کد خبر: ۶۰۸۴۸
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۵
استانداردهای ساخت و ساز ساختمانها و سازه ها از جمله استاندارد 2800 باید طوری طراحی شوند که صرفه اقتصادی ساخت و ساز بی کیفیت را به صفر برسانند.
دکتر صفری: هزینه بی کیفیتی ساختمان ها را اجباراٌ سازنده ها بپردازند

به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از  روابط عمومی پژوهشکده بیمه این مطلب را دکتر امیر صفری، سرپرست پژوهشکده بیمه در نشست تخصصی "زلزله احتمالی تهران و چالشهای پیش رو" که در "کنفرانس ملی زلزله و مدیریت ریسک با رویکرد آسیب پذیری سازه ها و شریان های حیاتی" برنامه ریزی شده بود اعلام کرد و گفت: صنعت بیمه دو نقش اساسی در مدیریت بحران و مدیریت ریسک بر عهده دارد که این دو نقش به قبل از وقوع بحران و پس از بحران مربوط می شود.
وی در توضیح این دو نقش صنعت بیمه خاطر نشان کرد: مکانیزم بیمه بر تعیین ضوابط و استانداردهای کیفیت ساختمان اثرگذار است و این دقیقاً همان نقش بیمه در مدیریت ریسک قبل از وقوع بحران و رویدادها است و جبران خسارات مالی نیز به نقش بیمه پس از بحران مرتبط است. 
سرپرست پژوهشکده بیمه با اشاره به مطالبی که در این نشست تخصصی پیرامون کیفیت ساختمانهای تهران مطرح شد، تصریح کرد بین ریسک زلزله و کیفیت ساختمان ها در مناطق مختلف تهران همبستگی وجود ندارد و در مناطقی از تهران که ریسک زلزله بالاتری دارند، کیفیت ساختمانهای آن مناطق به همان نسبت بالا نیست. وی علت پایین بودن این همبستگی را ضعف استانداردها و ضوابط کیفیت ساختمان و همینطور ضعف نظارت بر ساخت و ساز ساختمان در تهران دانست. 
دکتر صفری ابراز امیدواری کرد که بیمه کیفیت ساختمان در استاندارد 2800 یعنی آیین‌نامه طراحی ساختمانها در برابر زلزله که مقرر است با اصلاحاتی به زودی ابلاغ گردد، بطور جدی لحاظ گردد.
وی همچنین گفت: باید دانش مهندسی با دانش اقتصاد و مالی ترکیب شود تا نتیجه مطلوب حاصل شود، در غیر این صورت تهیه نقشه های زلزله و محاسبات احتمال وقوع زلزله ارزش چندانی نخواهد داشت. بنابر این باید هزینه کیفیت نامطلوب ساختمان بالا برود و این هزینه را سازنده پرداخت کند. لذا استاندارد 2800 باید طوری طراحی شود که هزینه بی کیفیتی ساختمان را اجباراً سازنده پرداخت نماید و استاندارد باید برای ساخت و ساز بی کیفیت، هزینه را آنقدر بالا ببرد که سود و صرفه اقتصادی ساخت و ساز بدون کیفیت به صفر برسد.

نام:
ایمیل:
* نظر: