کد خبر: ۶۰۴۵۴
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۴
تنش های سیاسی طلای سیاه را گران کرد
قیمت نفت در معاملات روز سه‌شنبه به دنبال حمایت رژیم صهیونیستی از مواضع ضد ایرانی آمریکا افزایش پیدا کرد. بهای نفت برنت برای تحویل در ماه ژوییه در بازار لندن ۲۱ سنت افزایش یافت و به ۷۴.۹۰ دلار در هر بشکه رسید.
جهان و کابوس نفت 300 دلاری
قیمت نفت در معاملات روز سه‌شنبه به دنبال حمایت رژیم صهیونیستی از مواضع ضد ایرانی آمریکا افزایش پیدا کرد.
بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در ژوئن ۲۴ سنت یا ۰.۴ درصد افزایش یافت و به ۶۸.۸۱ دلار در هر بشکه رسید. بهای معاملات این بازار روز دوشنبه با ۴۷ سنت افزایش بسته شده بود.
بهای نفت برنت برای تحویل در ماه ژوییه در بازار لندن ۲۱ سنت افزایش یافت و به ۷۴.۹۰ دلار در هر بشکه رسید. بهای قراردادهای تحویل ژوئن که روز دوشنبه منقضی شد با ۵۳ سنت افزایش، در ۷۵.۱۷ دلار در هر بشکه بسته شد.
بر اساس گزارش رویترز، معاملات در آسیا روز سه‌شنبه که بازارهای متعددی شامل چین، هند و سنگاپور به مناسبت تعطیلات عمومی بسته بودند، آرام بود.
قیمت‌های نفت روز دوشنبه پس از این‌که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، فشار روی آمریکا برای خارج شدن از توافق هسته‌ای ایران را افزایش داد، سیر صعودی پیدا کرد. دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا به انگلیس، فرانسه و آلمان تا ۱۲ مه فرصت داده تا آنچه را که وی نواقص توافق عنوان می‌کند، اصلاح کنند یا وی تحریم‌ها علیه ایران را دوباره وضع خواهد کرد.
به گفته تومومیچی آکوتا، اقتصاددان ارشد در شرکت "میتسوبیشی یو اف جی"، بازارهای نفت جهان در حال حاضر تقریبا متوازن هستند، اما اگر معافیت ایران از تحریم‌های آمریکا تمدید نشود صادرات نفت این کشور ممکن است کاهش پیدا کرده و به کمبود عرضه در بازار منتهی شود. اگر چنین اتفاقی روی دهد قیمت برنت ممکن است به حدود ۹۰ دلار در هر بشکه صعود کند.
قیمت نفت در اواخر آوریل در بحبوحه نگرانی‌ها نسبت به بازگشت دوباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران به بالاترین قیمت در سه سال گذشته صعود کرد.
تحلیلگران می‌گوید بازار نسبت به هرگونه تحولات پیرامون توافق هسته‌ای و تحریم‌ها بی‌نهایت حساس است.
در همین راستا پیر آندوراند یکی از شاخص‌ترین مدیران صندوق‌های نفتی جهان نیز گفت: عقب‌نشینی کنونی شرکت‌های فعال در حوزه انرژی نسبت به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های جدید نفتی بدین معناست که رسیدن قیمت نفت به 300 دلار در هر بشکه طی سال‌های آینده غیرممکن نخواهد بود. وی که به ابراز نظرات جنجالی شهره است طی چند توئیت که روز گذشته منتشر کرد، گفت: نگرانی شرکت‌ها نسبت به تاثیر توسعه ساخت خودروهای الکتریکی بر تقاضای نفت در آینده باعث شده است که شرکت‌های نفتی و گازی سرمایه‌گذاری‌های خود در پروژه‌های بلندمدت را محدود کند. وی افزود: بنابراین و به طور کاملا متناقضی نگرانی از کاهش تقاضا می‌تواند بزرگترین شوک عرضه را در تاریخ صنعت نفت ایجاد کند. این کارشناس نفتی ادامه داد: اگر قیمت نفت با سرعت کافی افزایش نیابد رسیدن آن به 300 دلار در هر بشکه غیرممکن نخواهد بود. این مدیر صندوق نفتی که ریاست مؤسسه مدیریت سرمایه‌گذاری نفت محور آندوراند را بر عهده دارند همچنین ادعای اینکه بالا رفتن قیمت نفت و سه رقمی شدن آن به کاهش تقاضا می‌انجامد را رد کرد. آندوراند می‌گوید: نخیر نخیر. نفت صد دلاری اقتصادها را نمی‌کشد. وی تاکید کرد: ما به نفت بالای 100 دلار نیاز داریم تا سرمایه‌گذاری‌ها در خارج از آمریکا را افزایش دهیم.



نام:
ایمیل:
* نظر: