کد خبر: ۵۹۲۸۴
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۵
کاهش نقدینگی در بازار سرمایه و افت قیمت سهام
فعالان بورس تهران در حالی شاهد افت مداوم قیمت سهم‌ها هستند که سیاست گذاران اقتصادی کشور سعی دارند نقدینگی را از بازار ارز به سمت دیگر بازارها از جمله بازار پول سوق دهند.
بهار سیاه بازار بورس

فعالان بورس تهران در حالی شاهد افت مداوم قیمت سهم‌ها هستند که سیاست گذاران اقتصادی کشور سعی دارند نقدینگی را از بازار ارز به سمت دیگر بازارها از جمله بازار پول سوق دهند.

این روزها که ارزش پول ملی در برابر دیگر ارزهای جهان در حال کاهش است، مسئولان به فکر راهی هستند که بتوانند نقدینگی را از بازار ارز به دیگر بازارها هدایت کنند. یکی از راهکارها افزایش سود سپرده‌های بانکی است، نرخ‌هایی که در اواسط سال گذشته با بحث‌های بسیار زیادی همراه بود و در نهایت تا ۱۵ درصد کاهش یافت. اما بازار متلاطم ارز ظاهرا کار را به جایی کشانده که سیاست گذاران پولی دست به دامان بازار پول شوند تا تقاضا را در بازار ارز کاهش دهند.

اما در عین حال افزایش سود بدون ریسک می‌تواند سرمایه‌گذاران را به سمت بازار پول سوق دهد و نقدینگی را در بازار سرمایه کاهش دهد. این در حالی است که بیش از نیمی از شرکت‌های بورسی با افزایش نرخ دلار سود حسابداری پیش‌بینی می‌کنند. این در حالی است که شرایط خاص اقتصادی و کاهش ارزش پول ملی می‌تواند ریسک‌های سرمایه‌گذاری را بالا ببرد و در نهایت سود حسابداری، به سود اقتصادی منجر نشود و رکود در بازار سهام ادامه دار شود.

امروز از ابتدای باز شدن معاملات بورس تهران شاخص کل روند کاهشی را پیش گرفته و با شیبی تقریبا ثابت افت کرد. به طوری که در نهایت این شاخص  ۳۷۰ واحد افت کرد و به رقم ۹۶ هزار و ۷۷۹ واحدی رسید. همچنین شاخص کل هم‌وزن نیز با افت ۶۱ واحد رقم ۱۷ هزار و ۲۷۲ واحدی همراه شد.

در بازار سراسر قرمز امروز شاخص آزاد شناور ۴۶۱ واحد افت کرد و به رقم ۱۰۳ هزار و ۴۹۴ واحدی رسید و شاخص بازار اول و بازار دوم هر یک به ترتیب ۲۸۶ و ۶۶۶ واحد افت کردند.

فولاد مبارکه اصفهان، سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین و پالایش نفت تهران سه نمادی بودند که به ترتیب با ۱۰۹، ۶۹ و ۴۰ واحد تاثیر کاهش بر شاخص ها داشتند. در طرف مقابل پتروشیمی جم، ملی صنایع مس ایران و مخابرات ایران به ترتیب با ۷۲، ۵۷ و ۳۱ واحد تاثیر مثبت سعی کردند که نگذارند نماگرهای بازار سرمایه بیش از این کاهش یابند.

امروز در گروه فلزات اساسی به جز معدود نمادهایی، مابقی روند کاهشی در قیمت پایانی را تجربه کرده‌اند و تعدادی از نمادها شاهد افت قیمتی بیش از ۳ درصد بودند. در این گروه بیش از ۴۲ میلیون سهم به ارزش حدود ۱۲ میلیارد تومان مورد داد و ستد قرار گرفت.

امروز در گروه محصولات شیمیایی نیز اکثریت سهم‌ها شاهد افت قیمت بودند در این گروه حدود ۲۶ میلیون سهم به ارزش تقریبی هفت میلیارد تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. در گروه فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای نیز فعالان بازار شاهد افت یک دست سهم شرکت‌های این گروه بوده‌اند البته دو نمادی که در این گروه توانستند از کاهش قیمت سهم در امان باشند، نفت بهران و نفت ایرانول بودند که هر یک حدود ۱.۵ درصد رشد قیمت داشتند.

در گروه خودرو، ساخت قطعات و همچنین استخراج کانه‌های فلزی نیز شاهد افت قیمت سهم‌ها بودیم. خودرویی‌ها امروز شاهد معامله ۱۲۳ میلیون سهم به ارزش ۱۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بودند.

حجم معاملات بورس تهران امروز نسبتا پایین بود به طوری که ارزش معاملات این بازار به رقم حدود ۱۳۹ میلیارد تومان رسید و حجم معاملات عدد ۶۳۱ میلیون سهم و اوراق مالی را تجربه کرد.

در فرابورس ایران نیز آیفکس در روندی کم‌سابقه حدود ۱۰ واحد افت کرد و به رقم ۱۰۹۷ واحدی رسید. ارزش معاملات فرابورس ایران به رقم ۱۶۰ میلیارد تومان دست یافت و حجم معاملات این بازار عدد ۱۴۰ میلیون سهم و اوراق مالی را تجربه کرد. از جمله نمادهای تاثیرگذار در آیفکس می‌توان به پتروشیمی مارون، پتروشیمی زاگرس و سهامی ذوب‌آهن اصفهان نام برد.

آنچه این روزها در بازار سهام به خوبی لمس می‌شود، کم‌جان بودن نقدینگی و عدم گردش آن در سهم‌های مختلف از جمله در گروه‌های پیشرو است. بازاری که منتظر مشخص شدن دورنمای بازار ارز و همچنین تعیین تکلیف برخی اقدام‌ها در حوزه سیاست خارجی کشور است.

نام:
ایمیل:
* نظر: