کد خبر: ۶۰۱۹۵
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۵
کیا سورنتو ۳۰ میلیون تومان گران شد
بازار خودرو این روزها ساعت به ساعت آبستن خبری تازه است. روزی نیست که خبر گران شدن قیمت خودروهای وارداتی و داخلی در بازار منتشر نشود و شوکی تازه به خریداران ندهد.
صدای پای گرانی دوباره در بازار آشفته خودرو
بازار خودرو این روزها ساعت به ساعت آبستن خبری تازه است. روزی نیست که خبر گران شدن قیمت خودروهای وارداتی و داخلی در بازار منتشر نشود و شوکی تازه به خریداران ندهد. این گرانی در حالی اتفاق می افتد که بسیاری دلیل موجهی برای این گرانی رو به روز نمی یابند.
بازار خودرو این روزها ساعت به ساعت آبستن خبری تازه است. روزی نیست که خبر گران شدن قیمت خودروهای وارداتی و داخلی در بازار منتشر نشود و شوکی تازه به خریداران ندهد. این گرانی در حالی اتفاق می افتد که بسیاری دلیل موجهی برای این گرانی رو به روز نمی یابند.
بر اساس خبرهای منتشر شده از بازار قیمت خودرو در هفته‌های گذشته افزایش محسوسی داشته؛ به طوری که این افزایش قیمت منجر به تعمیق رکود در بازار خودرو شده است.  این روزها اوضاع بازار خرید و فروش خودرو به‌هم ریخته است و کمتر معامله‌ای انجام می‌شود. این در حالی است که هم خودروهای داخلی و هم خودروهای وارداتی در بازار افزایش قیمت محسوسی داشته‌اند.
در تازه ترین این اتفاق ها امروز شرکت اطلس خودرو قیمت خودرو کیا سورنتو مدل ۲۰۱۸ را ۳۰ میلیون تومان افزایش داد. بر این اساس قیمت فعلی کیا سورنتو صفر GT Line اتوماتیک حدود ۳۵۵ میلیون تومان شده است.
برخی از کارشناسان معتقدند که افزایش نرخ ارز، باعث افزایش قیمت خودرو شده است، اما در مقابل، برخی تحلیلگران عنوان می‌کنند که هنوز ثبت سفارش تازه‌ای با نرخ جدید دلار صورت نگرفته و خودرو یا قطعه‌ای با این نرخ وارد نشده است که باعث شود قیمت خودرو افزایش یابد.
یک کارشناس در همین رابطه علت گرانی های اخیر در بازار خودرو را در نوسانات نرخ ارز می داند و پیش بینی می کند: با توجه به حذف ارز مبادله و تک نرخی شدن ارز با مبلغ ۴۲۰۰ تومان، شاهد افزایش ۲۰‎درصدی قیمت ارز بودیم و با اذعان به این نکته که بسیاری از خودروهای تولید داخل عملا مونتاژ قطعات چینی ، و‌فرانسوی هستند بالاجبار به نسبت قطعات وارد شده قیمت خودرو بالا می رود. از طرفی با توجه به این اتفاق خودروسازان هم خودروها را تا وقتی که به حاشیه سود خود نرسند به بازار تزریق نمی کنند چراکه مدعی هستتد با قیمت سال ۹۶ ضرر می کنند. همین هم باعث می شود روند افزایش قیمت ها ادامه دار باشد و بنابر پیش‌بینی‌ها و با توجه به مجموعه اتفاقات رخ داده که سبب بالا رفتن هزینه تولید خودروهای داخلی شده‌اند، افزایش قیمت رسمی محصولات خودروسازان کشور، اتفاقی قطعی به‌نظر می‌رسد.
اما در بازار خودروهای وارداتی نیز با وجود اینکه خبری از رونق خرید و فروش خودرو نیست و سایه رکود، سنگین‌تر از قبل بر سر آن سنگینی می‌کند قیمت ها چراغ خاموش گران تر می شود. از آن سو مشتریان نیز چند ماهی می‌شود که بازار خودروهای وارداتی را تحریم کرده‌اند. این اتفاق به‌طور مستقیم با ماجرای حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر کاهش تعرفه واردات خودرو در ارتباط است. زمستان سال گذشته بود که دولت با ابلاغ ضوابط جدید واردات خودرو، رقم تعرفه را افزایش داد و شوکی بزرگ به بازار و مشتریان وارد کرد. این در حالی بود که چندی بعد، یکی از شعب دیوان عدالت اداری رای به لغو این حکم داد و اعلام کرد تعرفه‌ها باید به حالت قبل برگردند. با این حال، وزارت صنعت، معدن و تجارت زیر بار نرفت و دست به تعرفه‌ها نزد. در حال حاضر نیز گفته می‌شود حکم قطعی دیوان عدالت اداری تا حدود چهار ماه دیگر اجرا خواهد شد و از همین رو مشتریان فعلا دست نگه داشته و به امید کاهش تعرفه و پایین آمدن قیمت خودروهای وارداتی نشسته‌اند.این در حالی است که بعید به‌نظر می‌رسد دیوان عدالت اداری با توجه به شرایط ارزی کشور، رای اولیه خود مبنی بر کاهش تعرفه واردات را تایید کند. از طرفی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز نشان داده که از موضع تعرفه‌ای خود کوتاه نخواهد آمد.
در این بازار ملتهب البته گرانی به هیچ وجه چیز عجیبی نیست. در مورد خودروهای وارداتی تقریبا باید هر هفته شاهد افزایش قیمت چند ده میلیون تومانی شویم. حالا در اقدام اخیر اطلس خودرو، نماینده محصولات شرکت کیا در ایران، قیمت سورنتو بیشتر از ۳۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. بنابراین مشتریان این شاسی‌بلند کره‌ای هم‌اکنون باید برای خرید Sorento صفر GT Line مدل ۲۰۱۸ مبلغ ۳۵۴ میلیون و ۹۱۶ هزار تومان (تقریبا ۳۵۵ میلیون تومان) پرداخت کنند.
زمانی با ۳۰۰ میلیون تومان مشتریان ایرانی می‌توانستند یک خودرو لوکس آلمانی و ژاپنی تهیه کنند. حالا با وضعیتی که پیش آمده، قیمت برخی خودروهای چینی از مرز ۱۰۰ میلیون تومان عبور کرده و ماشین‌های کره‌ای جای خودروهای لوکس ژاپنی و آلمانی را گرفته‌اند. بازار خودرو بسیار آشفته است؛ مجلس و دیوان عدالت هم نتوانسته‌اند قیمت ماشین را کنترل کنند و جلوی این گرانی‌های کاذب و عجیب را بگیرند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار