کد خبر: ۵۹۱۷۷
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۳
عربستان این روزها بد جوری شمشیر را با ایران از رو بسته است.محمد بن سلمان ولیعهد خام دست و تازه کار عربستان به تازگی در مصاحبه با نشریه آمریکایی « وال استریت ژورنال» گفته است: جامعه جهانی برای جلوگیری از جنگ با ایران باید فشارهای سیاسی و اقتصادی به این کشور را افزایش دهد.
او در ادامه افزوده است:در صورتی‌که تلاش‌های ما شکست بخورد، ما طی 10 تا 15 سال آینده با ایران وارد جنگ خواهیم شد».
واقعیت این است که سعودی ها، عربستان تا بن دندان مسلح و چند کشور عربی دیگر را در باتلاق جنگ یمن گرفتار کرده اند و پس از گذشت سه سال هنوز نتوانسته اند در مقابل مردم یمن که با حداقل امکانات نظامی در حال دفاع از خود و سرزمینشان هستند کاری از پیش ببرند. این در حالی است که زمانی وزیر امور خارجه عربستان قول شکست یمن را در مدت سه هفته داده بود. در همین رابطه امیر عبداللهیان دستیار رییس مجلس به تازگی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: « آقای عادل الجبیر! دقیقا سه سال پیش و در آغاز تجاوز علیه یمن در جده به من گفتید در کمتر از سه هفته انصارالله را در شمال یمن نابود می کنید. امروز مردم یمن وارد چهارمین سال مقاومت علیه اشغالگری و مداخله نابخردانه شما شدند».
بر همین اساس است که ریاض با هدف توجیه شکست خود و اعاده حیثیت از دست رفته اش ایران را متهم به حمایت از یمن و ارسال سلاح برای این کشور می کند.
در مقابل اما ایران ضمن رد ادعای عربستان، همچنان بر تنش زدایی و توسعه روابط همه جانبه با سایر کشورها به خصوص کشورهای همسایه تاکید می کند. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان اخیرا در این مورد در مقاله ای برای سایت الجزیره نوشته است: « ایران صادقانه دست خود را به سوی همسایگانش دراز کرده است».
با این حال گستاخی و ژاژخایی اخیر بن سلمان مبنی بر احتمال جنگ با ایران مشخص می کند که آن ها دست دوستی ایران را که به طرف شان دراز شده است پس زده اند و بر تداوم دشمنی ها با تهران پافشاری می کنند. البته کیست که نداند اظهار این گستاخی ها و یاوه بافی ها به پشتوانه قول ها و حمایت هایی است که قدرت های غربی و رژیم صهیونیستی در پس پرده با مقامات ریاض از آن ها سخن گفته اند وگرنه سعودی ها در جایگاهی نیستند که از هماوردی  با ایران دم بزنند. در برابر رقص نمایشی شمشیر عربی سعودی ها، ایرانی ها که از سپیده دم تاریخ نشان داده اند کمانداران و تیراندازان قابلی هستند، همانطور که امروزه در هدفگذاری های دیپلماسی اخیر خود مبنی بر تعامل و توسعه روابط با سایر کشورها و به ویژه همسایگان به خوبی عمل می کنند و پیکان تدبیر بر هدف اجابت می نشانند، و قصد دارند از فرصت پیش آمده در برجام برای خروج از انزوا و دستیابی به جایگاه حقیقی و برازنده خود در جهان استفاده کنند، به همین خوبی هم در عرصه های واقعی نبرد، اهداف جنگی خود را آماج اصابت قرار می دهند و از پیش رو بر می دارند. در ادامه باید دید  آیا بن سلمان می خواهد به رقص نمایشی شمشیر عربی  در برابر ایران ادامه دهد، یا اینکه به توصیه بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان، به خواندن تاریخ و عبرت گرفتن از سرنوشت سردار قادسیه روی می آورد  و از پنجه کردن با عقاب پرهیز می کند؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار