کد خبر: ۶۰۲۵۴
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۵
تجارت آنلاین: «سید محمد حسینی» عضو هیئت رئیسه انجمن غذایی ایران در حاشیه بیست و پنجمین کنگره ملی علوم و صنایع غذایی در ساری، در جمع خبرنگاران، گفت: محصولات تراریخته در ایران از سوی دانشمندان در حال بررسی بوده و به سطح جامعه کشیدن آن مطلوب نیست
حاشیه های ادامه دار محصولات تراریخته 
«سید محمد حسینی» عضو هیئت رئیسه انجمن غذایی ایران در حاشیه بیست و پنجمین کنگره ملی علوم و صنایع غذایی در ساری، در جمع خبرنگاران، گفت: محصولات تراریخته در ایران از سوی دانشمندان در حال بررسی بوده و به سطح جامعه کشیدن آن مطلوب نیست.

این سخنان پس از آن بیان می شود که عدم پخش مناظره تلویزیونی محصولات تراریخته در هفته گذشته جنجال ساز شد. این برنامه قرار بود با حضور موافقان و مخالفان بحث محصولات تراریخته از شبکه یک سیما برگزار شود. علیرضا عباسی استاد دانشگاه تهران که  یکی از مهمانان برنامه مناظره بود در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران پویا درباره جزییاتی از عدم پخش این برنامه تلویزیونی اظهار کرد: چند روز قبل با بنده تماس گرفته و درباره قطعیت برنامه مناظره تاکید کردند و بنده هم به استقبال از این برنامه پرداختم اما پس از آن چند بار با بنده تماس گرفته و از عدم پخش برنامه بدون دلایل قاتع‌کننده‌ای، خبر دادند.

عباسی تاکید کرد: ما به عنوان منتقدان محصولات تراریخته، هیچ ترس و ابایی از برخورد با حامیان و مدافعان محصولات تراریخته نداشته و نداریم اما متاسفانه هنوز دلیل مستندی درباره چرایی حذف پخش برنامه مناظره به ما بیان نکرده‌اند.

از سوی دیگر گمرک جمهوری اسلامی ایران روز گذشته اعلام کرد: اخذ مجوز تراریختگی هنگام ثبت سفارش کالا الزامی است. گمرک اخذ مجوزهای لازم مربوط به تراریخته بودن کالا از مراجع ذیربط را هنگام ثبت سفارش الزامی ضروری دانسته است.

محصول تراریخته به آن دسته از مواد غذایی اطلاق می‌شود که ساختار ژنتیکی آن از طریق مهندسی ژنتیک تغییر یافته باشد. این تغییر با هدف بهبود مقاومت گیاه به برخی آفت ها یا بیماری های گیاهی و برای بهبود عملکرد گیاه و بهره وری کشاورزی صورت می‌گیرد.

 

 

نام:
ایمیل:
* نظر: