کد خبر: ۶۰۸۵۹
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۷
آدلسون، مارکوس و سينگر
در خروج از برجام، رئيس‌جمهور آمريکا بر خلاف مشاوره بسياري افراد، از جمله وزير دفاع خود جيم متيس و رئيس کميته روابط خارجي سنا اد رويس، سه متحد بزرگ اروپايي واشنگتن و تقريباً دوسوم از آمريکايي‌ها که بر اين باور بودند که آمريکا بايد در برجام بماند عمل کرده است. در اين تصميم سه ميلياردر تأثير گذار بوده‌اند.
سه «ميلياردري» که ترامپ را به سوي خروج از برجام هدايت کردند
«تابناک» به نقل از نشريه «لوبلاگ» نوشت: در خروج از برجام، رئيس‌جمهور آمريکا بر خلاف مشاوره بسياري افراد، از جمله وزير دفاع خود جيم متيس و رئيس کميته روابط خارجي سنا اد رويس، سه متحد بزرگ اروپايي واشنگتن و تقريباً دوسوم از آمريکايي‌ها که بر اين باور بودند که آمريکا بايد در برجام بماند عمل کرده است. در اين تصميم سه ميلياردر تأثير گذار بوده‌اند.
به گفته اين نشريه و نويسنده آن «الي کليفتون» در اعلام خروج ترامپ از برجام، هزينه‌هاي اصلي بر گردن دو تن از بزرگ‌ترين حاميان مالي وي يعني «شلدون آدلسون» و «برنارد مارکوس» و همچنين يکي از بزرگ‌ترين حاميان مالي سخنراني روز تحليف وي يعني «پل سينگر» بوده است. مارکوس و آدلسون که هر دو عضوي از هيأت‌مديره بنياد ائتلاف يهوديان وابسته به حزب ليکود هستند، تا همين‌جا هم بازگشت سود بسيار مطمئن و خوبي بر سرمايه‌گذاري خود داشته‌اند: تطابق کامل ايالات‌متحده با اسرائيل، انتقال سفارت اسرائيل به تل آويو در هفته آينده و شناسايي رسمي‌مناطق اشغال‌ شده به‌ عنوان سرزمين‌هاي اسرائيل.

آدلسون شخصاً بزرگ‌ترين حامي‌مالي ترامپ و حزب جمهوري‌خواه است. وي و همسرش «مريام» 35 ميليون دلار هزينه در خارج براي انتخاب ترامپ، 20 ميليون هزينه براي بنياد رهبري کنگره (بنيادي وابسته به PAK براي اطمينان از حائز اکثريت بودن جمهور خواهان در کنگره) و 35 ميليون هزينه براي بنياد رهبري سنا (مشابه قبلي اما براي سنا) تنها در انتخابات سال 2016 متحمل شدند.

به گفته «لوبلاگ»، ترامپ بلافاصله بعدازآن که به‌عنوان گزينه منتخب جمهوري‌خواهان براي انتخابات معرفي شد، به تکرار سخنان آدلسون براي انتقال سفارت و موضوع صلح اسرائيل و فلسطين پرداخت. اين نشريه از جان بولتون و نيوت گينگريچ به‌عنوان دو تن از بزرگ‌ترين بهره‌مندان از سرمايه‌گذاري‌هاي آدلسون ياد کرده و به نقل از «پاليتيکو» مي‌گويد: سخنراني ماه اکتبر ترامپ در سازمان ملل ـ که در آن تهديد به خروج از برجام را کرده بودند ـ کاملاً توسط جان بولتون نوشته‌ شده بود.

همچنين نيوت گينگريچ در کمپين انتخاباتي سال 2012 خود که با شکست همراه شد، بيان کرده که ارزش محوري آدلسون اسرائيل است. اما آدلسون تنها کسي نيست که عميقاً با ايران دشمني داشته و رئيس‌جمهور گوش‌به‌فرمان اوست يا حداقل اهرم اقتصادي خوبي براي فشار به ترامپ دارد.

«برنارد مارکوس» دومين سرمايه‌گذار و حامي‌مالي بزرگ ترامپ 7 ميليون دلار به گروه حامي‌ترامپ در PAK، 500 هزار دلار به بنياد رهبري کنگره و 2 ميليون دلار نيز به بنياد رهبري سنا، طي رقابت‌هاي انتخاباتي سال 2016 هديه داده است. مارکوس در مصاحبه‌اي با فاکس بيزينس در 2015 از برجام و توافق هسته‌اي به‌عنوان معامله با شيطان نام برده و گفته بود از نظر او ايران شيطان است.

هم آدلسون و هم مارکوس هر دو سمپاتي و علاقه خاصي به بنياد حمايت از دموکراسي دارند که يکي از فعال‌ترين لابي‌هاي اسرائيلي عليه برجام بوده است. تا پايان سال 2011 آدلسون به‌ تنهايي 1.5 ميليون دلار به اين بنياد کمک کرده و اما مارکوس که بزرگ‌ترين حامي‌اين گروه است، تا آن سال حدود 10.7 ميليون دلار به آن‌ها کمک مالي کرده است.

اين بنياد گفته که آدلسون ديگر جزو حاميان مالي آن‌ها نيست، ولي سخاوت مارکوس براي آن‌ها همچنان ادامه دارد. در سال 2015 که آخرين اطلاعات موجود است، وي 3.2 ميليون دلار ديگر به اين بنياد کمک کرده است.

اما حاميان مالي اين بنياد به اين دو ختم نشده و ميلياردر ديگر «پل اليوت سينگر» تا پايان سال 2011 رقم 3.6 ميليون دلار به اين گروه کمک مالي کرده که وي را در جايگاه دومين حامي‌مالي بزرگ آن‌ها قرار مي‌دهد. کارمندان شرکت تجاري سينگر بانام «شرکت مديريت اليوت» از بزرگ‌ترين حاميان کمپين 2014 تام کاتن، سياستمدار تندروي جمهوري‌خواه عليه ايران بودند و خود سينگر مبلغ 1.6 ميليون و 6 ميليون دلار به دو جريان حامي‌اين کمپين ياري رسانده است.


وي همچنين از تأثيرگذارترين حاميان مالي ترامپ در انتخابات بوده و حامي‌مالي اصلي سخنراني روز سوگند ترامپ با رقم يک ميليون دلار بوده است.

صرف‌نظر از همه اين‌ها، اين سه مجموعاً مسئول 40 ميليون دلار پول سياسي در راستاي حمايت از ترامپ هستند و 44 درصد از کل حمايت مالي انفرادي از کمپين سال 2016 ترامپ و جمهوري‌خواهان را صورت داده‌اند که اين بزرگ‌ترين حمايت مالي از يک کمپين انتخاباتي براي جمهوري‌خواهان در سنا و کنگره بوده است.

يا ترامپ و حزب جمهوري‌خواه به‌ شدت مديون ميلياردرهاي ضد ايران هستند که هيچ ابايي از هل دادن ايالات‌متحده به سمت يک جنگ ديگر در خاورميانه ندارند يا در چنگال ميلياردرهاي تندرويي اسير هستند که آمريکا را از مسير هرگونه تشنج‌زدايي با ايران بازمي‌دارند؛ هر دو اين‌ها نيز مي‌تواند درست باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر: