کد خبر: ۵۹۷۹۰
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۰
پیامدهای غفلت از صنعت گردشگری داخلی
350 هزارنفر از هموطنانمان در ایام نوروز به ترکیه مسافرت کردند که اگر هریک بطور متوسط 2000دلار هزینه کرده باشندحدود 700میلیون دلارارزاز کشور خارج شده و این برای کشوری که در شرایط تحریم بسرمی برد خودزنی محسوب می شود
گردشگران نوروزی ۷۰۰ میلیون دلار ارز به ترکیه بردند

آرمان حاجیان فرد، کارشناس اقتصادی در گفت وگو با تسنیم، کم توجهی به جذب گردشگران خارجی وتبلیغ زندگی و مسافرت های خارجی رادر رسانه ی ملی از جمله نشان دادن جاذبه های گردشگری ترکیه در سریال نوروزی پایتخت رافاجعه بار خواند و ادامه داد: 350 هزارنفر از هموطنانمان در ایام نوروز به ترکیه مسافرت کردند که اگر هریک بطور متوسط 2000دلار هزینه کرده باشندحدود 700میلیون دلارارزاز کشور خارج شده و این برای کشوری که در شرایط تحریم بسرمی برد خودزنی محسوب می شود. مسلماً آمار حدوداً دومیلیون و پانصدهزار نفری سفرگردشگردان ایرانی به ترکیه درسال 2017در سال2018به عدد خیلی بزرگتری تبدیل خواهد شد.

وی گفت: چندی پیش سایت کدال آماری را منتشر کرد که حدود 10بانک کشور حدود 17هزار میلیارد تومان بدهی انباشته دارند،در چنین شرایطی مردم به بانک ها بدبین و به سمت خرید دلار رجوع می کنند.در حال حاضر 25 میلیارد دلار ارز خانگی وجود دارد که دولت باید باهراقدامی اعتماد مردم را جلب کند وانباشت این میزان دلار در منازل به خاطر بی ثباتی است که ایجاد کرده اند. عده ای برای خرید دلار هجوم آوردند.این ذخایر ارزی می‌تواند دوباره به چرخه اقتصاد کشور بازگردد.

وی گفت: یکی از وظایف دولت ها هنگام افزایش نرخ ارز این است که مردم را توجیه کنند تا به سمت خرید بی رویه پیش نروند.در بسیاری موارد افزایش نرخ دلار حباب است که به دلیل خرید به رویه مردم افزایش یافته است.

حاجیان فردگفت:در دوره ای وقتی قیمت ارز در ترکیه بی رویه افزایش یافت. اردوغان به مسئله کاهش قیمت پول کشورش ورود کرد و به مردم ترکیه گفت اگر کشورتان را دوست دارید به جای خرید دلار طلا بخرید.در این صورت هم ارزش پولتان حفظ می شود و هم بحران ارزی کشورتان مرتفع می شود. اما در کشور ما چنین نیست. یک مسئله مهم در هر کشوری وجود دارد و آن ارزش پول هر کشور است که قدرت خرید آن را تعیین می کند.

وی گفت:یکی از راهکارها درکنترل سیاست های ارزی، استفاده از سیاست خارجی فعال در راستای کاهش ریسک اقتصادی در کشور،برقراری ارتباط اقتصادی با کشورهای خارجی توسه یافته به منظور کاهش وابستگی ایران در بحث تولید است که باید در دستور کار دولت قرار گیرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: