کد خبر: ۵۹۹۶۵
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۷
حضور بانوان در عرصه های گوناگون به خصوص حوزه های شغلی واجتماعی همواره موجب رشد وتوسعه جوامع مختلف به خصوص جامعه ایرانی شده است. همایش های متعدد تحت عناوین مختلف به منظور قدردانی وتشکر از این بانوان زحمتکش طی سالهای اخیر در ایران برگزارشده است. یکی از همایش هایی که درآن به تجلیل از بانوان نمونه در مشاغل مختلف پرداخته شده است همایش((چهره های نامی)) است.
حضور بانوان نمونه و فعال، مشاغل مختلف در همایش چهره های نامی

درهمایش این همایش از خانم (( هانیه وطنی)) به عنوان بانوی فعال ونمونه در زمینه طراحی طلا وجواهرات قدردانی شده است.
وی در سال 1380پس از اتمام دوره کارشناسی در رشته روانشناسی بالینی به دلیل علاقه ای که به شغل طراحی وساخت جواهرات داشته با سرمایه گذاری واستفاده از برندهای وطنی وارد این شغل شده است.
خانم هانیه وطنی پس از ورود به این حرفه تصمیم گرفت به صورت آکادمیک در این رشته تخصصی کار کند تا محصولاتی که به بازار عرضه می کند  با بازارهای دیگر کشورهای منطقه وجهان رقابت کند به همین علت مدارک ارزیابی ودرجه بندی الماس را با درجه A  در سال 1388 وهمچنین فروشندگی حرفه ای جواهرات با درجه A را از وزارت صنایع ومعادن گرفت.

وی می گوید: از آنجایی که بازار طراحی وساخت جواهر به سوی مدرنیته شدن در جرکت بود در سال 1389 موفق به گذراندن دوره طراحی جواهرات به صورت پیشرفته با کامپیوتر شدم. در سال 2001 نیز مدارک AJP خود را از GIA آمریکا که مهمترین ومعتبرترین انیستیو جواهرشناسی جهان است دریافت کردم وپس از آن به سوی جواهرات مهره ای(Beits) گرایش پیدا کردم و دوره جواهرسازی مهره ای یا سطح عالی را از سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور در سال 1392 دریافت کردم وبه موازات آن گواهینامه جواهرسازی مهره ای را از اتحادیه کشوری طلا وجواهر در سال 1393 دریافت کردم ومدرک مربیگیری را نیز در همان سال از سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور کسب کردم.

برگزاری همایش هایی مانند چهره های نامی بانوان چه تاثیری بر فعالیت زنان ایران زمین در حوزه اشتغال وسرمایه گذاری دارد؟
در جامعه ای که رو به رشد است وداعیه پیشرفت وجود دارد ارزشهای واقعی باید دیده شوند ولی به هر صورت بی پرده اعلام کنم که زنان ایران مغفور واقع شده اند.
 در حقیقت با انجام فعالیت های گروهی در صنوف مختلف می توان انگیزه مولد ایجاد اشتغال در بین زنان را افزایش داد تا زنان همگام با مردان کارآفرین به تولید واشتغال بپردازند وتفاوت جنسیتی مانع رشد وتوسعه جامعه نشود.
حضور زنان در جامعه موجب می شود تا نیروی انگیزشی 2 برابر شود یعنی به زنان همگان با مردان پرداخته شود. برگزاری چنین مراسم هایی همچون همایش چهره های نامی بانوان می تواند در حضور پر رنگ زنان در حوزه اشتغال تاثیر بسزایی داشته باشد.

مهمترین چالش ومشکل فعالان صنعت جواهرسازی در ایران را چه می دانید؟
در وهله اول باید بگویم که صنعت طلا وجواهر در ایران به شیوه سنتی است واساسا ما در قیمت گذاری تابع قیمت های جهانی وارزهای خارجی هستیم.
در حقیقت نداشتن مکانیزم ثابت و قیمت گذاری برای ساخت جواهر از جمله چالش های مهم هستند وما به طور کل در این ورطه شناور هستیم ودر یک ریسک پاردوکس قرار داریم به طوری که نمی توانیم به روز باشیم.
البته در گذران این فرآیند کماکان در یک ترازو قرار داریم که سعی داریم طرف سنتی را سبک وطرف آکادمیک را سنگین کنیم. در صنعت طلا وجواهر ایران افراد زیادی تحصیلات ومدارک آکادمیک ندارند لذا به نظر من به جای اعطای مجوزهای کسب وکار از سوی اتحادیه ها وانجمن ها وغیره بهتر است شیوه های سنتی آموزشی به روز رسانی شود وفروشندگان وتولیدکنندگان با ایجاد یک زنجیره تولید وفروش را ایجاد نماید.
درداخل کشور وزارت صنایع ومعادن کلاسهای بسیار زیادی در این خصوص برگزار می کند.در ایران کلاسهای زیادی در خصوص طلا وجواهر برگزار می شود که می تواند به ارتقا واعتلای این صنعت کمک کند ومی دانید که ما در حرفه وصنعت قبل از ابزار وسرمایه نیاز به آموزش صحیح استفاده از ابزارها وسرمایه ها در جهت توسعه وپیشرفت فرآیندهه داریم که این موضوع در تمام مشاغل صدق می کند.

درشرایط کنونی صنعت الماس وجواهر در ایران با کشورهای توسعه یافته چه تفاوتی دارد؟
با توجه به اینکه جواهرات ارائه شده در کشور ما اساسا از مبادی غیرقانونی وارد می شوند هیچ کنترلی بر روی آنها صورت نمی گیرد وبسیاری از کسانی که در این صنعت فعالیت می کنند به صورت تجربی ودر نگاه کلان قابل تقدیر هستند وفعالیت می کنند ولی با توجه به اینکه این امکان در کشور ما مهیا هست همان گونه که قبلا گفتم(( توسط وزارت صنایع ومعادن)) امکان گرید پذیری الماس در کشور ما فراهم است وآزمایشگاههای کمی در این خصوص فعالیت می کنند اما همچون کشورهای توسعه یافته هیچ نهادخاصی جهت دسته بندی ونظارت وحتی کنترل بر این مشکلات در ایران وجود ندارد و ما هنوز از این نظر در نقطه صفر قرار داریم. 
چنانچه همچون بسیاری از کشورها ما در این خصوص کانالیزه اقدام نمایم می توانیم این صنعت را رشد داده و با خلاقیتی که صنعت گران ما در طی چندین قرن در دنیا نشان داده اند به سطح بالایی از کیفیت در این صنعت دست پیدا کنیم. 

به عنوان یک کارشناس الماس وجواهر از مسئولان مختلف کشور چه انتظاری دارید؟
ما همیشه می گوییم مسئولان باید حمایت کنند اما من می گویم اگر ما طرح وپروپوزال مناسبی ارائه دهیم می توانیم با مسئولان همکاری کنیم چون در حرفه ما خلاقیت وطرح از ذهن تراوش می کند ودر بسیاری از کارها سرمایه حرف دوم را می زند.
مسئولان در این صنعت به عنوان تسهیل کننده وکاتالیزور می توانند در امر تولید وصادرات کمک کنندو حتی راهکارهای اشتغال زایی در رابطه با این موضوع وجود دارد وهمکاری مسئولان جهت اجرای فرآیندها می تواند به شکوفایی واعتلای این صنعت کمک بسیار شایانی کند.

نام:
ایمیل:
* نظر: