کد خبر: ۵۹۵۳۰
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۱
مدیرعامل بورس کالای ایران:
به گفته سلطانی نژاد، هر چقدر حوزه بازار و ابزارهای مالی گسترده تر شود، توان تاب آوری بازار در مقابل بحران ها افزایش خواهد یافت و می تواند بار بیشتری از اقتصاد را به دوش بکشد اما در مقابل اگر بازار مالی محدود باشد، ضمن کاهش توان تاب آوری قادر به مدیریت بحران ها نیست.
ابزارهای مالی توان مدیریت بحران بازارها را دارند

به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از «کالاخبر»، حامد سلطانی نژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران در گفت و گو با ایسکانیوز با اشاره به اقداماتی که ارکان بازار سرمایه باید در راستای جهت دادن به سرمایه های مردم در دستور کار قرار دهند، گفت: یکی از وظایف ارکان بازار سرمایه، فراهم کردن زیرساخت های لازم برای حضور مردم در بازار مالی است، زیرساخت های لازم می تواند از جنس بازار (تعریف بازارهای جدید) و طراحی ابزارهای جدید متناسب با ریسک بازده افراد باشد.

مدیرعامل بورس کالای ایران افزود: برخی از زیرساخت های بنیادین مانند طراحی بازار، طراحی ابزار، مقررات گذاری، پیشنهاد مقررات، اداره و نظارت بازار از جمله اقداماتی است که باید توسط ارکان بازار به غیر از کارگزاران و افرادی که به صورت مستقیم با مشتری در ارتباط هستند انجام شود که می توان گفت ارکان بازار سرمایه در این زمینه نقش خطیری را بر عهده دارند.

سلطانی نژاد اظهار داشت: هر چقدر حوزه بازار و ابزارهای مالی گسترده تر شود، توان تاب آوری بازار در مقابل بحران ها افزایش خواهد یافت و می تواند بار بیشتری از اقتصاد را به دوش بکشد اما در مقابل اگر بازار مالی محدود باشد، ضمن کاهش توان تاب آوری قادر به مدیریت بحران ها نیست.

مدیرعامل بورس کالای ایران در ادامه با اشاره به اینکه بورس و ارکان بازار سرمایه باید ریل گذاری را به نوعی انجام دهند تا بازار همواره در حال توسعه باشد، گفت: بازار سرمایه هر چقدر کوچک تر باشد امکان پوشش ریسک که جزو وظایف ذاتی بازار سرمایه محسوب می شود را نخواهد داشت بنابراین هر چه زودتر این امکان باید توسط ارکان بازار فراهم شود.

به گفته سلطانی نژاد، تعریف گزینه های مختلف بازار سرمایه متناسب با ریسک پذیری سرمایه گذاران از وظایف تامین سرمایه ها و ایجاد زیرساخت آن از وظایف بورس ها است.

افزایش سهم بازار سرمایه در تامین مالی

وی ارزیابی خود از وضعیت ارکان بازار سرمایه در سال ۹۶ را اینگونه بیان کرد: در سال ۹۶ اتفاقات خوبی در حوزه تامین مالی افتاد و ارکان بازار سرمایه عزم خود را جزم کردند تا سهم بازار سرمایه را در حوزه تامین مالی افزایش دهند.

سلطانی نژاد با بیان اینکه ارکان بازار سرمایه در راستای شفافیت و سهولت معاملات اوراق بهادار و کالا تلاش می کنند، گفت: طی سال های اخیر انجام معاملات پرتراکنش و مبادلاتی که پربازیگر است، توسط بازار سرمایه و در امنیت بالا شکل گرفته است.

مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران وضعیت معاملات بازار سرمایه در سال ۹۷ را پیش بینی کرد و افزود: ارکان بازار در سال جاری نیز در حوزه تامین مالی و روان سازی انجام معاملات در حوزه کالا و اوراق بهادار نقش آفرینی خوبی را از خود به جای خواهند گذاشت.

او در ادامه بیان کرد: هر کدام از ارکان بازار سرمایه در تلاش هستند تا در حوزه کاری خود، بخش بزرگتری از جامعه را در بخش تامین و ابزارهای مالی به سمت بازارهای مدرن بکشانند.

فاینکس ۲۰۱۸ فرصتی برای توسعه بازار سرمایه

سلطانی نژاد به نقش نمایشگاه بورس، بانک و بیمه در جهت دهی آگاهی مردم اشاره کرد و گفت: بسیاری از مردم هستند که همچنان با مفهمم ابتدایی بورس آشنا نیستند بنابراین نمایشگاه بهانه ای است تا این فرصت جهت افزایش اطلاعات مردم در اختیار آنها قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران در پایان با بیان اینکه توسعه اجزای پازل بازار سرمایه به عهده هر یک از ارکان این بازار است، افزود: نمایشگاه بورس، بانک و بیمه فرصتی است تا ضمن قرار دادن اجزای پازل را در کنار یکدیگر، یک سری از اقدامات نهایی بازار مالی برای توسعه بازار سرمایه ایجاد شود.
نام:
ایمیل:
* نظر: