کد خبر: ۶۰۵۳۰
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۴
انتشار گزارش نهایی سانحه تصادف نفتکش سانچی؛
سازمان بنادر اعلام کرد که باوجود عدم توافق با چین و هنگ کنگ معتقد است تغییر مسیر کشتی چینی عامل اصلی حادثه سانچی بوده است و در این رابطه ایران به همراه پاناما و بنگلادش به این نظریه رسیده‌اند که علت اصلی این حادثه تغییر مسیر کشتی فله بر چینی کریستال ۱۵ دقیقه قبل از حادثه بوده است.
کشتی چینی مقصر سانحه سانچی اعلام شد
سازمان بنادر اعلام کرد که باوجود عدم توافق با چین و هنگ کنگ معتقد است تغییر مسیر کشتی چینی عامل اصلی حادثه سانچی بوده است.
پسنده- مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی- در نشست خبری در تشریح گزارش نهایی سانحه سانچی اعلام کرد که پس از بررسی‌های طولانی مدت سرانجام کشورهایی که در بررسی این حادثه حضور دارند، در نهایت برای ارائه علت نهایی حادثه به دو گروه تقسیم شده‌اند. در این رابطه ایران به همراه پاناما و بنگلادش به این نظریه رسیده‌اند که علت اصلی این حادثه تغییر مسیر کشتی فله بر چینی کریستال ۱۵ دقیقه قبل از حادثه بوده است.

این مقام سازمان بنادر همچنین اعلام کرد که کشورهای چین و هنگ کنگ به عنوان دیگر کشورهای حاضر در بررسی این حادثه معتقدند که کشتی سانچی در این اتفاق به عنوان کشتی راه دهنده حضور داشته که باید پیش از برخورد با کشتی چینی تغییر مسیر می‌داده و در این زمینه کشتی کریستال مقصر نیست.

بر اساس گزارش سازمان بنادر دو طرف روی این موضوع نیز تاکید دارند که هر دو کشتی سانچی و کریستال نتوانسته‌اند به چند بند از قانون کنوانسیون جلوگیری از تصادف دریایی پایبند باشند و مواردی همچون الزام دیده‌بانی کامل از سوی دو طرف و ارزیابی دقیق از شرایط حادثه مسائلی بوده که هیچ یک از دو کشتی حاضر در این سانحه نتوانسته‌اند آن را اجرایی کنند.

شانزدهم دی ماه سال گذشته یک کشتی نفتکش ایرانی که از عسلویه به مقصد کره جنوبی حرکت کرده بود، با کشتی فله بر کریستال چین برخورد کرد. در جریان این حادثه ۳۲ نفر از اعضای کشتی ایرانی جان خود را از دست دادند ولی در کشتی چینی شرایط طوری بود که تمام سرنشینان آن نجات پیدا کردند.
به دلیل انفجارهای پی در پی و حرارت بالا امکان امدادرسانی به سرنشینان سانچی به وجود نیامد و پس از چند روز سوختن این کشتی روی آب سرانجام سانچی غرق شد. در جریان این حادثه جنازه سه تن از سرنشینان این کشتی پیدا شد اما امکان انجام بررسی‌های بیشتر برای پیدا شدن دیگر اجساد فراهم نبود.
در طول روزهایی که از حادثه می‌گذشت تنها یک گروه امدادرسان چینی توانستند برای دقایقی کوتاه وارد سانچی شوند و جعبه سیاه این کشتی را به بیرون منتقل کنند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار