کد خبر: ۵۹۳۲۳
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۱
رئيس اتحاديه کفاشان دست‌دوز در گفتگو با «تجارت آنلاین» تشريح کرد؛
تجارت آنلاین: سال 97 باعنوان حمايت از خريد کالاي ايراني نامگذاري شده اما وضعيت توليدکننده ايراني خوب نيست. دست روي دل هر توليدکننده‌اي که مي‌گذاري، فقط صداي ناله به گوش مي‌رسد. تعطيلي کارگاهها و بيکار شدن کارگران بزرگترين معضلي است که گوشها را آزار مي‌دهد و دلها را مي‌خراشد
مافياي واردات، کابوس صنعت کفش
سال 97 باعنوان حمايت از خريد کالاي ايراني نامگذاري شده اما وضعيت توليدکننده ايراني خوب نيست. دست روي دل هر توليدکننده‌اي که مي‌گذاري، فقط صداي ناله به گوش مي‌رسد. تعطيلي کارگاهها و بيکار شدن کارگران بزرگترين معضلي است که گوشها را آزار مي‌دهد و دلها را مي‌خراشد. دراين رابطه با رسول شجري، رييس اتحاديه کفاشان دست‌دوز گفتگو کرديم تا از وضعيت توليدکنندگان کفش آگاه شويم.
رييس اتحاديه کفاشان دست‌دوز آمارهاي وحشتناکي را اعلام مي‌کند که براي هر شنونده‌اي تاسف آور است.
وي با اشاره به آمارهاي جهاني مي‌گويد: سازمانهاي جهاني اعلام کرده‌اند که سالانه 525 ميليون دلار کفش وارد ايران مي‌شود و همين آمار نشان مي‌دهد که توليدکننده ايراني بايد شاهد انواع بحران‌ها باشد و کارگر ايراني بايد بيکار شود.
شجري با اشاره به اينکه آمار رسمي‌واردات گمرکي نشان مي‌دهد که سالانه بيش از 13 ميليون دلار کفش از طريق مبادي قانوني وارد کشور نشده است مي‌گويد: تفاوت آمارهاي جهاني و اعلام گمرک حدود 512 ميليون دلار مي‌شود. سوال ما از آقايان و مسوولان اين است که اين رقم وحشتناک کفش قاچاق از کدام مبادي و چگونه وارد کشور مي‌شود که صداي هيچ کس در نمي‌آيد.
وي با اشاره به نامگذاري سال 97 گفت: حمايت از کالاي داخلي بايد از شعار خارج شود چرا که براي حفظ اصالت و استقلال کشور بايد از توليد داخلي حمايت کنيم.
رييس اتحاديه کفاشان دست‌دوز با تاکيد بر اينکه ايراني بايد خجالت بکشد که خارجي‌ها برايش کفش و کلاه بدوزند گفت: اين چه عشق وعلاقه‌اي است که مدعي هستيم به کالاي ايراني داريم.
وي با طرح اين پرسش که چه کسي به اين همه کفش خارجي مجوز واردات داده است گفت: اين کفشها با چه منافعي وارد مي‌شود و چه کساني از اين همه واردات سود مي‌برند که کفش خارجي قارچ گونه وارد کشور مي‌شود و از مغازه‌ها سردر مي‌آورد.
شجري گفت: ديگر در شرايط آزمون و خطا نيستيم و موضوع حمايت از کالاي ايراني بايد از حالت شعاري خارج شود. مردم ايران با هر عقيده‌، مذهب و تفکري اهل اين کشور هستند و بايد از توليد داخلي حمايت کنند؛ چرا که براي حفظ اصالت و استقلال کشور اين امر اجتناب‌ناپذير است.
وي ادامه داد: "وقتي رهبر انقلاب در مورد تعصب روي کالاي ايراني صحبت مي‌کنند و تاکيدي بر توجه مردم به توليد داخلي دارند، اهميت موضوع را مي‌رساند و ضرورت دارد روي کالايي که خودمان توليد مي‌کنيم تاکيد داشته باشيم و نيازمان به ديگر کشورها را از بين ببريم.
رييس اتحاديه کفش دست دوز تهران با اشاره به تمدن کهن کشورمان گفت: در توليد کفش به هيچ‌وجه کمبود نداريم و اگر از همين لحظه تصميم بگيريم و مشکلات را از پيش روي توليدکننده بردارند، مي‌توانيم سالانه بيش از 400 ميليون دلار کفش با بهترين کيفيت توليد کنيم که نه تنها نياز داخلي تامين شود، بلکه نياز بخشي از بازارهاي جهان را نيز تامين کنيم.
وي کفش‌هاي بازار را به دو بخش گران قيمت وارزان قيمت تقسيم کرد و گفت: کفشهاي ارزان قيمت در انحصار چيني‌ها بود که چون کيفيت لازم را نداشت و بيماري‌هاي زيادي براي مردم ايجاد کرده بود، مردم به اين نتيجه رسيدند که آن کفشها را نخرند و در نتيجه بساط کفش چيني جمع شد. اما کفش گران قيمت همچنان وارد کشور مي‌شود و کفشهايي با برند ترکيه‌اي و ايتاليايي به بازار کشورمان هجوم آورده است. اين در حالي است که اين کفشها را نيز چيني‌ها توليد ميکنند و آرم ترک و ايتاليا را بر روي آنها مي‌زنند.
وي درمورد سوءاستفاده از وضعيت بازار توسط برخي برندهاي خارجي گفت: "فضايي به وجود آمده که برخي افراد سودجو بيشترين سود را از اين وضعيت دارند. ايستادن جلوي اين موضوع عزم جدي اتحاديه‌ها و اتاق اصناف را مي‌طلبد. ده‌ها فروشگاه در تهران افتتاح شده و مانند قارچ هم به تعدادشان افزوده مي‌شود در حالي که توليدکننده داخلي بايد ماه‌ها درگير مجوز و دريافت تسهيلات باشد.
شجري با اشاره به اينکه هرچقدر نگاه کنيم، مي‌بينيم تمامي‌سواستفاده‌ها در اثر کم کاري مسوولان است گفت: اين هم کفش چگونه وارد کشور مي‌شود؟ چه کساني به تبليغات اين کفشها در فضاي مجازي مي‌پردازند؟ اين کفشها چگونه هزاران کيلومتر راه را مي‌پيمايد و از تهران سردر مي‌آورد؟ آيا به غير از اين است که دستهاي پشت پرده‌اي در کار است تا فاتحه کالاي ايراني خوانده شود؟ آيا وقت آن نرسيده که اعتراف کنيم مافياي واردات قدرت مخربي دارد و از لابي توانمندي برخوردار است؟
وي با تاکيد بر اينکه اگر يک جمله نامناسب در فضاي مجازي منتشر شود، سرعت نويسنده آن شناسايي و دستگير مي‌شود گفت: براي دستگاههاي مسوول چقدرکار دارد تا اين افراد را شناسايي و دستگير کند؟ رييس اتحاديه کفش دستدوز تهران با تاکيد براينکه هيچ کشوري مانند ايران به فروشنده‌هاي خارجي خدمات نمي‌دهد گفت: آيا زمان آن فرا نرسيده که جلوي اين افراد گرفته شود؟ وي با اشاره به مکاتباتي که با اتاق اصناف ايران داشته است گفت: به صورت جامع وکامل اسامي‌و محل کسب وکار مغازه‌ها و بنگاههاي که اقدام به واردات و توزيع برندهاي خارجي با قيمتهاي گزاف را مي‌کنند را به اتاق اصناف اعلام کرده و از آنها خواسته‌ايم تا با متخلفان برخورد شود، اما گويا زور اين واردکنندگان به اندازه‌اي زياد است و پشت شان آنقدر گرم است که هيچ کش نمي‌تواند با آنها مقابله کند.



نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار