کد خبر: ۵۹۸۲۵
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۹
خشک‌ترین سال را در نیم قرن اخیر تجربه می‌کنیم
وزیر نیرو گفت: ما خشک‌ترین سال را در نیم قرن اخیر تجربه می‌کنیم. در برخی از مناطق فلات مرکزی مثل زاینده‌رود اصفهان این خشکی بیشتر است. تا به حال چنین خشکی را سد زاینده‌رود از زمان تاسیسش به یاد ندارد.
هشدار وزیر نیرو در خصوص بحران کم آبی در تابستان
اردکانیان نسبت به کم آبی تابستان پیش‌رو هشدار داد و از مسئولین خواست تا برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند.

رضا اردکانیان در حاشیه جلسه هیات دولت این هفته، اظهار کرد: کاهش ذخایر سدها روی مصرف شرب اثر می‌گذارد. کاهش ارتفاع سدهایی که نیروگاه برق دارند طبیعتا ما را با کاهش تولید برق در تابستان روبرو می‌کند. این دو موضوع واقعیت‌هایی است که ما با آن مواجه هستیم. بهتر است که از الان بدانیم تابستان کم‌ آبی داریم و صحیح مصرف کردن را از الان آغاز کنیم.

وی ادامه داد: ما خشک‌ترین سال را در نیم قرن اخیر  تجربه می‌کنیم. در برخی از مناطق فلات مرکزی مثل زاینده‌رود اصفهان این خشکی بیشتر است. تا به حال چنین خشکی را سد زاینده‌رود از زمان تاسیسش به یاد ندارد.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: فرصت پیش‌رو برای ما به عنوان مسئولین مستقیم دست‌اندرکار امکان برنامه‌ریزی و برای مردم امکان صرفه‌جویی را فراهم می‌کند. هر چقدر مخازن موجود آب ما کمتر و صحیح‌تر مصرف شود ما تابستان بهتری را پشت سر خواهیم گذاشت.

اردکانیان تصریح کرد:‌ هر چقدر در مصرف برق عادت کنیم درست و صحیح مصرف کنیم در تابستان خطر کمتری در ارتباط با خاموشی‌ها خواهیم داشت.

وی ادامه داد: سال گذشته 9 هزار و 300 مگاوات تولید برق از نیروگاه‌های آبی داشتیم. امسال در بهترین حالت به حدود پنج هزار مگاوات خواهد رسید یعنی چهار هزار و 300 مگاوات کاهش تولید برق در نیروگاه‌ها داریم.

اردکانیان تاکید کرد: حتما باید شیوه مصرف خود را نسبت به سال گذشته در بخش‌هایی همچون مصارف خانگی، صنعت و کشاورزی طوری اصلاح و مدیریت کنیم که در زمانهای پیک که زیاد هم نیستند با مصرف کمتر آسایش خود را حفظ کنیم تا منجر به خاموشی نشود. این مطلب را در روزهای آخر فروردین ماه بدانیم یعنی اینکه ما فرصت کافی برای تمرین کم مصرف کردن وصحیح مصرف کردن آب را داریم.

وی ادامه داد: باید حتی‌المقدور از آب شرب که با هزینه بالا و زحمت زیاد تهیه می شود، برای مصارف ضروری استفاده کنیم.

وزیر نیرو در ارتباط با مقایسه هدر رفت آب در بخش شرب با بخش کشاورزی گفت: بخش شرب ما محدودیت سنگین‌تری نسبت به بخش کشاورزی دارد. الان که نمی شود جمعیت تهران را به آن سوی زاگرس که بارش‌ها خوب بوده منتقل کنیم؛ این جمعیت در تهران قرار دارد، منابع آبش محدود است و تعداد سدهایی که می شد احداث شود، احداث شده است و با همین آب موجود باید آب شرب این جمعیت را تامین کنیم. پس صرفه‌جویی در مصرف خانگی ارتباط با بخش کشاورزی ندارد.

وی یادآور شد: شرایط موجود فقط خاص امسال نیست. به طور کلی ما کشور کم آب هستیم و باید بپذیریم زمانی همین مقدار آب را با جمعیت  30 تا 35 میلیون داشته‌ایم و حالا باید با جمعیت 82 میلیونی زندگی کنیم. پس باید به سمت بهتر مصرف کردن و مدیریت مصرف برویم.

اردکانیان در ارتباط با بارندگی‌های اخیر گفت: تاساعت 6:30 بعدازظهر روز 28 فروردین از 114  ایستگاه باران سنجی که در سراسر کشور داریم، متوسط بارش کشور 117 میلیمتر است که در مقایسه با سال گذشته و میانگین بلندمدت 44 درصد کاهش داریم که امیدواریم در روزهای آتی فصل بهار همچنان بارش داشته باشیم.

نام:
ایمیل:
* نظر: