کد خبر: ۶۰۶۹۰
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۸
راز پشت پرده افزایش قیمت ها در بازار طلا
این روزها طلا در حال تاختن در جاده گرانی است و روز به روز گران تر می شود. دیروز هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با رشد ۱۶ هزار و ۵۵۰ تومانی به قیمت ۲۰۷ هزار تومان ارزش‌گذاری شد تا نشان دهد در نبود دلار، سکه و طلا یکه تاز بازار هستند.
تب طلا ایرانی ها را گرفت
تجارت آنلاین: این روزها طلا در حال تاختن در جاده گرانی است و روز به روز گران تر می شود. دیروز هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با رشد ۱۶ هزار و ۵۵۰ تومانی به قیمت ۲۰۷ هزار تومان ارزش‌گذاری شد  تا نشان دهد در نبود دلار، سکه و طلا یکه تاز بازار هستند.
به گزارش تجارت آنلاین، در دوره چند ماهه پیش فروش و حراج سکه حدود هفت میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه سکه فروخته شد که در مجموع نزدیک به ۶۰ تن طلا را از بانک مرکزی به سوی مردم سرازیر خواهد کرد.
آمار نهایی از پیش فروش و همچنین حراج نشان می‌دهد که حدود هفت میلیون قطعه سکه تمام بهار آزادی در دوره کمتر از سه ماهه پیش فروش شد و همچنین حدود ۲۶۰ هزار سکه تمام بهار و ۲۲۵ هزار قطعه سکه نیم بهار  در حراج فروش رفت. بررسی آمار و محاسبه حجم طلای مورد نیاز بر اساس قیمت هر گرم، برای ضرب سکه های فروش رفته از این حکایت دارد که برای حدود هفت میلیون و ۲۶۰ هزار قطعه سکه‌های تمام با توجه به اینکه هر سکه تمام ۸.۱۳۳ گرم وزن دارد، در نهایت نزدیک به ۵۷ تن طلا و از سوی دیگر برای ۲۲۵ هزار قطعه سکه نیم بهار آزادی (هر نیم سکه ۴.۰۶۶ گرم) نزدیک به دو تن طلا لازم است و در این شرایط باید در مجموع تا مرز ۶۰ تن شمش طلا برای ضرب این سکه‌ها و پاسخگویی به نیاز خریداران باید ذوب شود.
اگر بر اساس قیمت طلای ۱۸ و ۲۴ عیار موجود هزینه طلاهای مصرف شده محاسبه شود، با توجه به اینکه در حال حاضر هر گرم طلای ۱۸ عیار، ۱۹۶ هزار تومان است، برای این ۶۰ تن بالغ بر ۱۱ هزار و ۷۶۰ میلیارد تومان  و اگر طلای مورد استفاده ۲۴ عیار باشد بیش از ۱۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه خواهد شد.
حال اینکه این سکه‌ها تا چه میزان از موجودی سکه‌های ضرب شده تامین و چه مقدار از موجودی طلا باید تامین شود، آمار مشخصی در دست نیست. در عین حال که موجودی طلای در دسترس بانک مرکزی نیز رقم معینی ندارد و تنها آمار در اختیار مربوط به ترازنامه سال ۱۳۹۴ است؛ چرا که این بانک برای دو سال گذشته تاکنون ترازنامه‌ای منتشر نکرده است. در ترازنامه سال ۱۳۹۴، موجودی طلای بانک مرکزی نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده که در مقایسه با سال ۱۳۹۳ تا ۵۰۰ میلیارد تومان رشد داشته است. متوسط قیمت هر گرم طلا در سال ۱۳۹۴ حدود ۹۵ هزار تومان بوده و می‌توان تخمین زد موجودی طلای در دسترس بانک مرکزی در آن زمان نزدیک به ۱۰۰ تن بوده است و اگر بر مبنای طلای ۱۸ عیار مورد محاسبه قرار گیرد به ۸۰ تن می‌رسد.
 موجودی طلا در دو سال گذشته به طور حتم با رشد مواجه بوده ولی در هر صورت نزدیک به ۶۰ تن از آن باید صرف سکه‌هایی شود که بانک مرکزی در چند ماه گذشته طی طرح پیش فروش و حراج سکه فروخته است.
اما حراج و پیش فروش از زمانی در دستور کار قرار گرفت که قیمت سکه در نیمه دوم سال گذشته روند روبه رشدی را ادامه داد و از حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در شهریور ۱۳۹۶ تا بالای دو میلیون تومان در آخرین نرخ‌ها پیش رفت. در حراج سکه، بانک مرکزی سه روز در هفته قیمت پایه را تعیین کرد و حراج در بانک کارگشایی برای سکه‌های تمام و نیم بهار آزادی انجام شد. حتی در روزهای آخر حراج، قیمت فروش تا یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان هم رسید.
بانک مرکزی متعهد شده که سکه‌های ثبت نامی را کالایی تحویل داده و به هیچ عنوان قرار نیست معادل نقدی آن پرداخت شود.
این اتفاق به تعبیری سرمایه بسیاری از ایرانی ها را به طلا تبدیل کرده است و نشان می دهد ایرانی ها هنوز به طلا به چشم یک سرمایه بلند مدت می اندیشند. همین دیدگاه هم باعث شده تا این روزها تب طلا بازار را فرا بگیرد و سبب شود روز به روز به قیمت ها افزوده شود.
این در حالی است که عضو اتحادیه طلا و جواهر با بیان اینکه نوسانات چند روز اخیر طلا و سکه با فرمول های اقتصادی مطابقت ندارد و شاهد افزایش حباب گونه و کاذب قیمت طلا هستیم معتقد است: بنده منکر دست های پنهان نیستم که سرمایه ها را به سمتی می کشد و سود مورد نظر خود را طلب می کند.
محمد کشتی آرای در مصاحبه با رادیو نوسانات امروز بازار طلا را ناظر بر تحولات چند ماهه اخیر دانست و افزود: «بانک مرکزی با آیتم های مختلف از جمله ثبت نام و پیش فروش سکه پیش بینی کرد که می تواند بازار را آرام کند.»
وی بخشی از حباب بازار سکه بعد از نوروز را بدلیل افزایش قیمت جهانی و موضوعات سیاسی و اقتصادی عنوان کرد و گفت: «قیمت نفت رو به افزایش گذاشت و منجر به نوسان قیمت جهانی طلا شد.»
کشتی آرای با بیان اینکه نوسانات چند روز اخیر طلا و سکه با فرمول های اقتصادی مطابقت ندارد، ادامه داد: «از دو روز گذشته در حالی که قیمت جهانی طلا رو به کاهش گذاشت، شاهد افزایش بی رویه، حباب گونه و کاذب طلا و سکه در داخل کشور بودیم.»
وی این روند را ناشی از تقاضای کاذب در بازار داخل دانست و افزود: «شایعه و تنش ها درباره برجام باعث شده است بسیاری از مردم نقدینگی و پول خود را به یک سرمایه مطمئن همچون طلا و ارز تبدیل کنند و خاصه در دوسه روز گذشته شاهد افزایش بی رویه بودیم.»
کشتی آرای بخشی از افزایش قیمت طلا را برآمده از التهاب و هیجانات کاذب در بازار عنوان کرد و گفت: «از بعد از ظهر دیروز قیمت طلا و سکه رو به کاهش گذاشت ولی در [ساعات عصرگاهی] دوباره رو به افزایش گذاشت.»
عضو اتحادیه طلا و جواهر با اعلام اینکه این نوسانات به هیچ عنوان طبیعی نیست، تاکید کرد: «نوسانات طبیعی بازار بر اثر عرضه و تقاضا و نوسانات قیمت جهانی است ولی نوسانات اخیر مبنی بر التهاباتی است که بر بازار وارد می شود و [شاید] در روزهای آینده توسط بانک مرکزی مدیریت شود.»
کشتی آرای اظهار کرد: «در بازار آشفته کنونی، معاملات معمول و مرسوم انجام نمی شود و خریداران و فروشندگان واقعی که قصد داد و ستد دارند، خرید و فروش نمی کنند اما شایعات قیمت ها را دچار نوسان می کند.»
وی افزود: «بنده منکر دست های پنهان نیستم که سرمایه ها را به سمتی می کشد و سود مورد نظر خود را طلب می کند. دولت نیز برای مدیریت باید وضعیت را بررسی نماید و تصور می کنم در حال حاضر بانک مرکزی در حال رصد این وضعیت است.»


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار