کد خبر: ۶۰۲۶۷
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۶
عضو کميسيون انرژي مجلس در گفتگو با «تجارت» تشریح کرد؛
حسن بهرام نيا نماينده مردم نهاوند در مجلس شوراي اسلامي‌و عضو کميسيون انرژي در خانه ملت در گفتگو با «تجارت» در خصوص نشست وزير نيرو با اعضاي کميسيون انرژي در هفته گذشته اظهار داشت: مهم‌ترين موضوع اين نشست در ارتباط با بحث آب و برق بود. آب و برق يک فرايند پيوسته به هم است يعني برق مورد نياز مصرف کنندگان بايد متناسب با آب مورد نياز هم باشد.
رفع بحران برقابی، با انرژی خورشیدی

مجتبي آزاديان: حسن بهرام نيا نماينده مردم نهاوند در مجلس شوراي اسلامي‌و عضو کميسيون انرژي در خانه ملت در گفتگو با «تجارت» در خصوص نشست وزير نيرو با اعضاي کميسيون انرژي در هفته گذشته اظهار داشت: مهم‌ترين موضوع اين نشست در ارتباط با بحث آب و برق بود. آب و برق يک فرايند پيوسته به هم است يعني برق مورد نياز مصرف کنندگان بايد متناسب با آب مورد نياز هم باشد. متاسفانه به دليل اينکه به طور ميانگين 40 درصد کاهش بارندگي داشته‌ايم و در 50 سال گذشته امسال خشک‌ترين سال بوده است، بدين جهت ما امسال مشکل کم‌آبي شديدي داريم و قطعا اگر مراعات نکنيم، حال چه از ناحيه مصرف کنندگان و چه از لحاظ تضييع‌کنندگان برق؛ و اگر اين حلقه، يک حلقه مفقوده باشد، قطعا ما با مشکل روبرو خواهيم شد و همه بايد با هم باشند و همکاري همه جانبه بين مردم، مجلس، دولت و ... برقرار شود.

وي افزود: بدين جهت امسال اگر رعايت نشود، يکي از سال‌هايي است که قطعا با قطعي برق روبرو خواهيم بود و لازمه جلوگيري از اين بحران اين است که از همه سازوکارهاي سخت و نرم و فرهنگي و ... و همه ابزارها استفاده شود و حتي اگر بتوان از طريق ساخت انيميشن‌هاي آموزشي و فرهنگي مانند سابق استفاده شود، بسيار موثر خواهد بود و مي‌توان با انتشار محصولات فان و تفريحي اين فرهنگ استفاده بهينه و درست از آب را در جامعه پياده کرد. به هر حال بايد از اين سازوکارها استفاده شود که ما بتوانيم امسال را مديريت کنيم.

بهرام نيا ادامه داد: اين يک طرف قضيه بود و يک طرف ديگر هم به شرکت توليد کننده و سپس توزيع کننده و مصرف کننده بازمي‌گردد که با استفاده از فناوري‌هاي نو و جدي نسبت به کاهش تلفات انرژي اقدام شود چراکه نوع جنس انتقال آب و توزيع برق خيلي مهم است و بايد براي همه اينها برنامه‌ريزي شود تا تلفات انرژي به حداقل برسد. و توليد انرژي هم نبايد به تنها متکي به برق و آب باشد و بايد از طرح‌هاي خورشيدي و بادي و تجديدپذير نيز استفاده کنيم. در يک تحقيقي که صورت گرفته بود اگر توليد انرژي خورشيدي داشته باشيم، 14 برابر در هزينه‌ها صرفه جويي خواهيم داشت و حتي مي‌توانيم به فروش محصولات آبي و برقي نيز اقدام کنيم.

شبکه‌هاي توزيع و انتقال آب فرسوده  هستند

عضو کميسيون انرژي مجلس بيان کرد: همچنين بايد تلفات انرژي را در نظر بگيريم چراکه شبکه‌هاي توزيع و انتقال آب ما بسيار فرسوده و کهنه هستند و تلفات در اين بخش بسيار بالاست. اينها مواردي است که بايد درنظر گرفته شود تا تلفات در شبکه‌هاي مختلف و مراحل مختلف به حداقل برسد. شبکه‌هاي ما بسيار فرسوده و کهنه هستند چه در شبکه‌هاي توزيع برق و چه در شبکه‌اي انتقال آب شرب که 14 درصد تلفات داريم. همچنين در خصوص ميزان مصرف و قيمت آب نيز بايد تجديدنظري اساسي صورت بگيرد.

وي گفت: ميزان برق مصرفي ادارات ما در مقايسه با کشورهاي اروپايي بسيار بالاست و چندين برابر آنها مصرف داريم. دولت بايد در اين زمينه بخشنامه‌اي را ابلاغ کند که اگر نهادي، اداره اي، وزارتخانه‌اي و يا سازماني بيش از سقف مشخصي مصرف داشته باشد، سازوکارهايي جريمه‌اي براي آن ارگان در نظر گرفته شود. اينها مي‌تواند بسيار موثر مواقع شود و تاثيرگذار باشد.

لازم به ذکر است که رضا اردکانيان وزير نيرو هفته گذشته نشستي با اعضاي کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي‌در سالن کنفرانس وزارت نيرو برگزار کرد.

 

 
نام:
ایمیل:
* نظر: