کد خبر: ۶۰۰۹۱
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۲
مسعود يوسفي
روزنامه نگار
yousef44@yahoo.com

در ميان ايراني‌ها مثل مشهوري هست که مي‌گويد: « مشتري، مشتري مي‌آورد». همين مثل و زبانزد امروزه به يک قاعده در بحث بازاريابي تبديل شده است که به آن مي‌گويند «بازاريابي دهان به دهان». در حال حاضر هم اين قاعده و زبانزد در کشور ما جريان دارد و بيشتر در مشاغل سنتي رواج پيدا کرده است. همه ما نانواها و خياط‌ها و کفاش‌ها و ميوه فروش‌هايي را در محله‌ها و کوچه‌هاي محل زندگي مان سراغ داريم که اقبال مردم و هم محله اي‌هايمان به آن‌ها نسبت به بقيه بيشتر است. اين واقعيت ناشي از عملکرد خوب و وجدان کاري اين فروشنده گان و مغازه داران است که دهان به دهان در بين اهالي يک محل و يک شهر پيچيده و باعث شده است بر مشتريان اين افراد افزوده شود. در سال حمايت از کالاي ايراني مي‌توان از همين الگو بهره گرفت و اهميت کالاي خوب و مرغوب را به توليدکنندگان و صاحبان حرف و مشاغل يادآور شد تا از اين رهگذر در جهت تقويت کيفيت کالاي ايراني بهره جست و بر مشتريان توليدات داخل افزود و حتي به فکر صادرات محصولات کشورمان به ساير بازارهاي منطقه‌اي و جهاني افتاد. بر اين اساس بايد باور کنيم که « مشتري، مشتري مي‌آورد».
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار