کد خبر: ۶۰۴۰۱
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۲
از فراری تا مرسدس بنز جعلی در کارنامه چشم بادامی ها
صنعت ساخت ماشین در کشور چین از طریق سیاست‌های زیرکانه و البته غیراخلاقی چینی‌ها برای کپی کردن محصولات برندهای بزرگ جهان در حال تأثیرگذاری در بازارهای بیشتری در جهان است. در این گزارش با نسخه های کپی چینی بهترین خودروهای جهان آشنا می شوید:
کپی برابر اصل در صنعت خودروسازی چین! + عکس ها

صنعت ساخت ماشین در کشور چین هر روزه بزرگ‌تر و سودآورتر شده و این صنعت بزرگ در کشور اژدها از طریق سیاست‌های زیرکانه و البته غیراخلاقی چینی‌ها برای کپی کردن محصولات برندهای بزرگ جهان در حال تأثیرگذاری در بازارهای بیشتری در جهان است. البته اینکه این شرکت‌های ریز و درشت چینی بتوانند از محصولات دیگر برندهای مطرح جهان الگوبرداری کنند چیز غیرعادی و عجیبی در بازار داخلی چین نیست.

کافی است یک نگاهی به موتوشوهای برگزارشده بین‌المللی در چین مانند پکن و شانگهای بیندازیم تا متوجه برندهای چینی شویم که حیات خود را تنها و تنها از روی الگوبرداری محصولات تولیدی‌شان از شرکت‌های بزرگ کرده‌اند.

اما آیا این الگوبرداری قانونی و مجاز است یا خیر؟

ازآنجایی‌که هیچ قانون بین‌المللی برای کپی‌رایت وجود ندارد و فقط توافقنامه‌هایی مانند قرارداد برن برای طراحی خودرو و امتیاز آن‌ها نوشته‌شده‌اند پس کشورها تنها بر اساس به رسمیت شناختن حقوق یکدیگر و قوانین داخلی خود اقدام به تولید خودروهای غیر کپی کاری شده می‌کنند.

با چرخان باشید تا الگوبرداری چینی باورنکردنی را که شرکت‌های چینی برای جهان تدارک دیده به شما معرفی نماییم.

KDC Regola and McLaren

اگرچه گرافیک داخلی مدل چینی و هم‌چنین طراحی درهای خودرو کمی با نسخه اصلی تفاوت دارند و این تفاوت هم به خاطر اثبات عدم کپی این خودرو از روی مدل بریتانیایی اصلی خودش است اما شاکله و طراحی اصلی آن تفاوت چندانی با مک لارن نمی‌کند. تفاوت دیگری هم که وجود دارد این است که KDC چین هنوز برنامه‌ای برای روی خط تولید بردن این خودروی اسپرت اعلام نکرده و باید دید که عاقبت این اسپرت چینی چه خواهد شد.

نسخه اصلی

نسخه چینی

طرح مفهومی برقی Hongqi و طرح مفهومی مرسدس میباخ ۶

در این مدل انگار شرکت چینی هونگجی که از زیرمجموعه‌های FAW چین است تنها به قرض گرفتن عناصر طراحی خودروهای برند راضی نشده و تصمیم گرفته این طرح مثلاً جدید خود را یک نسخه کاملاً کپی‌برداری شده از یک خودروی خاص اروپایی قرار دهد. همان‌طوری که مشاهده می‌کنید این مدل چینی یک نسخه کپی شده بی‌شرمانه از روی خودروی لوکس میباخ ۶ است که طراحی خاصی را برای خود ثبت کرده است.

نسخه اصلی

نسخه چینی

دانگ فنگ Jingyi S50 و فولکس‌واگن پاسات

اگرچه دانگ فنگ موتور چین که یک مجموعه خودرویی با شرکت‌های وابسته به خود در چین است سال‌هاست که با شرکت‌های بزرگ غربی و آسیایی مطرح مانند نیسان، هوندا و رنو همکاری‌های مشترک زیادی را دارد اما انگار این‌یک مورد دیگر از چارچوب یک همکاری بزرگ خارج‌شده و به یک کپی‌برداری بزرگ از آن‌ها رسیده است. بله فولکس‌واگن پاسات که در کشور ما هم وجود دارد یکی از پرفروش‌ترین سدان های این شرکت اروپایی است که مورد این هجمه کپی توسط شرکت چینی قرارگرفته است.

نسخه اصلی

نسخه چینی

دانگ فنگ Fenshen AX4 و MG GS

با نگاهی به این دو خودرو نیز متوجه شباهت‌های بی‌شماری در نسخه اصلی و نسخه کپی شده می‌توان یافت. چراغ‌های مه شکن قرارگرفته در قسمت پایین دانگ فنگ به‌صورت کاملاً غیرحرفه‌ای ، بزرگ و غیراصولی طراحی‌شده‌اند و قسمت جلویی دانگ فنگ فنشن را متمایز از طراحی موجود در نسخه اصلی می‌گرداند. اما با نگاهی عمیق‌تر به آن بازهم می‌توان به قرض گرفتن عناصر طراحی از خودروهایی مانند سانگ یانگ تیوولی کره‌ای پی برد.

نسخه اصلی

نسخه چینی

چانگان CX 70 T و لندروور دیسکاوری

شاید اگر برند چانگان را از این خودروی چینی برداریم و به‌جای آن نام لندروور را جایگزین کنیم کمتر کسی متوجه چینی بودن این خودروی کپی شده شود. تنها زحمتی که چینی‌ها در طراحی این خودرو کشیده‌اند تغییر جلوپنجره آن‌هم به مقدار بسیار جزئی بوده است.

نسخه اصلی

نسخه چینی

BYD یوان و فورد اکو اسپرت

امروزه کمتر شرکتی پیدا می‌شود که در قسمت عقبی خودرو یک لاستیک زاپاس قرار دهد. البته هنوز هم خودروهایی مانند جیپ رنگلر و فورد اکو اسپرت از این نوع طراحی بهره می‌برند اما پیدا کردن نسخه کپی شده از این خودروهای کمیاب کار چندان سختی نیست. الگوبرداری که شرکت BYD چین زحمت آن را به جان خریده است.

نسخه اصلی

نسخه چینی

BAIC BJ80 و مرسدس G-Class

در دنیا طراحی خاص و جعبه مانند خودروهای G-Class مرسدس آلمان را یک نوع خاص مختص این شرکت بزرگ می‌دانند. خودروهای قدرتمند و مستحکمی که حاصل چندین نسل ارتقا و به‌روزرسانی مرسدس بوده و حالا توسط یک شرکت چینی دیگر مورد هجوم کپی قرارگرفته است. کپی که نشان می‌دهد این شرکت چینی تمایل زیادی برای خودروهای آینده خود از روی این مدل‌های خاص دارد.

نسخه اصلی

نسخه چینی

FAW بستورن x40 و مزدا CX-5

نیازی به توضیح نیست که این بستورن چینی تا چه حد با نسخه سامورایی ژاپنی برابری می‌کند. خودروی کپی شده چینی که از پلتفرم سابق شرکت مزدا استفاده می‌کند و در بخش فن‌آوری‌های به‌ کار رفته نیز از شرکت فولکس‌واگن و زیر مجموعه‌های آن استفاده کرده است.

نسخه اصلی

نسخه چینی

زوتی T600 و فولکس‌واگن تیگوان

زوتی T600 برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ در موتور شو چین به نمایش درآمد و اکنون در جدیدترین نسخه موجود آن‌که در این نمایشگاه ۲۰۱۸ پکن معرفی شد به نظر می‌رسد که عناصر طراحی زیادی را از کراس اوور آلمانی فولکس‌واگن قرض گرفته است.

نسخه اصلی

نسخه چینی

زوتی SR9 و پورشه ماکان

این چینی به‌ظاهر جدید باافتخار در سال ۲۰۱۷ در شانگهای چین به نمایش درآمد و نشان از یک کپی کاری بی‌شرمانه دیگر زوتی چین از روی خودروی محبوبی مانند پورشه ماکان است. اگر نگاهی دقیق‌تر بیندازید به‌ راحتی متوجه خواهید شد که جلوپنجره، چراغ‌های جلو، سبک طراحی و درواقع استایل آن و درها و بسیاری از مؤلفه‌های دیگر با نسخه اصلی مو نمی‌زند.

نسخه اصلی

نسخه چینی

طرح مفهومی برقی هانتگ و جگوار I-Pace

شرکت خودروسازی هانتگ چین که در سال ۲۰۱۶ (با قدمت ۲ ساله) به وجود آمده در کمال تعجب و با افتخار تمام توانسته در مدت تنها ۱۲ ماه یک خودرویی مانند یکی از خودروهای شرکت جگوار ۸۳ ساله (تأسیس سال ۱۹۳۴) به تولید برساند و آن را در سال ۲۰۱۷ به‌عنوان یک طرح برقی کاملاً جدید به دید همگان بگذارد!

نسخه اصلی

نسخه چینی

ایگل و پورشه کایمن

ایگل خودرویی است که به‌ منظور نشان دادن توانمندی‌های چین در تولید خودروهای اسپرت برقی به تولید رسید. خودرویی که توانسته با مهارت تمام عناصر طراحی پورشه کایمن و قسمت جلوی فراری F12 را در خود جای دهد.

نسخه اصلی

نسخه چینی

جک A6 و آئودی A6

اما این بار نه‌تنها شرکت جک به کپی کردن چراغ‌ها، جلوپنجره و … این مدلشان از روی یک خودروی آلمانی بسنده نکرده‌اند بلکه زحمت انتخاب یک نام جدید را هم نکشیدند و با خوشحالی تمام همان نام معروف موجود در آئودی را برای خودروی جدیدشان! انتخاب کرده‌اند.

نسخه اصلی

نسخه چینی

BYD S7 و لکسوس RX

اگرچه می‌توان در بعضی از خودروهای کپی شده با اولین نگاه متوجه شباهت آن‌ها با نسخه اصلی‌شان شد، اما مدل‌های دیگری مانند همین BYD S7 وجود دارند که فرایند کپی کردن کمی حرفه‌ای‌تر انجام‌شده است. با رفتن از قسمت جلویی به عقب آن می‌توان به‌راحتی متوجه پنجره‌های انحنا دار، یک اسپویلر کوچک و چراغ‌های عقبی آن شد.

نسخه اصلی

نسخه چینی

جیلی GE و رولز-رویس فانتوم

بازهم یک طراحی مشابه کاملاً تصادفی و غیرآگاهانه! یک خودروی به‌شدت کپی شده و غیر قابل‌ باور که حاصل کپی کردن بی‌حد و حصر جیلی از یک خودروی فوق لوکس اروپایی باقیمت ۳۰۵,۰۰۰ پوند است. جلو پنجره، کاپوت و دیگر اجزا به‌طور شرم‌آوری از فانتوم بریتانیایی کپی شده‌اند و با افتخار یک خودروی چینی را متولد کرده‌اند.

نسخه اصلی

نسخه چینی

لیفان ۳۳۰ و مینی

چراغ‌های جلوی دایره‌ای، جلوپنجره و شکل زیبای هاچبک آن توانسته مینی را یک خودروی خاص کند. خودروی خاصی که چینی‌ها نتوانسته‌اند از آن چشم بپوشند و به دلیل علاقه زیاد از این خاص بودن تصمیم گرفته‌اند یک مدل از نوع چینی‌اش را برای خود درست کنند.

نسخه اصلی

نسخه چینی

چری Riich M1 تویوتا یاریس

چری این خودرو را برای مصارف شهری ساخته است. خودروی کوچکی که قسمت جلویی آن به‌اندازه کافی زشت شده است که نتواند در هیچ بازار خارجی مطرحی مانند اروپا راه پیدا کند. خودرویی که از هاچبک معروف ژاپنی‌ها به نام یاریس الگوبرداری کرده است.

نسخه اصلی

نسخه چینی

برلیانس V5 و BMW X1

همان‌طور که می‌دانید برلیانس شریک تجاری بی ام و در چین است و کراس اوور X1 بی ام و نیز توسط برلیانس در چین به فروش می‌رسد. پس شاید خیلی جالب باشد که این شرکت چینی با تولید یک نسخه کپی شده از این بی ام و می‌خواهد با رقابت با خودش بپردازد. البته باقیمت پایین‌تر و مختص بازار چین. درست مانند همان کاری که شرکت ایران‌خودرو خودمان با کپی کردن از ۲۰۶ صندوق‌دار و تولید رانا در ایران به رقابت با خودپرداخت!

نسخه اصلی

نسخه چینی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار