کد خبر: ۶۰۰۲۶
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۴
امسال، سال تعطیلی کارخانجات داخلی است
عضو هیئت مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت ایران گفت: سیاست های غلط و غیر کارشناسی استانداردهای موتورسیکلت موجب کاهش تولید داخل و از دست رفتن ۱۰ هزار فرصت شغلی در این بخش شد.
صنعت موتورسیکلت سازی ایران تعطیل می شود
عضو هیئت مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت ایران گفت: سیاست های غلط و غیر کارشناسی استانداردهای موتورسیکلت موجب کاهش تولید داخل و از دست رفتن ۱۰ هزار فرصت شغلی در این بخش شد.
به گزارش صداوسیما، ابوالفضل حجازی افزود: تولیدکنندگان موتور سیکلت در دهه ۸۰ به چنان خودکفایی رسیده بودند که بیش از ۳۰۰ هزار دستگاه به کشورهای اطراف مثل عراق صادر می کردند اما امروز کشورهای همسایه ما موتورسیکلت های خود را تنها از خاک ایران ترانزیت می کنند.
وی ضمن اعلام تعطیلی کارخانجات تولید موتور سیکلت در سال ۹۷ گفت: در سال ۹۵ بیش از ۸۰۰ هزار دستگاه موتور سیکلت در کشور تولید شد که البته این آمار بالا به دلیل سیاست های غلط و غیر کارشناسی استانداردهای موتورسیکلت بود که در مدت زمان خیلی کمی به تولید کنندگان این حوزه ابلاغ شد.
وی گفت: همین افزایش تولید باعث شد تا در سال ۹۶ تولید موتورسیکلت در کشور بعد از ۲۰ سال به صدهزار دستگاه برسد و این کاهش تولید باعث از دست دادن حدود ۱۰ هزار اشتغال در این صنعت شد.
عضو هیئت مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت ایران افزود: متاسفانه استانداردهای تولید موتور سیکلت در کشور طوری طراحی می شود که تولید آن در داخل به صرفه نباشد و حالا تولیدکننده های بزرگ این حوزه که شاید بیش از ۵۰ سال در آن فعالیت کرده بودند یا خانه نشین شده اند و یا به واردات موتورسیکلت های کامل و سی کی دی روی آوردند.
حجازی گفت: سه مشکل اساسی برای رقابت در تولید موتورسیکلت در کشور وجود دارد اول اینکه در حالی که واردات یک دستگاه موتورسیکلت تا ۱۵۰۰ دلار ارز از کشور خارج می کند اما برای واردات بعضی از قطعات و تولید آن در داخل کشور تنها ۲۰۰ دلار ارز خارج می شود، سیاست گزاران اقتصادی به راحتی ارز در اختیار واردکنندگان این حوزه می گذارند اما تولید کنندگان باید ارز خود را از بازار آزاد تهیه کنند .
وی افزود: مشکل دوم ترخیص سریع و بدون مشکل موتورسیلکت های کامل از گمرک است در حالیکه تولیدکنندگان گاهی تا چهار ماه مجبورند هزینه های انبارداری گمرک را پرداخت کنند تا قطعاتی را که برای تولید موتور سیکلت باید از کشورهای دیگر وارد شود، تحویل گرفته و کارگاه تولیدی خود را سرپا نگه دارند.
عضو هیئت مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت ایران گفت: مشکل سوم ما هم تعیین استانداردهایی است که بدون نظرگرفتن از تولیدکنندگان این حوزه برای ما تعیین می شود چرا که برای مثال ما مجبوریم بعضی از قطعات تولیدات خود را از کشور چین وارد کنیم اما استانداردهای یورو ۴ اروپا را در آنها رعایت کنیم.
حجازی گفت: در جلساتی هم که با وزارت صنعت و یا سازمان استاندارد برگزار شده است به ما اعلام شده که این استانداردها برای مشکلاتی از قبیل آلودگی هوای شهرهای بزرگ مثل تهران است اما ما معتقدیم نباید چنین قوانین ملی در کل کشور بر اساس مشکلات شهرهای بزرگ اجرا شود و شاید باید این نوع استانداردها در شهرهای بزرگ رعایت شود و شهرهای کوچک تر امکان پیروی از استانداردهای سابق را داشته باشد.
وی افزود: استانداردهای جدید سازمان استاندارد نه تنها در سال ۹۷ تمامی تولید کننده های موتورسیکلت را تعطیل کرده است بلکه در صورت اجرا شدن هزینه یک موتور سیکلت برای مثال دو میلیون تومانی را تا چهار میلیون تومان افزایش می دهد و به عبارتی دیگر خریداران اصلی این وسیله نقلیه که بیشتر روستاییان و ساکنان شهرستان ها بودند بعد از این امکان خرید آن را هم نخواهند داشت.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار