کد خبر: ۵۹۵۹۵
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۲
کاظمی در گفتگو با «تجارت آنلاین»: فرهنگسازی لازمه استفاده از کالای ایرانی
در سال حمايت از توليد ملي، مجلس نظارت جدي خود را برعملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمينه حمايت از کالاي ايراني اعمال خواهد گرد. سال ۱۳۹۷ تحت عنوان حمايت از کالاي ايراني از سوي مقام معظم رهبري نام‌گذاري شد تا وزارت صنعت، معدن و تجارت در طول سال جاري مأموريت بزرگي را در جهت تحقق اين هدف پيش رو داشته باشد.

عملکرد وزارت صنعت زیر ذره بین مجلس
در سال حمايت از توليد ملي، مجلس نظارت جدي خود را برعملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمينه حمايت از کالاي ايراني اعمال خواهد گرد. سال ۱۳۹۷ تحت عنوان حمايت از کالاي ايراني از سوي مقام معظم رهبري نام‌گذاري شد تا وزارت صنعت، معدن و تجارت در طول سال جاري مأموريت بزرگي را در جهت تحقق اين هدف پيش رو داشته باشد.
به گزارش تجارت آنلاین سال ۱۳۹۷ تحت عنوان "حمايت از کالاي ايراني" نام گرفت و مجلس از همان روزهاي آغازين سال قصد در نظارت جدي بر عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت در اين زمينه دارد تا با دريافت ارائه‌ گزارش ماهانه از سوي وزير صنعت، معدن و تجارت به نمايندگان مجلس، در جريان چگونگي حمايت از کالاي ايراني قرار گيرد و بتواند وضعيت را در برهه‌هاي زماني مختلف سال ارزيابي کند که به همين منظور اخيراً نشست کميسيون ويژه حمايت از توليد ملي رييس مجلس و نيز وزيران صنعت و نفت برگزار شد تا راهکارهاي موجود در جهت حمايت از کالاي داخلي ارائه و مسائل مختلف در اين زمينه مطرح شود.
حالا محمد شريعتمداري و وزراتخانه صنعت، معدن و تجارت مکلف هستند در سال ۱۳۹۷ حمايت از کالاي ايراني را به عنوان يک اولويت ضروري و جدي در اقتصاد کشور مدنظر قرار دهند و نه تنها در شعار که در عمل نيز بتوانند زمينه بهبود کيفي کالاهاي توليد داخل و ايجاد بازار فروش را فرآهم کنند. در اين ميان اما مجلس نيز در راستاي تحقق اين امر حساس شده و به صورت جدي از همان روزهاي آغازين سال عزم خود را براي نظارت بر عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت اخذ کرده است.
در اين ارتباط علي لاريجاني، رئيس مجلس با تاکيد بر اينکه نبايد اجازه واردات به کالاهايي که مشابه داخلي آن به نحو مطلوب توليد مي‌شود، اعلام موارد ممنوعيت برخي اقلام به کشور را توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت ضروري دانسته و بيان کرد که در راستاي حمايت از توليد داخلي نيازمند عزم ملي هستيم و بايد با همکاري يکديگر مشکل را حل کنيم.
الزام به ارائه گزارش ماهانه به مجلس
رئيس قوه مقننه همچنين اعلام کرد که وزير صنعت، معدن و تجارت بايد ماهانه گزارشي را به مجلس ارائه کند تا نمايندگان در جريان پيشرفت امور در زمينه‌ حمايت از توليد کالاي داخلي باشند. لاريجاني با تاکيد بر اينکه بايد اجازه اظهار نظر به بخش خصوصي داده شود تا بتواند عملکرد مطلوبي داشته باشد، ادامه داد که وزير صنعت، معدن و تجارت معتقد است قانون ارزش افزوده بايد اصلاح شود، اما مساله‌اي که ما به آن تاکيد داريم اين است که مجلس در اين رابطه مسئول نيست و دولت بايد نظرش را به صورت صريح و شفاف اعلام کند و مسئوليت کار در اين رابطه روشن باشد.
مشکل ماليات ارزش افزوده براي توليدکنندگان
اين در حالي است که محمد شريعتمداري، وزير صنعت، معدن و تجارت نيز با تاکيد بر ضرورت اصلاح قانون ماليات بر ارزش افزوده براي حمايت از توليدکنندگان داخلي بيان کرد که يکي از راهکارهاي دريافت ماليات، از مصرف‌کننده نهايي به عنوان آخرين حلقه زنجيره است. وي عدم تلاش کافي در جهت کيفيت بخشي به کالاي ايراني را يکي از دلايل کاهش انگيزه مردم براي خريد کالاي داخلي دانست و خاطرنشان کرد که متاسفانه قدم‌هاي مناسب فرهنگي در راستاي حمايت از کالاي ايراني برداشته نشده و به هر ميزان که کيفيت کالاها افزايش يابد قطار توليد به ريل اصلي خود باز خواهد گذشت و ميزان سرمايه‌ گذاري داخلي و خارجي در کشور افزايش مي‌يابد.
چالش محدوديت منابع براي نوسازي صنعت
وزير صنعت، معدن و تجارت همچنين در صحبت‌هاي خود با اشاره به اينکه نوسازي صنايع داخلي موجب کيفيت بخشي به توليد مي‌شود، اظهار کرد که محدوديت منابع يکي از عوامل کند بودن نوسازي در کشور است که در همين راستا مبلغ مناسبي در سال ۱۳۹۷ براي نوسازي صنعت کشور اختصاص يافته که در اين راستا بايد نرخ بازده صنعتي مناسب نيز تعيين شود.
فرهنگسازي لازمه استفاده از کالاهاي ساخت داخل
در همين ارتباط سيدحميدرضا کاظمي، عضوکميسيون شوراها و امور داخلي مجلس در رابطه با حمايت از کالاي ايراني در گفتگو با خبرنگار روزنامه «تجارت» بيان کرد: حمايت از کالاي ايراني منجر به رونق اقتصادي در کشور مي‌شود. بحث اقتصاد مقاومتي که مقام معظم رهبري چند سال پي درپي تاکيد فرمودند به توجه به ظرفيت‌هاي داخل کشور اشاره داشت و توجه به کالاي ايراني مهمترين ظرفيت داخلي کشور محسوب مي‌شود. وي در ادامه گفت: تا جايي که کالاي ايراني در کشور موجود است و ما مي‌توانيم نيازهاي خود را از کالاي ايراني تأمين کنيم، نبايد به فکر کالاهاي غيرايراني باشيم. البته در بعضي از موارد بر حسب ضرورت بايد از نوع خارجي استفاده کرد.
اين نماينده مجلس گفت: اکثر کشورهاي دنيا بر روي محصولات داخلي خود تعصب دارند و تا زماني که مي‌توانند نيازهايشان را از کالاهاي داخلي خود تأمين مي‌کنند و به سمت کالاهاي خارجي نمي‌روند. ما نيز بايد در اين زمينه فرهنگسازي انجام دهيم. عضو کميسيون شوراها و امور داخلي افزود: توليدکنندگان داخلي بايد کيفيت کالاي خود را بالا ببرند تا قابل رقابت با کالاهاي مشابه خارجي باشند يا حتي از کيفيت بالاتري برخوردار باشد، به دنبال آن مردم با عشق و علاقه از کالاي ايراني حمايت خواهند کرد که در نهايت به اقتصاد و اشتغال کشور نيز کمک خواهد شد.
کاظمي‌در ادامه با اشاره به اينکه «ما بايد برنامه‌هاي مدوني در خصوص مبارزه با قاچاق داشته باشيم» بيان کرد: امروز قاچاق بخشي از بازار داخل کشور را گرفته است. متاسفانه امروز افرادي کالاي قاچاق را به حجم وسيعي به کشور وارد مي‌کنند. نمي‌دانم پشتوانه اين افراد از کجاست ولي بايد از مجاري قانوني جلوي اين افراد گرفته شود. اين نماينده مجلس همچنين در پاسخ به اين سؤال که شما تا چه اندازه از کالاي ايراني استفاده مي‌کنيد، اظهار کرد: من شخصاً تا جايي که امکان داشته باشد نيازهاي زندگي‌ام را از کالاهاي داخلي تأمين مي‌کنم و به سمت کالاي خارجي نمي‌روم و تا زماني که ما کالاي ايراني داريم ضرورتي ندارد به سمت استفاده از کالاي خارجي برويم.

نام:
ایمیل:
* نظر: