کد خبر: ۶۰۴۶۰
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۸
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دريانوردي تشريح کرد
برنامه‌هاي تشويقي براي بهبود وضعيت بنادر و رونق اقتصادي آنها در دستور کار دولت قرار گرفته است. رونق وضعيت بنادر کشور از ابتداي سال جاري با جديت بيشتري پيگيري شده و اين موضوع را مي‌توان از دستورالمعل‌هاي ابلاغ شده از سوي مسئولان وزارت راه و شهرسازي دريافت.
رونق بنادر با مشوق‌های چهارگانه

گروه راه و مسکن: برنامه‌هاي تشويقي براي بهبود وضعيت بنادر و رونق اقتصادي آنها در دستور کار دولت قرار گرفته است. رونق وضعيت بنادر کشور از ابتداي سال جاري با جديت بيشتري پيگيري شده و اين موضوع را مي‌توان از دستورالمعل‌هاي ابلاغ شده از سوي مسئولان وزارت راه و شهرسازي دريافت. ايران با بنادري همچون چابهار، رجايي و امام خميني در جنوب و انزلي، اميرآباد و نوشهر در شمال يکي از اصلي‌ترين قطب‌هاي دريايي منطقه به شمار مي‌رود. چند روز پيش از اين بود که عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي با دستور العملي که به سازمان بنادر و دريانوردي ابلاغ کرد، کاهش تعرفه خدمات دريايي در بنادر ايران را خواستار شد. مدت کوتاهي پس از آن نيز مديرعامل سازمان بنادر نرخ‌هاي جديد از تعرفه‌هاي دريايي کشور را اعلام کرد که نشان‌دهنده ارزان شدن استفاده از خدمات دريايي در ايران خواهد بود.

برنامه‌هاي تشويقي براي رونق بنادر

حالا سازمان بنادر و دريانوردي برنامه‌ريزي کرده تا با ارائه مشوق‌هايي چهارگانه شرايط را براي توسعه دريايي کشور فراهم کند. در ارتباط با مشوق‌هاي برنامه‌ريزي شده از سوي وزارت راه و شهرسازي براي بهبود و رونق وضعيت بنادر کشور‌هادي حق‌شناس، معاون امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي کشور در گفتگو با ايسنا تصريح کرد: با توجه به اهداف کلان کشور در توسعه بنادر اقتصادي و رشد سهم دريا در اقتصاد ايران سازمان بنادر در حوزه‌هاي مختلف برنامه‌ريزي‌هايي کرده که اميدواريم در سال جاري بخشي از نتايج آن عملياتي شود. وي با بيان اينکه يکي از اصلي‌ترين اين برنامه‌ها توسعه فعاليت بنادر خاص کشور است، بيان کرد: در اين حوزه بندر چابهار براي ما اهميت قابل توجهي خواهد داشت. ما تلاش مي‌کنيم با ارائه تخفيف‌هايي شرايط را براي جذب لاينرهاي بين‌المللي فراهم کنيم. در اين بندر تا سقف ۸۰ درصد تخفيف عوارض و خدمات دريايي در نظر گرفته مي‌شود و براي کالاهاي غيرترانزيتي نيز که بيش از ۷۵ هزار تن حجم دارند، مشوق‌هايي را در نظر گرفته مي‌شود.

معاون امور دريايي سازمان بنادر با اشاره به تلاش ايران براي رشد آمار ترانزيت دريايي گفت: در اين حوزه بندر شهيد رجايي براي ما بيشترين اهميت را دارد. سازمان بنادر تلاش مي‌کند که اين بندر به عنوان‌هاب دريايي منطقه شناخته شود و از اين رو براي کشتي‌هاي ترانزيتي در بندر شهيد رجايي مشوق‌هايي اجرايي خواهند شد. حق‌شناس يکي ديگر از برنامه‌هاي سازمان بنادر را توسعه صادرات دريايي عنوان کرد و افزود: اين موضوع که چه در بنادر جنوبي و چه در بنادر شمالي اجرايي مي‌شود، براي صادرکنندگان دريايي تخفيف‌ها و تشويق‌هايي به همراه خواهد داشت. در بنادر شمالي بر اي صادرکنندگاني که از طريق دريا کالاهايشان را به همسايگان خزر مي‌رسانند، مشوق‌هايي در نظر گرفته شده که اميدواريم در کوتاه مدت اين آمار را در حوزه کالاهاي غيرنفتي افزايش دهد.

به گفته معاون سازمان بنادر و دريانوردي کشور يکي ديگر از محورهاي در نظر گرفته شده از سوي سازمان بنادر، توسعه مشوق‌ها در عرصه مسافربري دريايي است. در اين حوزه به منظور اشاعه فرهنگ دريانوردي به کساني که شناورهاي مسافري وارد ناوگان مي‌کنند و تسهيلات قابل توجه اعطا مي‌شود، زيرا يکي از اصلي‌ترين برنامه‌هاي ما توسعه آمار گردشگران دريايي است. حق شناس خاطرنشان کرد: سازمان بنادر اميدوار است با پيگيري تمام اين برنامه‌ها، امکان افزايش استفاده از ظرفيت بنادر کشور در جنوب و شمال فراهم شود و به اين ترتيب گامي‌مهم در راستاي توسعه دريايي برداشته شود.

تشويق سرمايه‌گذاران براي حضور در پروژه‌هاي بندري

در همين ارتباط مدتي قبل مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي گفت: بندر کياشهر مي‌تواند جايگاه ويژه و پررونقي در گردشگري دريايي کشور داشته باشد از اين‌رو اجراي طرح جامع بنادر الگوي خوبي براي رشد گردشگري در اين منطقه است. محمد راستاد در حاشيه بازديد از بندر کياشهر در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: اگر بندري از مزيت اقتصادي برخوردار باشد با کمال ميل و افتخار آماده خدمتگزاري به ساکنان آن منطقه هستيم. وي با تاکيد بر لزوم حمايت از گردشگري دريايي در سواحل شمال و جنوب کشور، گفت: مکانيزم‌هاي تشويقي و اعطاي تسهيلات مناسب براي بخش خصوصي با هدف توسعه گردشگري دريايي در نظر گرفته شده است.

 معاون وزير راه و شهرسازي از مسئولان استاني و شهرستاني خواست نسبت به تشويق سرمايه‌گذاران براي سرمايه‌گذاري در پروژه‌هاي بندري اقدام کنند، يادآور شد: بندر کياشهر مي‌تواند جايگاه برجسته، ويژه و پررونقي براي گردشگري دريايي داشته باشد بدين جهت اجراي طرح جامع بنادر، الگوي خوبي براي رشد گردشگري در اين فضاي زيباست. وي با اشاره به سبقه بندر کياشهر در حوزه صيد و صيادي، افزود: با توجه به اين جايگاه ويژه، متاسفانه شاهد رکود در حوزه صيادي در اين منطقه بکر هستيم. اميدواريم در اين خصوص خلاء‌ها جبران شود. راستاد با بيان اينکه سازمان بنادر و دريانوردي همکاري مشترک با شيلات دارد، تصريح کرد: در برخي از بنادر مالکيت با شيلات است، اما فعاليت‌هاي تجاري در آن صورت مي‌گيرد. همچنين بنادري وجود دارد که با محوريت تجارت، فعاليت‌هاي صيد و صيادي انجام مي‌دهند از اينرو مسائل تولي‌گري بنادر تاثيري بر برنامه‌هاي توسعه‌اي ندارد.

انسجام سازمان بنادر در رونق گردشگري دريايي

در همين حال عضو کميسيون عمران مجلس گفت: توسعه و رونق گردشگري دريايي از طريق سازمان بنادر و دريانوردي امسال به صورت منسجم شکل گرفت و قطعا اين روند باعث ايجاد اشتغال و درآمد پايدار در بنادر جنوبي و شمالي کشور خواهد شد. عليم يارمحمدي درباره گردشگري دريايي افزود: گردشگري دريايي،مقوله‌اي است که در تمام کشورهاي داراي آب و بندر در اولويت قرار گرفته است و آنها از اين طريق به درآمد زايي بالايي دست پيدا مي‌کنند لذا ايران هم با استفاده از تجربيات آنها بايد به اين سمت و سو حرکت کند. نماينده مردم زاهدان در مجلس،خاطرنشان کرد: بيشترين تمرکز جمعيت ساحل نشين در سواحل استان سيستان و بلوچستان در دو شهر ساحلي چابهار و کنارک است. دليل اين امر نيز تمرکز صنايع و وجود جاذبه‌هاي اقتصادي در اين دو شهر ساحلي است،لذا در سال ۹۷بايد از اين فرصت براي توسعه فعاليت‌هاي مرتبط با دريا استفاده شود. وي گفت: ايجاد پروژه‌هاي نظير احداث ۶ بندر چندمنظوره مردمي‌توسط سازمان بنادر و دريانوردي که اکنون مورد استقبال مردم قرار گرفته، يکي از کارها براي توسعه فعاليت‌هاي مرتبط با دريا است که درحال انجام مي‌باشد. بندرهاي چند منظوره قابليت صيادي، پرورش ماهي در قفس، گردشگري، ورزش‌هاي آبي و کشت گلخانه‌اي بواسطه احداث آب شيرين کن خورشيدي در طول نوار ساحلي را دارد.

نام:
ایمیل:
* نظر: