کد خبر: ۶۰۹۰۶
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۹
با ارائه طرح دو فوریتی صورت گرفت
طرح دو فوریتی الزام دولت به اجرای قانون اقدام متناسب و متقابل با 100 امضا تقدیم شد و نمایندگانی که هنوز این طرح را امضا نکرده اند، می تواند به معاونت قوانین مجلس مراجعه کنند.بر اساس این طرح، اگر اروپایی‌ها تضمین ندادند یا اگر تضمین دادند و آن را نقض کردند، دولت می‌تواند چرخه کامل سوخت را شروع کند.
واکنش متقابل مجلس به خروج آمریکا از برجام

رییس کمیته هسته ای مجلس شورای اسلامی گفت: طرح دو فوریتی الزام دولت به اجرای قانون اقدام متناسب و متقابل که در واکنش به خروج آمریکا از برجام تهیه شده به هیات رییسه تقدیم شد.
حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری  در گفت وگو با  ایرنا اظهارداشت: طرح دو فوریتی الزام دولت به اجرای قانون اقدام متناسب و متقابل با 100 امضا تقدیم شد و نمایندگانی که هنوز این طرح را امضا نکرده اند، می تواند به معاونت قوانین مجلس مراجعه کنند.
وی افزود: طرح الزام دولت به اجرای قانون اقدام متناسب و متقابل روز یکشنبه چاپ می شود و در نوبت بررسی طرح های دو فوریتی قرار می گیرد.
رییس کمیته هسته ای مجلس یادآور شد: براساس این طرح دولت موظف می‌شود تضمین‌های لازم را از اروپایی‌ها و اعضای 1+5 بجز آمریکا اتخاذ کند، البته این تضمین‌ها باید کامل و جامع باشد، همچنین در این طرح تاکید شده مذاکرات با اروپایی‌ها نباید بیش از یک ماه زمان ببرد.
ذوالنوری تصریح کرد: بر اساس این طرح، اگر اروپایی‌ها تضمین ندادند یا اگر تضمین دادند و آن را نقض کردند، دولت می‌تواند چرخه کامل سوخت را شروع کند.
وی ادامه داد : ما در این طرح دولت را موظف کردیم در صورت تضمین ندادن اروپایی ها غنی‌سازی اورانیوم را به ظرفیتی به بیش از 190 هزار سو افزایش دهد.

**گزارش چهارم کمیسیون امنیت ملی در مورد برجام تصویب می شود
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین درمورد گزارش چهارم این کمیسیون در مورد برجام گفت: گزارش چهارم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که بر اساس گزارش هفتم و هشتم وزارت امور خارجه تهیه و در کمیته هسته ای تصویب شده بود، هم اکنون در مرحله تصویب است.
ذوالنوری افزود: این گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تا روز خروج از برجام آمریکا است و اگر اتحادیه اروپا و 1+5 در مسیر برجام باقی ماندند و تضمین های لازم را برای تامین منافع جمهوری اسلامی ایران ارائه دادند، ما گزارش بعدی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس را تهیه می کنیم و گرنه این گزارش پایان گزارش های ما در این کمیسیون خواهد بود.
وی یادآور شد: این گزارش در جلسه روز یکشنبه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بررسی و تصویب می شود، اگر اروپایی ها همراهی لازم را نداشته باشند، این گزارش آخر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خواهد بود.
نماینده مردم قم در مجلس خاطرنشان کرد: دولت مذاکرات سه هفته ای با اروپایی ها خواهد داشت که بعد از این موضوع مشخص خواهد شد.
ذوالنوری همچنین اظهار داشت: پیش بینی ما این است که آنان تضمین های عملی قابل اتکا به ایران نخواهند داد به دلیل این که اروپا حدود هزار میلیارد دلار مبادلات اقتصادی با آمریکا دارد و با این کشور سالانه حدود 15میلیارد دلار مبادلات دارد، یقینا آنان یک هزینه در تقابل با آمریکا برای خود ایجاد نمی کنند.
به گزارش ایرنا، دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا شامگاه سه شنبه به وقت تهران رسما اعلام کرد که این کشور از برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) خارج می شود.
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران هم در واکنش به این تصمیم ترامپ اظهار داشت: من به وزارت خارجه دستور دادم که ظرف چند هفته آینده، با مذاکرات با کشورهای اروپایی و دو کشور بزرگ روسیه و چین، رایزنی ها ، هماهنگی ها و مذاکرات لازم را انجام دهد؛ اگر در پایان این مهلت و زمان کوتاه، ما به این نتیجه رسیدیم که با همکاری پنج کشور می توانیم همه آنچه در برجام خواست ملت ایران بوده به دست آوریم، برخلاف میل آمریکا و رژیم صهیونیستی و تلاش های آنها و حرف های بی نزاکت امشب(سه شنبه) ترامپ، برجام پایدار خواهد ماند و ما می توانیم به نفع صلح و امنیت منطقه و جهان قدم های خود را برداریم.
وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود افزود: تاریخ گذشته 40 ساله ما و قبل از آن به خوبی به ما گفته است که آمریکایی ها نسبت به ملت بزرگ ایران و نسبت به ملت های منطقه همواره رفتار خصمانه ای داشتند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار