کد خبر: ۵۹۴۰۵
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۹
در نشست کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مطرح شد:
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: نیازی به واردات یک سری از محصولات نهایی به کشور نیست حال ممکن است که گفته شود که این موضوع باعث ایجاد رانت می شود اما باید با اتخاذ روشی مانع از ایجاد رانت شد.
انتقاد لاریجانی از واردات گاهی سنگ قبر!
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: نیازی به واردات یک سری از محصولات نهایی به کشور نیست حال ممکن است که گفته شود که این موضوع باعث ایجاد رانت می شود اما باید با اتخاذ روشی مانع از ایجاد رانت شد.
علی لاریجانی صبح امروز (دوشنبه، 20 فروردین ماه) در جلسه کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و اجرای سیاست های اصل 44 قانون اساسی در خصوص نحوه حمایت از کالای ایرانی گفت: سال ها است که بحث تولید داخل و توجهات به انجام این مهم مطرح شده و در این رابطه قوانینی مصوب شده است اما نامگذاری سال 97 به نام سال حمایت از کالای ایرانی توسط مقام معظم رهبری به این خاطر بود که توجهات در این سال بیشتر به این موضوع جلب بشود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قانون حداکثر استفاده از توان تولید داخل به نظر می رسد از لحاظ ضمانت اجرایی ضعف دارد که باید این موضوع حل شود که اگر در بعضی از زمینه ها کار انجام نشد چه باید کرد، اینکه بعد از سال ها گزارشی ارائه می شود موضوع خوبی است اما کافی نیست.

لاریجانی افزود: بین کارهای پروژه ای و واردات باید تفاوتی قائل شد، محصولات نهایی برای انجام پروژه ها به کشور وارد می شود، به طور مثال در قراردادهای جدید نفتی و فاینانس ها، میزان دخالت کشور در واردات تجهیزات مربوطه با سختی روبه رو می شود اما گاهی واردات غیرضرور انجام شده که باید جلوی آن گرفته شود.

وی ادامه داد: نکته ای که امروز توسط اتاق اصناف در خصوص وضعیت اقتصادی مطرح شد این شرایط را اقتضاء می کند که امسال، تصمیمات خاص اتخاذ کنیم. ممکن است در چند سال اخیر تغییراتی صورت بگیرد.

لاریجانی تصریح کرد: در بحث واردات که رسانه ها به آن می پردازند و نگرانی هایی در خصوص آن وجود دارد باید به صورت جداگانه مورد تامل و بحث قرار بگیرد یعنی از واردات محصولاتی که در داخل با کیفیت مناسب تولید می شوند، اجتناب صورت گیرد البته مثال هایی که درباره اتومبیل بیان شد بحث های متفاوتی است.

وی ادامه داد: زمانی که فقط با اعمال تعرفه قصد ممانعت از واردات وجود دارد، گاهی سنگ قبر نیز از خارج کشور وارد می شود بنابراین دلیلی ندارد در واردات آن محصول نیز به مانند بحث واردات اتومبیل عمل کرد.

لاریجانی تصریح کرد: در برخی نقاط باید فضای رقابتی نیز ایجاد شود تا محصولات داخلی تقویت شده و براساس فضای رقابتی، محصولات تولیدی با توسعه فنی رو به رو شوند اما مسئله قابل تامل این است که در برخی مواقع محصول نهایی وارد کشور می شود.

وی ادامه داد: به طور مثال حتی یک شکلات از خارج کشور وارد می شود که در تلویزیون نیز این موضوع انعکاس یافت، حال سوال این است که آیا مشکل کشور واردات بیسکوییت و شکلات است؟ چرا باید اجازه داد محصولات مذکور به کشور وارد شود.

لاریجانی افزود: در بحث واردات ابتدا باید مسائل ساده رفع شده و لزومی ندارد تمامی مشکلات در یک جلسه و یک روز حل شود بنابراین نباید گمراه شد چرا که نیازی به واردات یک سری از محصولات نهایی به کشور نیست حال ممکن است که گفته شود که این موضوع باعث ایجاد رانت می شود اما باید با اتخاذ روشی مانع از ایجاد رانت شد.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از رانت، وزیر صنعت و تجارت هر سال لیست محصولاتی که نباید وارد شود را اعلام کند. به طور مثال چطور گفته می شود مشروب نباید به کشور وارد شود، برخی از محصولات نیز نباید وارد شود. حال در موضوع مشروب براساس تعالیم دینی عمل می شود و در بحث های دیگر باید شرایط دیگر لحاظ شود. من فکر می کنم به بهانه امضای طلایی، مانع برخی از کارها نشویم چون فکر می کنم سرگردانی هایی به وجود می آورد.

رئیس نهاد قانونگذاری افزود: تصمیماتی که در جلسات مربوط به حمایت از تولید داخل اتخاذ می شود باید مسئول واحد داشته باشد، از این رو در مجلس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی بحث ها را پیگیری می کند و کمیسیون های دیگر نیز باید کمک های لازم را داشته باشند، در دولت نیز باید همین کار صورت بگیرد البته قبول دارم انجام این مهم به اهتمام عمومی نیاز دارد اما در دولت نیز مسئولی می خواهد، بنابر این به نظر می رسد که وزارت صنعت مسئولیت این کار را باید داشته باشد.

وی ادامه داد: اگر در بحث رگولاتوری صحبت می شود مسئولیت آن به عهده وزارت صنعت است و سازمان برنامه، مسئول توسعه ملی محسوب می شود و در حال حاضر نیز به خاطر مشکلات مالی به دنبال تامین منابع هست و فرصت انجام این مهم را ندارد.

لاریجانی گفت: اینکه وزیر صنعت اعلام می کند قانون ارزش افزوده تغییر کند باید توجه داشت مسئول انجام این کار ما نیستیم چرا که دولت باید نظر خود را در این رابطه به مجلس بگوید و زمانی که دولت در کمیسیون اقتصادی می گوید قانون مالیات بر ارزش افزوده باید به صورت زنجیره ای باشد بنابراین یا وزیر صنعت نظر خود را در دولت اثبات می کند یا نمی شود که در این بحث دو موضوع بیان شود.

وی ادامه داد: زمانی که گفته می شود وزارت صنعت مسئولیت دارد بیانگر این است که باید کار را در دولت به صورت صحیح پیگیری کرده باشد و پاسخگو باشد و کمیسیون مربوطه در مجلس نیز باید پیگیری های لازم را انجام دهد بنابراین مسئولیت کارها باید روشن باشد.

لاریجانی تصریح کرد: در جلسات کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی باید نظرات تولیدکنندگان و بخش خصوصی شنیده شود تا موضوعات ملموس تر مورد بررسی قرار بگیرد.

وی ادامه داد: ملاحظاتی که وزیر نفت در خصوص قراردادها گفته شد باید مورد توجه قرار بگیرد اما یکی از مشکلات کشور در خصوص وضعیت بانک ها است و بانک ها تسهیلات لازم را به بخش تولید داخل ارائه نمی کنند و زمانی که بررسی می شود ساختار داخلی بانک ها با مشکل روبه رو است و اگر ساختار داخلی اصلاح نشود بانک ها نمی توانند تسهیلات ارائه کنند.

لاریجانی گفت: زمانی که تسهیلات بانکی گران قیمت ارائه می شود به طور طبیعی محصولات تولیدی نیز گران می شود بنابراین نیاز به جراحی هایی در سیستم بانکی وجود دارد و در این رابطه مرکز پژوهش های مجلس و دولت بررسی هایی داشته که نتیجه های مشابه داشته است بنابراین این مسائل حل شود.

وی ادامه داد: باید به موضوع جلوگیری از واردات محصولات نهایی در کشور که به آن خیلی نیازی نیست توجه شود، از جنس اتومبیل نیز نمی باشد که مثال آن در این جلسه مطرح شد بنابراین باید لیست محصولاتی که نیاز به واردات ندارد اعلام شود.

لاریجانی گفت: در بحث کارهای مربوط به پروژه ها باید نقص ها مشخص شود و قطعا وزارتخانه های نیرو، نفت و ... باید مشکلات را بیان کنند. اگر مسئولان به تولید داخل اهتمام داشته باشند راهکارهای لازم را برای انجام این مهم پیدا می کنیم بنابراین وزرای مربوطه به تولید داخل اعتقاد و باور داشته باشند.

وزارت صنعت در خصوص حمایت از تولید ملی ماهیانه به مجلس گزارش دهد
وی ادامه داد: بخشی از کارها مربوط به موضوعاتی است که علل آن فاصله دار و نیازمند زمان است که می توان به بحث بانک ها اشاره کرد که در این راستا باید زمانبندی برای رفع مشکل صورت گیرد و دولت کارها را برای اصلاح سیستم بانکی انجام دهد یعنی متولی در انجام این مهم مشخص شود.

لاریجانی گفت: نباید واردات بلاوجه به کشور صورت گیرد و در این راستا باید کارهای لازم صورت گیرد و در جلسات بعدی که در این خصوص تشکیل می شود باید به صورت خصوصی تر باشد تا حرف ها راحت تر زده شود و براساس واقع بینی با مسائل برخورد شود و اجازه داده شود که بخش خصوصی و کسانی که در میدان کار هستند نظرات و مشکلات خود را بیان کنند اما باید در حدود 2، 3 هفته به یک جمع بندی مشخص رسید.

وی ادامه داد: اگر بعد از جمع بندی ها نیازمند قانونگذاری جدید برای استفاده از توان تولید داخل بود به این موضوع توجه خواهد شد اما شاید نیازی به قانونگذاری جدید نیز نباشد.

لاریجانی گفت: اتاق های بازرگانی و اصناف نیز باید وظایف خود را در خصوص حمایت از تولید داخل انجام دهند و رسانه ها نیز به مسائل مربوط به خود توجه کافی داشته باشند.

*حمایت از تولید داخل نیازمند عزم ملی است
وی ادامه داد: بخشی از کارها در خصوص حمایت از تولید داخل مربوط به دولت و مجلس است که باید مشخص شود اگر نیازمند قانونگذاری بود این کار انجام می شود و دولت نیز باید گزارش های لازم را ارائه کند و در هر صورت وزیر صنعت باید گزارش های ماهانه به مجلس ارائه بدهد و گزارش محدود به پایان سال نباشد چرا که باید مرتبا مجلس در جریان امور قرار بگیرد تا پیگیری های کمیسیون های مجلس نیز انجام شود.

به گزارش خانه ملت،رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بحث حمایت از تولید داخل تنها محدود به دولت و مجلس نیست و انجام این مهم نیازمند عزم ملی است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار