کد خبر: ۶۰۸۱۹
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۳
یک کارشناس مسکن تشریح کرد:
یک کارشناس اقتصاد مسکن گفت: واقعیت این است که جمهوری اسلامی ایران با رویکرد فعالانه در فضای بین‌الملل، آمریکا را منزوی و مجبور به خروج از برجام کرد که این اتفاق به نفع اقتصاد کلان و بخش مسکن خواهد بود.
رونق مسکن با خروج ترامپ از برجام
یک کارشناس اقتصاد مسکن گفت: واقعیت این است که جمهوری اسلامی ایران با رویکرد فعالانه در فضای بین‌الملل، آمریکا را منزوی و مجبور به خروج از برجام کرد که این اتفاق به نفع اقتصاد کلان و بخش مسکن خواهد بود.

بیت‌الله ستاریان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اگر آمریکا در برجام حضور می‌یافت پیش‌بینی رکود در مسکن را داشتیم ولی با خروج ترامپ از برجام با توجه به منطقه‌ای بودن صنعت ساختمان، رکود در سال ۱۳۹۸ از بین می‌رود.

وی افزود: مسکن یک بازار طولانی مدت است. در بازارهای کوتاه مدت مثل طلا و ارز، تاثیرات مقطعی وجود دارد ولی در درازمدت برعکس است. اگر الان ارز سرمایه‌ها را به سمت خود می‌کشد، در آینده با یک ارزش افزوده به سمت مسکن و ساختمان برمی‌گردد و این بخش چون بیشتر متکی به داخل است رونق می‌گیرد.

به گفته ستاریان، خروج ترامپ از برجام تاثیر خاصی روی اقتصاد ایران نخواهد داشت و در مقطع درازمدت و حتی میان‌مدت به نفع ما خواهد بود. واقعیت این است که جمهوری اسلامی ایران با اتخاذ سیاست فعالانه در فضای بین‌الملل، تقریبا آمریکا را از برجام خارج کرد که سیاست بسیار مفیدی خواهد بود؛ هم برای اقتصاد ما و هم این‌که افول امپراطوری آمریکا را به روشنی می‌بینیم.

وی ادامه داد: قبل از سال ۲۰۱۵ ایران نمی‌توانست حتی کانتینر وارد کند. در آن مقطع همه کشورها به طور یکپارچه علیه ما بودند؛ بجز کشورهایی که با هزینه‌هایی سنگین با ما کار می‌کردند. ولی الان آمریکا در بازارهای اقتصادی تقریبا تنها شده است.

این کارشناس اقتصاد مسکن با بیان این‌که اروپایی‌ها در روابط اقتصادی خود با ایران تجدیدنظر نمی‌کنند گفت: تاثیر خروج ترامپ از برجام شاید در کوتاه مدت به معاملات ما خلل وارد کند وبعضی از طرف‌های تجاری ما ممکن است مقداری از این تحریم بترسند ولی موقتی خواهد بود. از این نظر می‌توان به جمهوری اسلامی که دومین دیپلماسی قوی در خارج کردن آمریکا از برجام را خوب انجام داد، تبریک گفت. از این به بعد هم اگر بتوانند رفتار سیاسی و تعامل‌های درستی را اجرا کنند ما ضربه نمی‌خوریم.

ستاریان درخصوص علت افت معاملات مسکن در اسفند و فروردین ماه اظهار کرد: ماه‌های اسفند و فروردین همیشه بازار مسکن نیمه تعطیل بوده است. غیر از سال ۱۳۹۱ هیچ سالی در اسفند و فروردین رونق و افزایش معاملات را نداشتیم. ولی در اردیبهشت ماه می‌بینیم که خرید و فروش مسکن شروع به افزایش کرده و افت معاملات در خرداد ماه جبران خواهد شد.

به گزارش ایسنا، در فروردین ماه امسال معاملات مسکن شهر تهران نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶.۳ درصد کاهش یافته اما قیمتها با کاهش ۳.۹ درصدی نسبت به ماه قبل ۲۹.۵ درصد رشد را نسبت به ماه مشابه سال قبل به ثبت رساند.
نام:
ایمیل:
* نظر: