کد خبر: ۶۰۶۰۹
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۲
با بدرقه دوستداران این هنرمند
پیکر ناصر چشم‌آذر موسیقی‌دان، آهنگ‌ساز و تنظیم‌کننده ایرانی و سازنده موسیقی «باران عشق» با حضور جمع کثیری از هنرمندان عرصه سینما و موسیقی از مقابل تالار وحدت به خانه ابدی بدرقه شد.
«چشم آذر» با بدرقه دوستدارانش به خانه ابدی رهسپار شد
پیکر ناصر چشم‌آذر موسیقی‌دان، آهنگ‌ساز و تنظیم‌کننده ایرانی و سازنده موسیقی «باران عشق» با حضور جمع کثیری از هنرمندان عرصه سینما و موسیقی از مقابل تالار وحدت به خانه ابدی بدرقه شد.

به گزارش ایرنا، چشم آذر صبح جمعه، 14 اردیبهشت ماه بر اثر سکته قلبی درگذشت و امروز، یکشنبه در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) به خاک سپرده می شود.

محمد سریر آهنگساز و رییس هیات مدیره خانه موسیقی در ابتدای این مراسم به جایگاه رفت و گفت: ناصر چشم آذر در یک خانواده و پدری هنرمند رشد کرد و توانایی خود را به عرصه واقعیت رساند.

وی افزود: در یک کلام، ذهن خلاق ناصر بر جسم حساسش غلبه داشت به همین دلیل در ٥٠ سال فعالیت هنری خود آثار متعددی خلق کرد.

سریر با بیان اینکه او نمی توانست نغمه های زیبا را تنها بنوازد و حتما کسی باید کنارش می بود، اظهار داشت: یادش همیشه برای ما گرامی خواهد بود و فقدانش سنگین است.

مدیرعامل خانه موسیقی نیز با قرائت شعری از سعدی سخنان خود را آغاز کرد: «رفتی و همچنان به خیال من اندری، گویی که در برابر چشمم مصوری».

حمید رضا نوربخش گفت: فقدان ناصر چشم آذر به حدی، حیرت آور و ناباورانه است که زبان یارای هیچ بیان و کلامی را ندارد. او سراسر شور و انگیزه بود و همیشه همه جا با خود شور و نشاط به ارمغان می آورد.

مدیر عامل خانه موسیقی با بیان اینکه وقت رفتن او نبود، اظهارداشت: چشم آذر یکی از استوانه های خانه موسیقی ایران و در همه برنامه ها پیشقدم بود.

حمید حامی خواننده پاپ نیز طی سخنان کوتاهی در مراسم تشییع پیکر مرحوم چشم آذر، گفت: هر کسی در زندگی چند قهرمان دارد، من دو قهرمان زندگی خود را پیش از این دست داده بودم و اکنون آخرین قهرمان زندگی ام را از دست دادم.

وی با بیان اینکه برای عمو ناصر آرزوی آرامش دارم، قطعه ای را برای مرحوم چشم آذر خواند.

بیتا فرهی بازیگر سینما و تلویزیون درحالی که گریه می کرد، گفت: بسیار متاسفم و شعری را از بابک صحرایی ترانه سرا می خوانم، «باران عشق بودی بر جان این سرزمین، از اول هم اهل آسمان بودی، زندگی کردنت شبیه پرکشیدن بود ...»

فرهی اضافه کرد: ناصر چشم آذر از دوستان خانوادگی من و معرف من به سینمای ایران و استاد موسیقی دخترم بود.

رسول ترابی تهیه کننده آثار ناصرچشم آذر نیز به عنوان سخنران بعدی گفت: امروز ١٦ اردیبهشت است قرار بود امروز ساعت 21 و 30 در تالار وحدت با او کنسرت داشته باشیم، زود از بین ما رفت، یادش را زنده نگاه داریم. کاش می شد امشب کنسرتش را برگزار کند.

شاهد احمدلو کارگردان و برادر همسر ناصر چشم آذر با بیان اینکه ناصر می گفت نگو مردم، بگو یاران باران عشق، افزود: هنر این مرز و بوم مدیون ناصر چشم آذر است.

بابک صحرایی ترانه سرا که مجری این مراسم بود در ادامه پیام سیروس الوند کارگردان سینما که در ایران نیست را برای حاضران قرائت کرد؛' خدا به همراهت ناصر، ای یک گام مانده تا جاودانگی، ای آن همه احساس ناب، ای عاشق ای مست، ای خراب، ای کاروان، ای کار بلد، ای خواب پریشان در نیمروز و ای بیداری در نیمه شب'.

الوند در این پیام افزود: من خبر سفرت را شنیدم، ستاره تو اگر از درخشش بازماندی، ستارگارن دیگر همچون یارانت، شاگردانت و جوانان هستند که بدرخشند. خدا به همراهت ای آفتاب شور، ای باران عشق.

فریبرز لاچینی موسیقیدان که قرار بود به عنوان نفر بعدی به جایگاه بیاید، گفته شد به علت مشکل قلبی به بیمارستان منتقل شده است.

منوچهر اسماعیلی آهنگساز پیشکسوت نیز از جمله افرادی بود که در جایگاه قرار گرفت و اظهار داشت: سلام به ناصر اسطوره موسیقی، دوست عزیز همه و ثروت بی پایان همه که خانواده اش را داغدار و ملت ایران را غمزده کرد.

سپس شیرین احمدلو همسر و رعنا چشم آذر دختر مرحوم ناصر چشم آذر، درحالی که بی امان گریه می کردند به جایگاه آمده و از حاضران قدردانی کردند.

اشکان خطیبی بازیگر و خواننده موسیقی کشورمان نیز به عنوان نفر بعدی به جایگاه آمد و درحالی که با صدای بلند گریه می کرد،گفت: متاسفم بگویم که ناصر چشم آذر را ما کشتیم. من و شما و همه آنهایی که با او بی مهری کردند و آنجایی که باید، حمایتش نکردند و جایی که باید حضور می یافت اجازه حضور ندادند.

خطیبی ادامه داد: قرار بود امشب ما روی صحنه باشیم، از شما خواهش میکنم از جنس خودش به او بدرود بگویید.

سپس پیام منوچهر چشم آذر برادر بزرگ ناصر در سوگ وی قرائت شد.

پوری بنایی بازیگر قدیمی سخنران بعدی بود که او نیز در جملاتی کوتاه چنین، گفت: من با ناصر از آمریکا به کشور بازگشتیم به او گفتم که تو جایت ایران است.

منوچهر شاهسواری مدیر عامل خانه سینما نیز گفت: همیشه عشق به مشتاقان پیام وصل نمی دهد که گاهی پیراهن یوسف خبر از کفن می دهد. ما امروز از یادآور و عاشقانه های خود خداحافظی می کنیم.

شاهسواری افزود: از همه همکارانم در سینمای ایران سپاسگزاری می کنم، سهم ناصر در سینما و موسیقی ایران ماندگار است. او همیشه می گفت گوش کن و ببین، وقتی خوب ببینی می توانی خوب هم گوش کنی.

سپس گروه سِون نیز به جایگاه آمدند و یکی از اعضای این گروه، گفت: این افتخار را داشتیم که چند سال با مرحوم چشم آذر کار کنیم. این افتخار را داشتم که با تلفن همراه من تماس بگیرد و بگوید آن قطعه ای که دوست دارم را برایم بخوان. او کوچکترین ها را هم قابل می دانست.

وی ادامه داد: 10 دی ماه روز تولد استاد را فراموش نکنیم. ممنونم از کسانی که اخیرا برای او برگزاری کنسرت را مهیا کردند و کاری کردند تا کمی حالش بهتر شود.

بیژن بیرنگ کارگردان و نویسنده سینما نیز گفت: ما همشهری بودیم و هم بازی و در دوره ای هر دو آکاردئون می نواختیم اما من کجا و او کجا.

وی با بیان اینکه موسیقی بخش غریب، مظلوم و صدمه دیده در این کشور است که هنوز تکلیفش معلوم نیست، گفت: به طور طبیعی تکلیف موسیقیدان هم مشخص نیست هنگامی که ناصر این دنیا را به ما واگذار می کرد به طور حتم فکرش پر از مسایل، چراها و گله مندی بود.

بیرنگ پس از انتقادهای بسیار نسبت به شرایط هنرمندان موسیقی ادامه داد: ناصر آدم بسیار خاصی بود، افراد خاص سرنوشتشان این است که اول از همه درک نمی شوند و همچنین با وجود افراد بسیار در اطراف خود احساس تنهایی می کنند.

پس از سخنان بیژن بیرنگ، پیکر زنده یاد ناصر چشم آذر پس از اقامه نماز میت توسط حجت الاسلام محمود دعایی به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) تشییع شد.

ناصر چشم‌آذر متولد 1329 در اردبیل، 22 موسیقی فیلم ساخت و سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن دوازدهمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم های «بلندی های صفر» و «چشم شیطان» و سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن بیستمین دوره جشنواره فیلم فجر برای فیلم «قارچ سمی» را از آن خود کند.

وی در سال 1382 برای ساخت موسیقی فیلم «خواهران غریب» جایزه بهترین موسیقی فیلم جشنواره فیلم مالزی را کسب کرد.

«باران عشق»، «طلوع عشق»،«باران شادی»، «شب های تهران» و شکوفه های تهران از جمله مجموعه های موسیقی بی کلام چشم‌آذر بودند که در این میان باران عشق مهم ترین ساخته اوست که بخش زیادی از شهرت او به این اثر برمی گردد.

مراسم یادبود چشم آذر، ساعت ۱۷ تا ۱۸:۳۰ روز سه شنبه ۱۸ دی ماه در مجتمع فرهنگی پیامبر اعظم تهران برگزار می شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: