کد خبر: ۵۹۲۳۹
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۵
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران خبر داد:
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: بر اساس آمار گمرک پارسال حدود ۴۷ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی و ۵۴ میلیارد دلار واردات کالا داشتیم یعنی ۷ میلیارد دلار تراز تجاری منفی داشتیم.
تراز تجاری منفی۷میلیارد دلاری ایران در سال۹۶
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: بر اساس آمار گمرک پارسال حدود ۴۷ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی و ۵۴ میلیارد دلار واردات کالا داشتیم یعنی ۷ میلیارد دلار تراز تجاری منفی داشتیم.

به گزارش تجارت آنلاین به نقل از خبرگزاری مهر ، مجتبی خسروتاج با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: در صادرات در بخش صنعت و معدن به رشد ۲۲ درصدی رسیدیم اما به علت کاهش در میعانات گازی و برخی اقلام پتروشیمی نتوانستیم به رشد مطلوب مورد نظر قانون گذار یعنی ۲۲ درصد برسیم.

وی ادامه داد: ۵۷ درصد واردات ما شامل مواد اولیه و کالاهای واسطه ای است و در سال های گذشته هم این رقم از ۶۰ تا ۶۵ درصد در نوسان بود.

خسروتاج افزود: ۱۵ درصد کالای سرمایه ای و ۱۷ و هشت دهم درصد هم کالای مصرفی و ۱۰ درصد هم سایر کالاها را وارد کردیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: پارسال بر اساس آمار گمرک حدود ۲۴ هزار میلیارد تومان حقوق ورودی گمرکی بوده است که به طور میانگین نرخ موثر تعرفه ورودی کالا حدود ۱۲ و ۳ دهم درصد بود که در مقایسه با سال ۹۵ حدود نیم درصد افزایش یافته است یعنی حدود هزار میلیارد تومان درآمد جدید داشتیم.

خسروتاج افزود: واردات سال ۱۳۹۶ کشور در مقایسه با سال ۱۳۹۵ حدود ۱۰ میلیارد دلار رشد داشت.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا کالاهایی مانند سنگ پا وارد می شود، اضافه کرد: نظام تجاری ما از ابتدای انقلاب بر اساس نظام تعرفه ای تعریف شده و سیاستگذاری بر مبنای آن است و بر اساس نوع کالا نبوده است.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: بر اساس قانون صادرات و واردات، کمیسیونی متشکل از نمایندگان بخش های دولتی، خصوصی و اتاق بازرگانی و تعاون در زمینه واردات تصمیم گیری می کنند.

خسروتاج افزود همه بر حمایت از کالای تولید داخل اتفاق نظر دارند اما در زمینه چگونگی اجرا اختلاف نظر وجود دارد.

وی اضافه کرد: پارسال حدود ۵۰۰ قلم کالا مشخص شد که واردات آن توسط دولت ممنوع است و با تخلفات در این زمینه برخورد می شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: