کد خبر: ۶۰۶۵۸
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۷
قیمت سکه تا کجا افزایش می یابد؟
تجارت آنلاین: قیمت سکه تمام بهار آزادی در روزهای اخیر بعد از رکوردشکنی های تاریخی به مرز 2 میلیون و 200 هزار تومان رسید تا صدای زنگ های هشدار در بازار به صدا درآید.
گیر افتادن سکه بهار آزادی در مثلث برمودا!
تجارت آنلاین: قیمت سکه تمام بهار آزادی در روزهای اخیر بعد از رکوردشکنی های تاریخی به مرز 2 میلیون و 200 هزار تومان رسید تا صدای زنگ های هشدار در بازار به صدا درآید.
به دنبال توقف پیش فروش سکه ، قیمت سکه رکورد 2 میلیون تومانی را شکست و در یک روز بیش از 100 هزار تومان گران تر شد تا همه از خود بپرسند گرانی تا کجا ادامه می یابد؟
به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین این روزها در بازار معاملات تهران، قیمت ها روند صعودی دارند. سردمدار این افزایش قیمت هم سکه است که رکوردهای متعددی را شکسته است. فعالان بازار و کارشناسان این رکوردشکنی را ناشی از سه اتفاق می دانند که تاثیری محسوس بر قیمت سکه داشته است. نخستین اتفاق توقف پیش‌فروش سکهاست که بازار را حساس کرده و باعث شوک شده است.

* متهم ردیف نخست چه کسی است؟

بعد از توقف تدریجی پیش‌فروش سکه در چند سررسید، سرانجام بانک مرکزی شامگاه یک‌شنبه توقف کلی پیش‌فروش سکه را اعلام کرد.
پیش‌فروش سکه بعد از جریان یکسان‌سازی نرخ ارز و سیاست جدید ارزی بانک مرکزی از اواخر فروردین‌ماه در روالی جدید قرار گرفت و سررسیدهای آن از دو دوره شش و ۱۲ ماهه به هفت مرحله افزایش یافت ولی طولی نکشید که بعد از شروع دور جدید پیش‌فروش در سررسید یک ماهه به دلیل پر شدن ظرفیت و فروش یک میلیونی متوقف شد. به فاصله کوتاه سررسید سه ماهه و در روز گذشته سررسید شش ماهه نیز پایان یافت.
این در حالی است که روز گذشته با وجود مراجعه متقاضیان برای ثبت‌نام پیش‌فروش سکه در شعب بانک ملی تقریبا هیچ ثبت‌نامی انجام نشد و شعب از قطع بودن سیستم خبر دادند تا این که به تازگی مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی از توقف پیش‌فروش سکه خبر داد. به گفته رحیمی، تا اطلاع ثانوی پیش‌فروش متوقف می‌شود.
پیش‌فروش سکه در مجموع از اوایل بهمن‌ماه در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفت و از طریق شعب بانک ملی انجام شد؛ چرا که در آن زمان قیمت سکه دچار نوسان بالایی بود و در ادامه برای جذب نقدینگی سرگردان که به سمت بازار ارز رفته بود، با قدرت بیشتری ادامه پیدا کرد.
در ابتدای امر پیش‌فروش سکه در قالب طرحی به اجرا درآمد که فروش قطعی نبود و در دو سررسید شش ماهه و یک ساله با دریافت یک میلیون تومان انجام می‌شد و در زمان تحویل بر اساس قیمت روز تسویه و به آن تخفیف تعلق می‌گرفت که با استقبالی همراه نشد.
اما از ۲۸ بهمن‌ماه روش پیش‌فروش تغییر و قیمت‌ها قطعی شد؛ به طوری که برای سررسید شش ماهه قیمت یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و یک ساله یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان مشخص شد. چندی نکشید که با توجه به تحولات بازار ارز و افزایش قیمت دلار، بانک مرکزی قیمت پیش‌فروش را براساس دلار ۵۵۰۰ تومانی تغییر داد. با این حال، در سال جدید و با اجرایی شدن سیاست جدید ارزی تغییراتی در نحوه پیش‌فروش شکل گرفت و سیاست جدید از اواخر فروردین‌ماه به مرحله اجرا درآمد اما در فاصله‌ای حدود ۲۰ روزه از روش جدید، تمامی مراحل متوقف شده است.
در دوره جدید پیش‌فروش نرخ در سر رسیدها از این  قرار بود؛ سکه تحویل یک ماهه یک میلیون و ۵۹۰ هزار تومان، سه ماهه یک میلیون و ۵۴۰ هزار تومان، شش ماهه یک میلیون و ۴۷۵ هزار تومان، نه ماهه یک میلیون و ۴۱۰ هزار تومان، یک ساله یک میلیون و۳۵۰ هزار تومان، ۱۸ ماهه یک میلیون و ۲۴۵ هزار تومان و ۲۴ ماهه یک میلیون و ۱۱۶ هزار تومان.
طبق آخرین آماری که مدیران بانک مرکزی اعلام کردند، تا حدود دو هفته پیش نزدیک به پنج میلیون سکه پیش‌فروش شده بود.
سکه بعد از توقف پیش فروش با افزایش قیمت قابل توجهی در بازار همراه شده و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی حتی تا ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته است.

* یک کوچ بزرگ از استانبول به سبزه میدان

دومین عامل افزایش چشمگیر قیمت سکه را بسیاری کوچ سرمایه های سرگردان بعد از اعلام ممنوعیت معاملات دلار در بازار از بازار ارز به بازار طلا می دانند.
در همین رابطه خانه ملت به نقل از نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نوشت: با جلوگیری از سفته بازی در بازار ارز، منابع فعال بازار ارز به سمت بازارهای دیگر از جمله بازار طلا حرکت کرده ، از سوی دیگر قیمت طلا در سطح جهانی افزایش داشته است.
علی اکبر کریمی در واکنش به سکه 2 میلیون تومانی گفت:هر تصمیمی در یکی از بخش های اقتصاد گرفته شود تاثیر آن را در بازارهای دیگر شاهد خواهیم بود.
عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مدیریت بازار ارز، اظهار داشت: با جلوگیری از سفته بازی  در بازار ارز، منابع فعال بازار ارز به سمت بازارهای دیگر از جمله بازار طلا حرکت کرده ، از سوی دیگر قیمت طلا در سطح جهانی افزایش داشته است.
نماینده مردم اراک در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: از دیگر عوامل تاثیرگذار بر گرانی سکه، تبادل اخبار در سطح جهانی و منطقه ای است که باعث می شود برخی کشورها توسعه خرید طلا را رقم بزنند.
وی به مهمترین عامل گرانی سکه اشاره کرد و بیان داشت: یکی از مهمترین عوامل  تاثیر گذار بر افزایش سکه، حرکت منابع گسترده نقدی از بازار ارز به سمت بازارهای دیگر است، دارندگان منابع مالی به دنبال بازاری برای حفظ ارزش سرمایه و کسب سود مناسب هستند به همین جهت به سمت بازارهایی مانند طلا، سکه و بازارهای سهل المعامله می روند.
این نماینده مجلس با تاکید براینکه دولت باید در تصمیمات اقتصادی خود به اثرگذاری آن بر بازارهای دیگر توجه داشته باشد، اظهار داشت: در کمیسیون اقتصادی به دولت تذکر داده شد که تاثیرات تصمیمات خود را بر بازارهای دیگر را طی گزارشی به مجلس اعلام کند.
کریمی، با بیان اینکه مدیریت التهاب بازار ارز بر بخش های دیگر تاثیرگذار بوده است، گفت: از دولت خواسته شده بود که تاثیر تک نرخی شدن دلار را در بازارهای طلا، سکه، مسکن، بورس، سهام و سایر بازارهای را گزارش دهد، این هفته قطعا این گزارش ها مورد توجه و بررسی قرار می گیرد.
وی در این باره افزایش قیمت سکه نشان از عملکرد ضعیف دولت در مدیریت بازار ارز است، گفت: الزاما نمی توان عملکرد دولت را مثبت یا منفی ارزیابی کرد بلکه تاکید داریم که دولت به نحوی تصمیم گیری کند که آثار آن در بازارهای دیگر قابل پیش بینی و کنترل باشد.
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تصمیمات اقتصادی دولت باید جامع باشد نه آنکه یک بخش اقتصاد را درست کنیم اما بخش های دیگر خراب شود.

*همیشه پای برجام در میان است!
عامل سوم اما اثر گذاری سیاسی و مساله ای به نام برجام است. مهلت اعلام شده از سوی رییس جمهور آمریکا برای تعیین تکلیف توافق برجام تا حدود زیادی بر بازار طلا ،سکه، ارز  و بورس در داخل کشور تاثیر گذاشته است.
در همین رابطه عضوهیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر معتقد است: با تعیین تکلیف بحث برجام بازار طلا به عنوان پیشانی صنف‌های دیگر به روال عادی برخواهد گشت.
عبادالله محمدولی، عضوهیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر در مورد افزایش بهای سکه و طلا طی روزهای گذشته اظهار داشت: سیر صعودی بهای سکه که بدون هیچ پشتوانه‌ای در حال بالا رفتن است مطمئنا بزودی در یک سراشیبی قرار خواهد گرفت.
وی با تاکید بر اینکه تقاضایی‌که در بازار ایجاد شده باعث متضرر شدن این صنف شده است،گفت: فروشندگان ما با سختی‌هایی روبرو هستند و صنف طلا چند سالی است که بازار خوبی ندارد و در حال کوچک شدن است.
محمدولی ادامه داد: بسیاری از اهالی این صنف جواز خود را باطل کرده و کارگران مجموعه خود را تعدیل کرده‌اند چرا که تولیدی ندارند.
وی با بیان اینکه چند سالی است کسب و کار طلا وجواهر از رونق افتاده است، گفت: باید در این شرایط با احتیاط وارد این بازار شد.
محمدولی با اشاره به بهای اونس جهانی طلا نیز گفت: اونس طلا در چند روز گذشته تا ۱۰ دلار رشد داشت که با این افزایش قیمت ، به ۱۳۱۷ دلار رسید این در حالی است که در چند روز گذشته بهای آن ۱۳۰۴ دلار بود ضمن آنکه در داخل هم طی چند روزگذشته قیمت طلا مثقالی ۱۰۰ هزار تومان نوسان داشت که این رقم طبیعی نیست.
عضوهیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر در رابطه با قیمت دلار نیز افزود: طی روزهای آینده بازار ارز به ثبات می‌رسد و سیاست‌های تیم اقتصادی هم مشخص‌تر خواهد شد و مسلما با تعیین تکلیف بحث برجام بازار طلا به عنوان پیشانی صنف‌های دیگر به روال عادی برخواهد گشت.
بر این اساس به نظر می رسد قیمت سکه اسیر در سه ضلع مثلثی است که درست مثل مثلث برمودا سرمایه های سرگردان را به خود جذب کرده و هیچکس نمی داند به طور قطع در روزهای آینده در این بازار چه اتفاق هایی خواهد یافت و تنها می توان به گمانه زنی هایی اکتفا کرد که همه آنها قیمت سکه را حباب وار و غیر واقعی و تنها به خاطر دلالی و سفته بازی بالا می دانند و سقوط قریب الوقوع آن را پیش بینی می کنند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار