کد خبر: ۶۰۰۴۰
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۸

فرج‌ا... رجبي

عضو کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي

متاسفانه مدتي است وزارت راه در تلاش براي تضعيف سازمان نظام مهندسي ساختمان است و در اين رابطه به روشهاي متفاوتي متوسل شده که جديدترين آنها، بخشنامه‌اي است که از سوي وزارت راه و شهرسازي تنظيم و ارسال شده است. اين بخشنامه اشکالات فني و محتوايي بسياري دارد اما مهمترين و بزرگترين اشکال، نيتي است که براي تضعيف سازمان نظام مهندسي ساختمان وجود دارد. اما ريشه در کجاست تعدادي از نمايندگان مجلس در سال 95 طرحي را آماده کردند که اين طرح در جلسات متعدد با حضور مسئولان وزارت راه و شهرسازي، وزارت کشور، شهرداري تهران ، سازمان نظام‌مهندسي، نماينده انبوه‌سازان و تعداد زيادي از کساني که با اين موضوع مرتبط بودند بررسي شد.

اين طرح در کميته مربوطه نهايي شد و زماني که قرار بود در کميسيون عمران مطرح شود، وزارت راه و شهرسازي اعلام کرد که در اين موضوع لايحه داريم. پس از اين اظهارت وزارت راه و شهرسازي، کميسيون عمران يک ماه به وزارتخانه فرصت داد تا لايحه خود را ارايه دهد. اما هرگز ارايه نشد و بعدها مشخص شد که لايحه مورد اشاره وزارت راه و شهرسازي قرار است از وزارتخانه به دولت برود و هنوز در مرحله بررسي در وزارتخانه است و به دولت نرسيد.

البته کميسيون عمران هرگز کم کاري نکرد بلکه اگر طرح مجلس بررسي نشد، به دليل آن بود که لايحه دولت جايگزين آن شود که متاسفانه لايحه دولت نيز هرگز ارايه نشد. از سوي ديگر مجلس و کميسيون عمران درگير بحث لايحه بودجه شد و به دنبال آن موضوع استيضاح وزرا، کميسيون را به حاشيه‌اي ديگر کشيد. اکنون در اين زمينه کميته‌اي در کميسيون عمران تشکيل شده که سعي کرد جلسات بيشتري را با لايه‌هاي ديگري از دولت به‌غير از مسوولان وزارت راه و شهرسازي داشته باشد زيرا متوجه شديم وزارت راه و شهرسازي علاقه‌اي براي حمايت از نظام‌مهندسي ندارد و تلاش دارد تشکيلات نظام‌مهندسي را محدود، خيلي ساده و مختصر کند تا به مرور به حيات آن پايان دهد. به همين دليل طرحي در قالب جديد آماده ‌کرديم که حداکثر تا يک ماه آينده مطرح م ي‌شود.البته اينکه وزارت راه و شهرسازي به دنبال چيست، زياد اهميت ندارد اما لايحه پيشنهادي وزارت راه بسيار ضعيف و يک عقب‌نشيني جدي در بحث نظام‌مهندسي کشور است که نه تنها جايگاه مهندسان بلکه در عمل سازمان نظام‌مهندسي را به تشکلي صنفي تنزل مي‌دهد و از حالت سازمان بودن خارج مي‌کند. به عبارت بهتر وزير راه و شهرسازي براي سازمان نظام مهندسي ساختمان خواب آشفته‌اي ديده است. متاسفانه در لايحه دولت به نوعي طرح موضوع شده که در صورت تصويب سازمان نظام مهندسي ساختمان به تشکل صنفي تقليل مي‌يابد. در حالي که سازمان نظام‌مهندسي ساختمان يک سازمان اعتلايي و حرفه‌اي سراسري است. البته نظام مهندسي ساختمان به دليل پيچيدگي‌هايي که گاه در کشور ما وجود دارد،‌ صنفي هم به نظر مي‌رسد، اما در واقع سازماني حرفه‌اي در بخش نظارت بر ساخت و ساز است.

 

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار