کد خبر: ۶۰۹۵۸
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۰
«تجارت آنلاین» از تاثیر خروج آمریکا از برجام گزارش می دهد؛
«تجارت آنلاین»: به نظر می رسد خروج آمریکا از برجام تاثیر شدید و ناگهانی بر زندگی روزمره و اقتصاد کشور نداشته و تمهیدات دولت و مسئولان برای مقابله با بحران های کوتاه مدت احتمالی کارگر بوده است.

به نظر می رسد خروج آمریکا از برجام تاثیر شدید و ناگهانی بر زندگی روزمره و اقتصاد کشور نگذاشته و تمهیدات دولت و مسئولان برای مقابله با بحران های کوتاه مدت احتمالی کارگر بوده است. به طوری که روزگذشته خبرگزاری ها قیمت غیر رسمی دلار را حداکثر 67هزار ریال اعلام کردند. این در حالی است که برخی پیش گویی ها رقمی بیشتر از این را برای نرخ غیر رسمی دلار پیش بینی کرده بودند. اما برای بلند مدت چشم انداز مشخصی وجود ندارد و اگر تمهیدات و تدبیرها به همین نحو کارگر واقع شود می توان به عبور توفیق آمیز اقتصاد کشور از طوفان ها و بحران های پیش رو امیدوار بود. ازجمله موسسات و دستگاه هایی که در این شرایط توجه ویژه ای را طلب می کند نظام و شبکه بانکی کشور است که به نوعی نوک پیکان اقتصادی کشور در مواجهه با تحولات اخیر محسوب می شود.
روابط بانکی مشکلی نخواهند داشت
رئیس شورای هماهنگی بانک های دولتی گفت: با توجه به اینکه بانک های بزرگ پس از برجام هم با ایران همکاری نمی کردند، خروج آمریکا از این توافق، مشکلی برای روابط بانکی کشورمان ایجاد نخواهد کرد. به گزارش اقتصادنیوز «محمدرضا حسین زاده» در گفت و گو با ایرنا درباره احتمال خروج آمریکا از برجام اظهار داشت: پیش بینی من این است که با خروج آمریکا اتفاقی بدتر از شرایط کنونی بوجود نمی آید زیرا بانک های بزرگ که پیش از تحریم ها با ایران کار می کردند بعد از برجام نیز کار نکردند.
وی توضیح داد: بانک های بزرگ جهان به دلیل حضور گسترده و مراودات تجاری بالا در بازار آمریکا، در 2 سال و نیم گذشته احتیاط کرده و با بانک های ایرانی همکاری نمی کردند.
رئیس شورای هماهنگی بانک های دولتی با یادآوری اینکه روابط کارگزاری ایران با بانک های خارجی به حدود 280 بانک رسیده است، گفت: اغلب بانک هایی که با ایران کار می کنند، بانک های متوسط اند که مراوده زیادی با آمریکایی ها ندارند.
وی تاکید کرد: صرف خروج آمریکا از برجام نباید اتفاق نگران کننده تلقی شود زیرا در حوزه بانکی اتحادیه اروپا و بقیه کشورها همچنان در حال همکاری با ایران هستند.
تسهیل روابط بانکی ایران با اتحادیه اروپا
مدیرعامل بانک ملی ایران همچنین به فعال بودن شعب اروپایی این بانک بویژه در شهرهای هامبورگ، پاریس و لندن اشاره کرد و گفت: همه این شعب برای از سرگیری روابط بانکی پس از برجام خود را با جدیدترین مقررات بانکداری و از جمله ضوابط مبارزه با پولشویی تطبیق داده اند و به همین دلیل به سیستم تارگت 2 اتحادیه اروپا وصل هستند و می توانند به همه بانک های اروپایی رابطه داشته باشند.
حسین زاده از «پی ال سی بانک» در لندن به عنوان یک بانک مستقل تحت نظارت و قوانین بانک مرکزی انگلیس یاد کرد و گفت: از آنجا که سهامدار آن بانک ملی ایران است، برای تسهیل روابط بانکی ایران با اتحادیه اروپا فعالیت می کند.
پاسخ بانک مرکزی به خروج آمریکا از برجام
از سوی دیگر بانک مرکزی در پی خروج آمریکا از برجام در بیانیه‌ای اعلام کرد: اکنون منابع و مصارف ارزی کشور تحت کنترل کامل قرار دارد و نظام بانکی توانایی کامل برای پاسخگویی به همه نیازهای ارزی کشور را دارد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، در بخشی از این بیانیه آمده است: ... خوشبختانه با اقدامات و سیاست های بانک مرکزی، اکنون منابع و مصارف ارزی کشور تحت اشراف و کنترل کامل قرار دارد و نظام بانکی کشور با محوریت بانک مرکزی توانایی کامل برای پاسخگویی به  تمام نیازهای ارزی کشور را دارد. سیاست های مذکور با محوریت حمایت از تولید ملی موجب کنترل جریان ورود و خروج ارز در کشور شده و بدین ترتیب، توانایی بانک مرکزی برای پاسخگویی به نیازهای ارزی کشور افزایش یافته است. از اینرو، بانک مرکزی به  تمام فعالان اقتصادی اطمینان می دهد که نقض برجام ازجانب آمریکا موجب ایجاد وقفه در پاسخگویی به نیازها و تقاضاهای ارزی کشور نخواهد شد و تأمین تمام نیازها کماکان ادامه خواهد یافت. در این راستا بانک مرکزی با همکاری دولت و سایر قوا با رصد شرایط سیاسی و اقتصادی موجود، اقدامات و سیاست های متناسب را  برای حفظ و تداوم رشد و توسعه کشور اتخاذ خواهد کرد.
چرا بانک‎های ایران هنوز تحریم هستند؟
همچنین به گزارش تسنیم رییس اتاق مشترک ایران و سوییس گفت: بانک های کوچک اروپایی در سطح تبادلات ارزی با ایران همکاری می کنند و خبری از فاینانس و سرمایه گذاری نیست. غیر از دو بانک خاورمیانه و سامان که در فضای بین المللی فعالیت می کنند، باقی بانک های ایرانی از نظر استانداردهای جهانی عقب اند.
خروج از برجام به مثابه سرمایه ملی
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص اقدام اخیر ترامپ گفت: خروج از برجام یک سرمایه برای انسجام ملی در کشور را فراهم کرده و اگر از این سرمایه در اقتصاد استفاده و به خودمان اتکا کنیم، موجب می شود امیدوار به بیگانگان نبوده و نگاهمان به بیرون نباشد.
محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا درباره خروج آمریکا از برجام اظهار کرد: در برجام از ابتدا تا انتها دو مسیر برای ایران مهم بود که یک محور، موضوعات هسته ای و محور دیگر بحث اقتصادی است.

وی افزود: خلاصه برجام این می شود که ما در هسته ای تعهد کردیم محدودیت هایی بپذیریم و طرف مقابل متعهد شد محدودیت های اقتصادی را کمتر کند.
پورابراهیمی با بیان اینکه ایران به تعهدات هسته ای ۱۰۰ درصد عمل کرد، گفت: ۵۰ درصد موضوع از سمت ما عمل شده و آژانس تایید کرده و طرف های ما نیز به جز آمریکا همواره به این مسئله اذعان کردند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس بیان کرد: از روز اول در دولت قبلی آمریکا کارشکنی آغاز شد و نگذاشت چیزهایی که باید نصیب ایران می شد، تحقق یابد و آمریکایی‌ها از زمان امضای برجام نه خودشان حاضر شدند لغو تحریم‌ها را عملیاتی کنند و نه اجازه دادند کشورهای دیگر به ما انتفاع اقتصادی برسانند.

وی اظهار کرد: تنها موضوعی که بعد از برجام اتفاق افتاد افزایش فروش نفت بود و هیچ زیرساخت فعالیت‌های اقتصادی مبتنی بر نظام بانکی و مراودات بین المللی و تعهدات در طراز بازرگانی و پرداختی بین کشورها شکل نگرفت و هیچ گونه فضای مثبتی در بحث تحریم ها ایجاد نشد و تحریم برطرف نشد و تنها مراودات ناچیز و ضعیفی بانک های اروپایی برقرار کردند.


نام:
ایمیل:
* نظر: