کد خبر: ۶۰۵۴۷
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۹
صندوق بین المللی پول پیش بینی کرد
تجارت آنلاین: آنچه مشخص است؛ اقتصاد کشور دیگر از رکود خارج شده و حتی از مرحله گذار نیز عبور کرده است. این را همه داده های آماری میگویند. چه داده های داخلی و چه داده های خارجی.
جهش در ذخایر ارزی ایران
گروه اقتصاد کلان: آنچه مشخص است؛ اقتصاد کشور دیگر از رکود خارج شده و حتی از مرحله گذار نیز عبور کرده است. این را همه داده های آماری میگویند. چه داده های داخلی و چه داده های خارجی. آنچه که اکنون اقتصاد کشور به آن نیاز دارد، ثبات یه به عبارتی پایداری در اقتصاد است. این موضوع محقق نمی شود مگر آنکه دولتیها اقدامات اصلاحی را در این زمینه انجام دهند. مصداق این مسئله بازار ارز است که دولتیها در این مدت توانستهاند تا حدودی با اجرای یک سان سازی نرخ ارز آن را ساماندهی کنند. مسائل دیگری نیز مثل اصلاح نظام بانکی وجود دارد که هم در داخل و هم در خارج آن هم از سوی نهادهای اقتصادی به دولتیها توصیه کرده‌اند.
از جمله این نهادها، صندوق بین المللی پول است. این نهاد بین الملی به ایران توصیه کرده است که اگر خواهان روند رو به رشد اقتصاد خود هست باید اقدامات لازم را برای اصلاحات اقتصادی انجام دهد. یکی از این موارد همین اصلاح نظام بانکی و بازار ارز بوده است.
بلومبرگ در این زمینه سخنان یکی از مدیران ارشد صندوق بینالمللی پول را که از دولت خواسته تا هر چه سریعتر در نظام بانکی اصلاحات اساسی انجام دهد گزارش کرده است.
به گفته جهاد آزور - مدیر منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین المللی پول- دولت ایران نیاز دارد تا اصلاحات اقتصادی را با سرعت بیشتری اجرا کند که یکی از آنها با توجه به تصمیم احتمالی دونالد ترامپ - رئیس جمهور آمریکا - برای ترک توافق اتمیسال ۲۰۱۵، اصلاحات ساختاری و اساسی در سیستم بانکی این کشور است.
وی در جریان مصاحبهای گفت: این احتمال که آمریکا از توافق هستهای خارج خواهد شد باعث ایجاد بلاتکلیفی میشود و برای از بین بردن این بلاتکلیفی و ثبات بخشیدن به بازار باید کارهایی انجام داد.
ترامپ تا دوازدهم ماه میلادی کنونی فرصت دارد در خصوص ترک توافق هستهای تصمیم بگیرد. مقامات ایرانی اخیراً اقدام به یکسان سازی نرخ ارز کردهاند و همچنین بانک مرکزی عرضه ارز را در زمان کنونی متوقف و انتقال ارز توسط صرافیها از طریق سیستم حواله را ممنوع کرده است.
آزور با حمایت از این اقدامات گفت: یکسان سازی نرخ ارز به حذف تحریفات بازار و بهبود رقابت پذیری کمک میکند و به تدریج کسری بودجه ایران که طبق تخمینهای صندوق به ۲.۷ درصد از تولید ناخالص داخلی تا سال ۲۰۱۷ رسیده است را کاهش میدهد و به اقتصاد کمک میکند تنظیم شود.
وی اظهار کرد: صندوق بین المللی پول بارها از دولت ایران خواسته است نهادهای وام دهنده را بازسازی و سرمایه آنها را افزایش دهد. اگر میخواهید سطح رشد خود را افزایش دهید باید دسترسی به منابع مالی را بهبود دهید و این امر مستلزم سیستم بانکی خوب است.
او گفت: بایستی قیمتها سطح خاصی از ثابت را نشان دهند و بخش خصوصی امکان یابد به سرمایه گذاری علاقه مند شود.
*پیش بینی صندوق بین المللی پول
در گزارش دیگری که صندوق بین المللی پول منتشر کرده؛ حجم ذخایر ارزی ایران را در سال جاری را بیش از 108 میلیارد دلار برآورد کرده است. این موضوع به خودی خود نشان میدهد که اقتصاد کشور از روند رو به رشد مناسبی برخوردار است و تنها حلقه مفقوده در این زمینه ثبات اقتصادی است که آن هم در سایه برخی اقدامات اصلاحی امکان پذیر خواهد شد.
صندوق بین المللی پول در جدیدترین گزارش خود از شاخصهای کلان اقتصاد ایران پیش بینی کرد ذخایر ارزی ایران در سال جاری با افزایش ۱۳.۳ میلیارد دلاری به بیش از ۱۰۸ میلیارد دلار برسد.
صندوق بین المللی پول در جدیدترین گزارش خود از سلسله گزارشهای موسوم به چشم انداز اقتصادی خاورمیانه پیشبینی کرد رشد اقتصادی ایران در سال جاری به ۴ درصد و نرخ تورم به ۱۲.۱ درصد برسد. این نهاد بین المللی رشد اقتصادی ایران در سال گذشته را ۴.۳ درصد و نرخ تورم ایران در این سال را ۹.۹ درصد محاسبه کرده است.
براساس این گزارش تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۴۳۱.۹ میلیارد دلار بوده که پیش بینی میشود این رقم در سال ۲۰۱۸ به ۴۱۸.۹ میلیارد دلار کاهش یابد.
این نهاد بین المللی همچنین پیش بینی کرده است رشد بخش غیرنفتی ایران از ۴ درصد در سال ۲۰۱۷ به ۳.۸ درصد در سال جاری کاهش یابد. رشد بخش نفتی ایران نیز از ۵.۲ درصد در سال قبل به ۴.۶ درصد در سال جاری کاهش مییابد.
ایران در سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۳.۸ میلیون بشکه در روز نفت تولید و ۲.۴۶ میلیون بشکه در روز نفت صادر کرد و پیش بینی شده است تولید نفت ایران در سال ۲۰۱۸ در سطح ۳.۸ میلیون بشکه در روز باقی بماند اما صادرات نفت به ۲.۶۶ میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کند.
تولید گاز ایران نیز در سال ۲۰۱۸ معادل ۵.۳۲ میلیون بشکه در روز و صادرات گاز در همین سال معادل ۰.۲۲ میلیون بشکه در روز خواهد بود.
صندوق بین المللی پول میزان رشد نقدینگی در ایران طی امسال را ۲۳.۸ درصد پیش بینی کرده است که نسبت به رشد ۲۳.۵ درصدی نقدینگی در سال قبل اندکی افزایش خواهد داشت.
ایران در سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۱۰۹.۵ میلیارد دلار کالا و خدمات صادر و ۹۱.۶ میلیارد دلار کالا و خدمات وارد کرد. پیش بینی شده است صادرات ایران امسال به ۱۳۰.۳ میلیارد دلار و واردات به ۱۰۳.۳ میلیارد دلار افزایش یابد.
بر اساس پیش بینی صندوق بین المللی پول تراز حسابهای جاری ایران طی امسال افزایش قابل ملاحظهای خواهد داشت و به رکورد ۲۹.۲ میلیارد دلار خواهد رسید. این رقم برای سال قبل ۱۸.۴ میلیارد دلار گزارش شده بود.
همچنین پیش بینی شده است ذخایر ارزی ایران در سال جاری با افزایش ۱۳.۳ میلیارد دلاری نسبت به سال قبل به ۱۰۸.۴ میلیارد دلار برسد. ذخایر ارزی ایران در پایان سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۹۵.۱ میلیارد دلار گزارش شده بود.
به هر حال، ایران میتواند در سایه برخی اقدامات، به روند رو به رشد اقتصاد خود ادامه دهد، به شرط آنکه از همه طرفیتهای خود استفاده کرده و اقتصاد درون زای خود را در قالب اقتصاد مقاومتی پایهریزی کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار