کد خبر: ۶۰۲۲۸
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۶
فقط 40 برند خارجی مجوز دارند
براساس آمار هیأت عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی کشور تاکنون فقط 40 برند خارجی پوشاک نمایندگی رسمی دریافت کرده‌اند که از میان آنها برندهای ترکیه با ۱۱ نمایندگی در رتبه نخست قرار دارند.
بازار پوشاک در قبضه برندهای قاچاق
براساس آمار هیأت عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی کشور تاکنون فقط 40 برند خارجی پوشاک نمایندگی رسمی دریافت کرده‌اند که از میان آنها برندهای ترکیه با ۱۱ نمایندگی در رتبه نخست قرار دارند.
قرار بود "دستورالعمل نحوه صدور گواهی فعالیت نمایندگان و شعب شرکت‌های خارجی عرضه‌کننده پوشاک در ایران" به‌منظور ساماندهی بازار پوشاک کشور 17 شهریورماه 95 اجرایی شود اما برخی مشکلات باعث شد تا این بخشنامه با 3 ماه تأخیر در دی ماه 95 به مرحله اجرا برسد، نکته قابل توجه آنکه از آن تاریخ تاکنون هنوز این دستور العمل به‌صورت جدی اجرایی نشده است. در این شرایط واردات پوشاک هر روز افزایش یافته و وضعیت تولیدکننده داخلی نیز بدتر از گذشته شده است.
مطابق این دستورالعمل فقط اشخاص حقوقی (شرکت‌های تجاری) قادر به واردات پوشاک هستند و ظرف دوسال ابتدایی واردکنندگان و نمایندگان رسمی واردات پوشاک باید حداقل 20 درصد ارزش ریالی واردات را در داخل تولید کنند. همچنین واردکنندگان موظفند از تولیدی که در داخل کشور با برند ثبت‌شده انجام می‌شود، حداقل 50 درصد را به بازارهای هدف صادر کنند.
اوضاع این روزهای بازار پوشاک کشور نشان می‌دهد که اجرای این دستورالعمل همچنان با کندی همراه است و سایر برندهای متفرقه که فاقد نمایندگی هستند با آسودگی خاطر و در نبود نظارت به فروش محصولات خود می‌پردازند. براساس آمار هیأت عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی کشور تاکنون فقط 24 برند نمایندگی رسمی از دریافت کرده‌اند که میان آنها برندهای ترکیه با 11 نمایندگی در رتبه نخست قرار دارند.
در همین راستا عضو هیأت مدیره اتحادیه پوشاک از حدود توزیع ۲.۶ میلیارد دلار پوشاک قاچاق در بازار خبر داد.
مجید افتخاری در حاشیه همایش مبارزه با پوشاک قاچاق در حمایت از کالای ایرانی افزود: طبق بررسی های انجام شده در بازار پوشاک ایران، از 8.1 میلیارد دلار پوشاک مصرفی ایرانی ها، 2.6 میلیارد دلار آن قاچاق است.
وی سهم واردات رسمی پوشاک را حدود 61 میلیون دلار اعلام کرد و ¬گفت: این ارقام نشان دهنده حجم عمده عرضه پوشاک قاچاق در بازار داخلی است.
افتخاری با اشاره به اینکه بخشی از تأمین کالا برای برندهای خارجی از طریق قاچاق انجام می شود ادامه داد: مقایسه حجم واردات با میزان فروش یکساله برندهای خارجی ثابت کننده تأمین کالا برای این برندها از طریق قاچاق است.
عضو هیأت مدیره اتحادیه پوشاک با بیان اینکه محصولات چند سال گذشته و از رده خارج شده برندهای خارجی در بازار ایران فروخته می شود افزود: این پوشاک به صورت فله ای وارد ایران شده و به فروش می رسد.
افتخاری با تقلبی دانستن بخش عمده ای از برندهای موجود ادامه داد: فقط 40 برند مجوز فعالیت در بازار ایران را دریافت کرده است در حالی که فقط در شهر تهران 400 برند فعالیت می کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار