کد خبر: ۶۰۳۸۴
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۴
علي بختيار
نماينده گلپايگان در مجلس
سازمان نظام مهندسي ساختمان يک تشکيلات کارشناسي در زمينه ساخت وساز است که وجود آن براي قانونمند شدن و مديريت بهينه عمران کشور بسيار موثر است. از سوي ديگر استفاده از توان بخش خصوصي ميتواند به عنوان بازويي کارآمد مطرح شود و تاثيرات خود را در عرصههاي مهندسي برجا بگذارد. اما با کمال تاسف شاهد اين هستيم که وزير راه به تازگي بازي نامناسبي را در پيش گرفته و سعي دارد اين نهاد بخش خصوصي را به شدت تضعيف کند.
متاسفانه آخوندي با رويکرد کاملا سليقه اي، بخشنامهاي صادر کرده که قانون را ناديده گرفته و باعث تضعيف نظام مهندسي کشور شده است. امروزه بايد به زلزله خيز بودن کشورتوجه داشته باشيم و باور کنيم که تضعيف سازمان نظام مهندسي ساختمان، مصداق تقويت سازندگاني است که تخصص نداشته و به نام اوستا در ساخت وساز نقش دارند و در آينده بايد شاهد بيکاري مهندسان مجرب و ساخت ساختمانهاي بيکيفيت باشيم. البته آخوندي با بخشنامهاي که صادر کرده، باعث تفرقه در هيات دولت و مهندسان شده در حالي که قوانين و آيين نامههاي مربوط به سازمان نظام مهندسي ساختمان با کار کارشناسي تصويب شده و سالهاست که اجرا ميشود. اين قوانين براي نظاممند کردن مهندسي کشور تهيه، بررسي و تدوين شده است.
نکته تاسف آور در اظهارات وزير راه و شهرسازي اين جاست که مهندسان شاغل در ادارات دولتي حق کار در بخش خصوصي را ندارند که با انتقادهاي شديدي رو به رو شده است. اگر قرار بر اين باشد که اين ادعا اجرايي شود، بايد با تماميکساني که پس از پايان کار دردستگاههاي دولتي کار ميکنند، برخورد شود. به عبارت بهتر هيچ يک از کارکنان دولت به هيچ عنوان نبايد در بخش خصوصي شاغل باشند. اين در حالي است که اکنون بسياري از کارکنان وزارت راه و شهرسازي در ساعات غير اداري به شغل دوم روي آورده اند. بنابر اين آخوندي بايد پاسخ بدهد که مگر دولت ميتواند سياست يک بام و دو هوا داشته و تنها به مهندسان نظام مهندسي زور بگويد و ديگر بخشهاي دولتي به فعاليت خودشان در بخش خصوصي ادامه دهند و حتي وزارت راه و شهرسازي کار خودش را بکند؟ عقل حکم ميکند در حوزههايي همچون نظام مهندسي ساختمان که بخش خصوصي تشکل دارد و با قدرت فعاليت ميکند، دولت کمترين نقش را داشته و در امور بخش خصوصي دخالت نکند زيرا به اندازه کافي بخش خصوصي از دخالتهاي دولت ضربه خورده و لازم نيست وزارت راه در نابودي تشکلي ديگر سابقه دار شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار