کد خبر: ۵۹۶۲۶
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۵
عدم پاسخگویی دولت باعث شده است؛
دولت هنوز پاسخ مشخصی به وضعیت واردات کالاهای اساسی و مصرفی مردم(به غیر از دارو) بعد از تک نرخی شدن قیمت ارز و بالا رفتن ۴۰۰ تومانی قیمت آن نداده است.
نگرانی مردم از احتمال افزایش قیمت کالاهای اساسی
دولت هنوز پاسخ مشخصی به وضعیت واردات کالاهای اساسی و مصرفی مردم(به غیر از دارو) بعد از تک نرخی شدن قیمت ارز و بالا رفتن ۴۰۰ تومانی قیمت آن نداده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم،دولت‌ها همواره بر قیمت کالاهای اساسی نظارت  کرده‌اند و با ارائه تسهیلاتی در واردات آنها از افزایش قیمت آنهاجلوگیری به عمل آورده‌اند.

دولت ها معمولا تسهیلاتی مانند اختصاص ارز مبادله‌ای که قیمت کمتری در مقایسه با نرخ ارز بازار آزاد یا همان متقاضی دارد یا کاهش تعرفه‌های گمرکی برای واردات این محصولات در نظر می‌گیرند.

اما اظهارت اخیر جهانگیری در باره تک نرخی شدن قیمت ارز  و بالا رفتن هزینه‌های واردات نگرانی‌هایی را بابت افزایش قیمت تمام شده محصولات مصرفی مردم و حتی تولیدی ایجاد کرده است.

بنابراین گزارش، نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری بعد از تک نرخی شدن ارز در این ارتباط گفت: کالاهایی که ارز مبادله ای دریافت می کردند تا اطلاع ثانوی افزایش قیمت نخواهند داشت، ولی بعد از آن اگر واردات انجام شد، ممکن است که دولت یارانه بدهد. اما به هرحال تصمیمات را به طور مرتب و متناسب انجام خواهیم داد.

بنابراین گزارش اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در واکنش به نگرانی هایی که بابت افزایش قیمت کالاهای اساسی و مصرفی مردم ناشی از تک نرخی شدن ارز ایجاد شده بود، اظهارکرد: کالاهایی که واردات آن‌ها با ارز مبادله ای 3800 تومانی بود، به دلیل اینکه باید با ارز 4200 تومانی وارد شود، افزایش قیمت حدود 10 درصدی دارد که در جلسه ای مقرر شد تا برای کالاهای اساسی مثل دارو، 3 هزار میلیارد تومان در یک ردیف مستقل در نظر گرفته شده و 400 تومان به ازای هر دلار به این کالاها پرداخت شود.

معاون رییس جمهوری این اطمینان را به مردم داد تا هیچگونه نگرانی از افزایش قیمت کالاهای اساسی مثل دارو نداشته باشند.

بنابراین گزارش درحالی‌که این اطمینان از سوی معاون اول رئیس‌جمهور به مردم درباره عدم نگرانی از افزایش قیمت کالایی نداشته باشند باید دید آیا این وعدها به درستی محقق می‌شود.

از طرفی نیز دولت هنوز مشخص نکرده است که منظور از پرداخت مابه‌التفاوت به واردات کالاهای اساسی صرفاً همان دارو است که جهانگیری درصحبت‌های خود به آن اشاره کرده است یا شامل واردات روغن و دانه‌های روغنی، کره، برنج، گوشت، خوراک دام و طیور نیز می‌شود یا خیر که نرخ واردات آنهابه‌شدت بر روی سبد مصرفی خانوار تأثیر گذار است.
نام:
ایمیل:
* نظر: