کد خبر: ۶۰۳۱۴
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۰
گذری بر همایش بانکی و تجاری ایران – اروپا
در همایشی که جمعی از مدیران و مسئولان داخلی و خارجی گردهم آمده تا در رابطه با روابط بانکی و اقتصادی ایران و اروپا و ابعاد برجام بحث و بررسی‌هایی داشته باشند یک مسئول از وزارت امور خارجه ایران گفت: چند دقیقه همه به رویا برویم!
برجام بانکی؛ رویا یا واقعیت؟!
در همایشی که جمعی از مدیران و مسئولان داخلی و خارجی گردهم آمده تا در رابطه با روابط بانکی و اقتصادی ایران و اروپا و ابعاد برجام بحث و بررسی‌هایی داشته باشند یک مسئول از وزارت امور خارجه ایران گفت: چند دقیقه همه به رویا برویم. تصور کنیم بعد از برجام همه به تعهدات خود پایبند بودند؛ این می‌توانست فضایی نوین را در منطقه و جهان ایجاد کند.

به گزارش ایسنا، همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا برای ششمین بار امروز در تهران برگزار شد. این همایش معمولا دو بار در سال یکبار در فرانکفورت و یکبار در ایران برگزار می‌شود. امروز شنبه همزمان با هشتم اردیبهشت‌ماه جمعی از مدیران و مسئولان حوزه اقتصادی بانکی و دیپلماسی ایران به همراه مسئولانی در این حوزه از اروپا همایش فوق‌ را برگزار کردند.

محور اصلی سخنان و مسائلی که از سوی مسئولان مربوطه مطرح شد به شرایط ایران در حوزه اقتصادی و بانکی پس از برجام اختصاص داشت، اما در مجموع همه در شرایطی که این روزها ترامپ رئیس جمهور آمریکا حرف از خروج از برجام و یا تهدیدهایی به این نحو دارد، هم نظر بودند که برجام یک قرارداد یک طرفه نیست و فراتر از ایران است. به گونه‌ای که یک قرارداد بین‌المللی بوده و باید ادامه پیدا کند.

کاش همه پایبند بودند

در این همایش انصاری – معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ایران – در اظهاراتی اینگونه گفت که باید تصور کنیم در خوشبیانه‌ترین حالت همه به تعهدات خود در مورد برجام پایبند بودند. آنگاه فضای جدیدی در منطقه و جهان به وجود می‌آمد.

وی گفت که متاسفانه برجام در دوران ریاست‌ جمهوری قبلی آمریکا از حمایت لازم برخوردار نشد و در دولت جدید نیز با تخریب مواجه شده است و می‌بینید که ترامپ با ایجاد رعب و وحشت مانع از آن شده که شرکت‌های اروپایی و بزرگ بتوانند در بازار ایران حضور پیدا کنند. این اقدامات نه تنها دیوار بی‌اعتمادی بین دو کشور را بالا برده، بلکه بر آن لایه‌های جدیدی نیز اضافه کرده است.

برجام قابل مذاکره نیست

در سویی دیگر اظهارنظر مقامات اروپایی در این مورد قابل توجه بود. خانم آنه ماری فندرهیدن به عنوان مسئول بخش ایران در پروژه چشم‌انداز ایران در اتحادیه اروپا در سخنانش گفت که اجرای برجام از نظر اتحادیه اروپا مورد تاکید است چرا که دستاورد بزرگی بوده که حاصل چند سال گفت‌وگو و مذاکره است. برجام توانست یک مشکل عمده را به صورت صلح‌آمیز حل کند.

وی با اعلام این‌که برجام نمی‌تواند توسط یک طرف تغییر کرده و قابل مذاکره مجدد نیست، گفت که اهمیت برجام فراتر از ایران بوده و یک مساله بین‌المللی است. این در حالی است که در یک سال پس از برجام روابط تجاری ایران و اروپا حدودا دو برابر شده، بدهی‌های نفتی ایران پرداخت و ما شاهد رشد تولید ناخالص ملی در این کشور بوده‌ایم. به عبارتی می‌توان گفت به دنبال اجرای برجام وضعیت اقتصادی ایران به طور ملموسی تغییر کرده است.

سیستم بانکی ایران بروز رسانی شود

در این همایش ماجدی – سفیر ایران در آلمان - نیز بر اهمیت جایگزینی یورو به جای دلار در اروپا تاکید داشت و گفت که اروپایی‌ها باید با ایجاد یک نهاد جدید و تقویت یورو به جای دلار در سیستم‌های مالی خود وضعیت فعلی را تغییر دهند.

در بخش دیگری از سخنان ماجدی چالش بزرگ تعاملات بانکی ایران مورد اشاره قرار گرفت و با اشاره به جلسات فنی و تکنیکی زیادی که ایران و اروپا برگزار کردند، یادآور شد که خروجی این جلسات به مساله مهمی ختم شد که به این‌که دلار آمریکا سهم بزرگی از فعالیت‌های بانک‌های بزرگ اروپا و آلمان دارند مربوط می‌شد. در این حالت ایران برای توسعه ارتباط‌ها و ایجاد فرصت‌های جدید به چالش کشیده شده‌اند و این وضعیت دقیقا مشخص می‌کند که چرا برجام در زمینه بانکی و مالی به بن‌بست خورد.

سفیر ایران در آلمان به روزرسانی سیستم بانکی ایران را هم یک موضوع حیاتی برای توسعه روابط بین‌الملل اعلام کرد.

اروپا برای زنده نگه داشتن برجام تلاش کند

رئیس انجمن بین‌المللی بانکداران نیز خواستار ایجاد انجمن بانکداران ایران و اروپا به منظور گسترش روابط و همکاری‌های بانکی شد.

نادر ملکی از این‌که بانک‌ها در زمان تحریم جریمه‌های سنگینی را به دولت آمریکا برای همکاری با ایران پرداخت کرده‌اند و این را از یاد نخواهند برد اشاره کرد و گفت: اکنون با سیاست‌های ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا این مشکلات روال جدیدی پیدا خواهد کرد.

وی گفت: ممکن است به زودی رئیس جمهور آمریکا بخواهد از توافق برجام خارج شود، اما فکر نمی‌کنیم این موجب لغو شدن برجام باشد، چرا که ایران بر سر توافقات خود پایبند بوده و دولت‌های اروپایی نیز برای زنده نگه داشتن برجام تلاش خواهند کرد.

جای وزیر خالی

اما مقامات مسئول حوزه بانکی و اقتصادی ایران نیز در این همایش اظهاراتی داشتند ولی باید یادآور شد که در مجموع مسائل جدیدی را مطرح نکردند در عین حال که جای کرباسیان – وزیر اقتصاد – نیز در این همایش خالی به نظر می‌رسید.

آمار تازه از روابط کارگزاری

دیواندری – رئیس پژوهشکده پولی و بانکی – از این‌که بعد از برجام گشایش‌های خوبی اتفاق افتاده سخن گفت و یادآور شد که حدود ۸۳۵ رابطه کارگزاری با ۲۷۸ بانک خارجی برگزار شده است، در حالی که قبل از برجام تعداد روابط کارگزاری بسیار محدود بود و تنها پنج تا شش بانک حاضر به همکاری با ایران بودند.

به گفته وی در طول دو سال و نیم گذشته حدود ۳۸ هزار و ۴۰۰ ال سی توسط نظام بانکی ایران گشایش یافته و بالغ بر ۱۵۰ هزار تراکنش بانکی با ارقام قابل توجه ثبت شده است. در عین حال که بعد از برجام ۸۷ میلیارد دلار منابع مالی ایران مدیریت شده که دستاورد خوبی به شمار می‌رود هر چند که توقع ایران بیش از این بوده است.

بانک مرکزی از خروج ترامپ از برجام نگران نیست

اما رئیس کل بانک مرکزی اهم سخنانش فقط به یک موضوع بر می‌گشت و آن هم در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد این که اگر ترامپ تصمیم به خروج از برجام بگیرد و تحریم‌ها بار دیگر به نظام بانکی برگردد آنگاه بانک مرکزی چه برنامه‌ای برای عادی نگه داشتن شرایط و تامین مالی خارجی خواهد داشت گفت که برنامه‌ریزی‌های لازم و سناریوهای کافی طی نشست‌های مختلف در این رابطه تعیین و مشخص شده است و راهکارها وجود دارد در نهایت هیچ جای نگرانی دراین باره وجود ندارد.

اروپا دست نگه داشت

اما عبدالناصر همتی که تا حدود سه سال پیش خود در حوزه بانکی مشغول به کار بود و در ادامه به صنعت بیمه رفت در اظهاراتش از ظرفیت بالای صنعت بیمه ایران و توسعه روابط در حوزه بین‌الملل گفت، اما این را هم یادآور شد تا یکسال پس از برجام مذاکرات بسیار خوبی در حوزه بین‌آلملل شکل گرفته، اما بعد از موضع‌گیری‌های خصمانه‌ای که دولت ترامپ نسبت به ایران داشته این روابط تا حدی کمتر شده و شرکت‌های اروپایی برای مذاکره با ایران دست نگه داشته‌ است.

با این حال همتی می‌گوید ایران همچنان علاقه‌مند به مذاکره در صنعت بیمه خواهد بود و در کنار اروپا نگاهی به شرق و روسیه دارد.

آقای وزیر نه خسته است نه بدبین

اما وزیر راه و شهرسازی که در این همایش حضور یافته بود و انتظار می‌رفت در رابطه با شرایط تامین مالی و مسائلی که در این حوزه در پس از برجام وجود داشته سخن بگوید بیشتر به سمت اعلام سخنانی در رابطه با تاریخ و تمدن ایران و از این‌که مذاکرات می‌تواند همچنان ادامه داشته باشد و مسیر به نحو خوشایندی تغییر کند سخن گفت.

آخوندی گفت که تاریخ و تمدن ایران نشان می‌دهد که ما آدم‌های سازشگری هستیم و این قدرت را داریم که بتوانیم با همسایگان خود در منطقه و سایر نقاط دنیا مذاکره کرده و طرف قابل اعتمادی هستیم.

وی گفت که آنچه آمریکا انجام می‌دهد یک بازگشت خطرناک و ناپایدار در سطح جهان می‌تواند باشد، اما ما از اروپا انتظار داریم تا مانع از این بازگشت شود.

وزیر راه و شهرسازی می‌گوید من نه خسته شدم و نه بدبینم، بلکه خوش‌بینم که می‌توانیم مذاکرات را در مسیری حرکت دهیم که پایان خوبی داشته باشد.

دستاورد همایش را اعلام کنید

در مجموع در این همایش که با سخنرانی چند تن از مقامات بانکی و سیاسی ایران و اروپا انجام شد، پنل‌های تخصصی نیز در چالش و فرصت های زمینه تغییر مرزهای سیاسی کشورهای جهان و همچنین فرصت‌های سرمایه‌ گذاری در ایران برگزار خواهد شد.

این درحالی است که رئیس کل بانک مرکزی و همچنین رئیس کل بیمه مرکزی خواستار این شدند که در نتیجه همایش‌هایی که سالانه برگزار می‌شود به ویژه این همایش برگزارکنندگان نتایج و بازخوردها و دستاوردهای آن را نیز اعلام و اطلاع‌رسانی کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار