کد خبر: ۶۰۹۸۰
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۱
در نشست هم فکری استارتاپ ها مطرح شد؛
معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اصلی ترین عامل نابودی بیش از 90 درصد کسب و کارهای نوپا درابتدای مسیر را عدم دسترسی به شبکه‌ مربیان و مشاوران برای تدوین مدل مناسب کسب و کارعنوان کرد.
ضعف مشاوره ای، عامل نابودی 90 درصد کسب و کارهای نوپا
معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اصلی ترین عامل نابودی بیش از 90 درصد کسب و کارهای نوپا درابتدای مسیر را عدم دسترسی به شبکه‌ مربیان و مشاوران برای تدوین مدل مناسب کسب و کارعنوان کرد.

به گزارش ایرنا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ علیرضا دلیری در نشست هم‌فکری با مراکز شتاب دهی در سخنانی بابیان اینکه هر استارتاپ و کسب‌وکار نوپایی در نخستین مرحله از چرخه عمر خود بایستی از «دره مرگ» عبور کند، گفت: این دره در واقع بعد از مسیر فعالیتی مراکز شتاب دهی قرار دارد.
وی با اشاره به این که هر استارتاپ و کسب‌وکار نوپایی در ابتدای چرخه عمر فعالیت خود نیازمند مشاوره و راهنمایی است، اظهار کرد: 90 درصد کسب ‌و کارها در ابتدای مسیر فعالیتی خود به دلیل نبودن مشاوره و راهنمایی در همان ابتدا نابود می‌شوند.
معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: متأسفانه بستر مناسب به‌منظور رشد و توسعه این استارت آپ ها وجود ندارد، لذا به‌منظور عبور سریع‌تر از این دره و کاهش شکست استارتاپ ها نیازمند پرکردن خلاهای موجود بعد از شتاب دهی هستیم.
وی در این جلسه با اشاره به اینکه فعالیت شتاب‌دهنده‌ها در دولت یازدهم آغاز به کارکرد گفت: فعالیت در این بخش توسط همکاران در پارک پردیس فناوری با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کلید خورد.
دلیری افزود: معاونت علمی، با توجه به شناسایی نیاز جامعه در راستای رسیدن به خروجی بهتراز محل تحصیل، به این حقیقت دست‌یافت، که در دانشگاه‌هامیان پژوهشگران و دانشجویان، جرقه‌ای لازم است تا منجر به ایده پردازی و تولید شود. ازاین‌رو از طریق استارت آپ ها و شتاب‌دهنده‌ها، مدل‌هایی پیاده شد، که درنتیجه این اقدام بستر فعالیت دانشگاهی با نگاه حرکت تولیدی شکل گرفت.
وی با اشاره به اینکه فعالیت شتاب‌دهنده‌ها درگذشته درغالب تولید بود، گفت: با توجه به مراکز نوآوری راه‌اندازی شده در بستر دانشگاه استارت خوبی در راستای فعالیت شتاب‌دهنده‌ها در میان پژوهشگران و دانشجویان، در محیط دانشگاه زده شد و جنب‌وجوش استادی و فعالیت دانشگاهی شکل گرفت، چنانچه اکنون از خروجی این فعالیت، شاهد رشد شرکت‌هایی هستیم که توانسته‌اند به‌سرعت وارد بازار کار شوند.
دلیری با اشاره به اینکه در مسیر راه‌اندازی شده نیازمند تفکرات جدیدی هستیم اظهار کرد: ازآنجاکه استارت آپ ها از دل شتاب‌دهنده‌ها بیرون می‌آیند، به‌منظور استمرار حلقه ایجاد شده، نیازمند آنیم تا با ایجاد نهادهای مشاوره‌ای‌ خلاء های موجود بعد از مسیر شتاب‌دهندهی را برای شرکت‌های دانش‌بنیان رفع کنیم و هدر رفت این مسیر را کاهش دهیم.
معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بابیان اینکه تغییر نگاه معاونت در مسیر سرمایه‌گذاری و ارائه تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اکنون بر تزریق سرمایه‌گذار به‌جای تزریق تسهیلات بر فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان تأکید دارد.
دلیری؛ با تأکید بر اینکه هیچ‌گونه کمبودی به‌عنوان منابع وام و تسهیلات امروزه در حوزه علمی و فناوری معنا ندارد، بیان کرد؛ با توجه به گزارشات بانک مرکزی که در سایت خود اعلام کرده است، مبلغ حدود ماهیانه پانصد میلیارد تومان پرداختی بانک‌ها به شرکت‌های دانش‌بنیان است، درحالی‌که در چندساله گذشته بانک‌ها به دلیل نبود اطمینان، حاضر به همکاری و ارائه تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان نبودند.
وی افزود: درحالی‌که امروز بانک مرکزی بانک‌های پیشتاز خود را در جهت ارائه تسهیلات معرفی می‌کند، لذا نیاز موجود تنها در زمره ایجاد نهادهای مشاوره‌ای‌ برای شرکت‌ها است که در این بخش شتاب‌دهنده‌ها می‌توانند نقش بسزایی داشته باشند.
وی ادامه داد: در حوزه فعالیت استارت آپ های نوپا، بزرگ‌ترین معضل نبود مشاوره است، که شتاب‌دهنده‌ها توانسته‌اند در این مسیر نقش خوبی را ایفا کنند و خروجی به وجود آمده کارساز بوده است.
دلیری با اشاره به نقش معاونت در مسیر ایجادشده در جهت رفع مشکلات شرکت‌ها و استارت آپ های نوپا بیان کرد: معاونت علمی در نظر دارد با پررنگ‌تر کردن بستر سرمایه‌گذاری در راستای مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان، هدر رفت بعد از مرحله شتاب‌دهنده‌ی را به صفر برساند، به این منظور با نهادهای بزرگ وارد تعاملات جدید شده است.
وی ادامه داد: نخستین قدم شکل‌گرفته شده از سوی معاونت، ایجاد صندوق‌های جسورانه در بازار سرمایه است، که در این راستا فعالیت‌های زیاد شاهد بودیم، اما به‌طور حتم کافی نیست و با منابع محدود نمی‌تواند پاسخگو باشد.
دلیری با اشاره به دیگر اقدام صورت گرفته در راستای حل مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان بیان کرد: ایجاد صندوق‌های پژوهش و فناوری و به دنبال آن سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر از دیگر اقدامات صورت گرفته است.
معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: همچنین هلدینگ های بزرگ اقتصادی که به عبارتی منابع مالی کشور در دست آن‌ها است با کنار گذاشتن نگاه سنتی خود می‌توانند کمک‌های خوبی را به شرکت‌ها داشته باشند.
وی در ادامه اظهارداشت: در این راستا در معاونت علمی و فناوری همواره تلاش‌ها در راستای ایجاد این زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری بوده است؛ لذا مردم باید همدل وارد این صحنه شوند تا این نهال به ثمر نشیند.
به گفته دلیری، تمام دستگاه های دولتی درزمینهٔ اقتصاد دانش‌بنیان بایکدیگر همدل هستند اما باید قبول کنیم که فعالیت در این زمینه با سختی هایی همراه است و برای تغییر و رسیدن به شرایط مطلوب نیازمند گذراندن شرایط سخت است.
نام:
ایمیل:
* نظر: