کد خبر: ۵۹۶۹۴
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۷
مسعود یوسفی
روزنامه نگار

عاشق شدی؟ این سئوال کوتاه پای ثابت برنامه دورهمی مهران مدیری بود که به تازگی به پایان رسید. او با همین سئوال کوتاه از مهمان برنامه می خواست تا در باره یکی از چالشی ترین اتفاقات همه عمرش صحبت کند.
 این جا بود که حال همه، چه حاضران در استودیو و چه همه چند میلیون نفری که پای گیرنده ها نشسته بودند خوش می شد.مهمان ها هم هنگام تعریف داستان عاشق شدن شان حالشان خوش می شد. اساسا عشق حال آدم ها را خوش می کند و از همین سرخوشی است که کارهای بزرگ سر می گیرد؛ بیستون را عشق کند و شهرتش فرهاد برد. شاهنامه حاصل عشق فردوسی به ایران بود.
از صدای سخن عشق بود که شعر حافظ در این گنبد دوار بماند. این عشق بود که بنای تاج محل در هند را رفعت بخشید، لبخند رازآمیز بر لب مونالیزا نشاند، با سمفونی های بتهون ناشنوا، شنیدنی ترین نغمه های بشری را آفرید و ادوارد هشتم را واداشت تا شکوه پادشاهی بریتانیا را واگذارد و در پی معشوقه روان شود. عشق ماجراهای بسیار خلق می کند تا جهان از آنچه که هست زیباتر به نظر بیاید و قابل تحمل تر شود. اگر عشق نباشد جهان همین می شود که حالا هست؛ مسابقه تسلیحاتی دیوانه وار میان دولت ها، افراطی گری در رای و عقیده و نارواداری در برابر عقیده دیگران، حرص و آز بی پایان یک عده برای چپاول عده دیگر، برادرکشی و خونریزی میان همنوعان و قومیت ها و در نهایت رواج فقر و بی عدالتی و بی اخلاقی و خدشه جدی به کرامت بشری. پس باید به عشق بازگشت و با مدد از عشق جهان را از آلودگی ها و پلیدی ها پیراست تا حال همه خوش و جان ها همه تازه شود و دوستی ها برقرار.
 از همین دوستی ها و عشق است که همراهی ها بی مزد و منت فراهم می شود. برشت گفته است: « می خواهم با کسی بروم که دوستش دارم/ نمی خواهم هزینه این همراهی را حساب و کتاب کنم/ یا اینکه به خوبی و بدی اش فکر کنم/ حتی نمی خواهم بدانم دوستم دارد یا نه/ / فقط می خواهم با آن کسی بروم که دوستش دارم».
تقریبا همه مهمان های برنامه دورهمی اذعان کردند که عاشق شده اند اما هرکدام روایت خاص خود را از نحوه عاشق شدن ابراز کردند؛ « یک قصه نیست غم عشق وین عجب/ کز هر زبان می شنوم نامکرر است». الهی که سخن نامکرر عشق همواره  بر زبان ها و در دهان ها جاری باشد و در هر دیار و هر سرزمین، دولت عشق جای دولت های عشق ستیز و تاریک اندیش را بگیرد تا در پرتو آن حال همه خوش شود و ارجمندی و کرامت بشر به او باز گردد.
 آمین!
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار