کد خبر: ۶۰۹۸۴
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۶
سخنگوی قوه قضائیه پاسخ داد؛
معاون اول قوه قضاییه به برخی ادعاها درباره جاسوس‌نبودن دری‌اصفهانی از نظر وزارت اطلاعات پاسخ داد و گفت: دری اصفهانی را دادگاه محکوم کرده و دادگاه تجدیدنظر هم تأیید کرده و با حضور وکیل هم پرونده رسیدگی شده و بنابراین از نظر دادگاه جرم ایشان ثابت و حکمش هم قطعی است
معاون اول قوه قضاییه به برخی ادعاها درباره جاسوس‌نبودن دری‌اصفهانی از نظر وزارت اطلاعات پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری تسنیم، محسنی‌اژه‌ای در جمع خبرنگاران در خصوص اظهارنظر یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه وزیر اطلاعات و نمایندگانشان عنوان کردند که "ادعای جاسوسی دری اصفهانی کذب است و وی از نظر ما جاسوس نیست و قوه قضاییه هم تحت فشارهای خارجی مجبور شده حکم حداقلی 5 سال حبس بدهد"، گفت: من از نقل قول‌ها اطلاعی ندارم و نمی‌دانم وزیر اطلاعات چه گفته و چگونه منعکس شده است. اگر چنانچه منظور این است که اتهام جاسوس بر فرد صادق نیست، حتماً غلط است. اگر هم منظور این است که وزارت اطلاعات می‌خواهد بگوید فردی که اتهام جاسوس بر او هست، جاسوس هست یا نیست، این هم غلط است.

معاون اول قوه قضاییه توضیح داد: وزات اطلاعات می‌تواند بگوید بر اساس اسناد و مدارک از نظر من، فلانی متهم به جاسوسی است یا نیست اما وزارت اطلاعات نمی‌تواند بگوید از نظر من فلانی جاسوس است زیرا زمانی می‌تواند بگوید که ثابت شده باشد.

محسنی اژه‌ای افزود: دری اصفهانی را دادگاه محکوم کرده و دادگاه تجدیدنظر هم تأیید کرده و با حضور وکیل هم پرونده رسیدگی شده و بنابراین از نظر دادگاه جرم ایشان ثابت و حکمش هم قطعی است، بنابراین مرجع اصلی برای اینکه چه‌کسی مجرم است یا نیست، قوه قضاییه است نه وزارت اطلاعات و نه هیچ کس دیگری.

وی درباره صدور حکم حداقلی برای دری اصفهانی نیز گفت: اینکه می‌گویند حکم حداقلی صادر شده، بیخود می‌گویند. احکامی که در خصوص جرم جاسوسی صادر می‌شود بین 5 سال تا 10 سال است. قاضی بر اساس تشخیصی که می‌دهد، می‌تواند حداقل، حداکثر یا وسط را حکم بدهد. بسیاری از کسانی دیگر هم این طور هستند که از بین اقل و اکثر، اقل را گرفته‌اند.

محسنی اژه‌ای اضافه کرد: حکم این فرد قطعی است و از نظر دادگاه به‌عنوان جاسوس شناخته شده است و اعاده دادرسی هم کرده که باید ببینیم پذیرفته می‌شود یا خیر و تا الآن از نتیجه خبری ندارم.

وی درباره درخواست اعاده دادرسی مرتضوی گفت: هر کسی که درخواست اعاده دادرسی کند، ثبت می‌شود و این به‌معنای پذیرفته شدن نیست. پس از ثبت، بررسی می‌شود تا ببینند پذیرفته می‌شود یا خیر. اگر اعاده دادرسی بر اساس چند بندی که در قانون پیش‌بینی شده، باشد پذیرفته می‌شود و در غیر این صورت رد می‌شود.

معاون اول قوه قضاییه درباره اظهارات دادستان‌کل کشور در زمان استعفای نجفی شهردار سابق تهران و اینکه اعضای شورای شهر این اظهارات را مداخله در امور شورای شهر دانستند گفت: آقای منتظری تا جایی که به‌یاد دارم گفته بود، شهردار خودش گفته نمی‌توانم ادامه بدهم و اگر احیاناً شهردار بعدی منصوب نشود و مشکلات شهر روی زمین بماند، فردا آیا شورای شهر در مقابل تأخیر و پذیرش استعفا و مشکلات به‌وجودآمده مسئول است یا خیر و آیا مدعی‌العموم می‌تواند ورود کند یا خیر؟ اگر به این جهتی که من شنیدم باشد، دخالت نیست و در واقع یک واقعیتی بیان شده است.

محسنی اژه‌ای درباره تلاطم بازار ارز به‌رغم دستگیری‌ها گفت: منشأ که قطعاً دلال‌ها نیست. در مسئله ارز حتماً یک بخشی ممکن است با کمک قوه قضاییه حل شود اما یقیناً مسئله ارز با بگیر و ببند تمام نمی‌شود و این شکی نیست و خود دولت و بانک مرکزی هم می‌دانند و نباید توقع داشته باشیم صرفاً با اقدامات قضایی مسئله ارز حل شود. یکی بخشی از دستگیری‌هاست و قطعاً تأثیر دارد و افرادی که به‌خلاف سیاست‌های اعلامی و مقررات دولتی عمل کنند، طبیعی است با برخوردهای قوه قضاییه مواجه می‌شوند و یقیناً این اقدامات بی‌تأثیر نبوده است.

وی درباره آخرین وضعیت بقایی نیز اظهار کرد: ایشان در حال تحمل کیفر است و اگر هر وقت نیاز به اقدامات درمانی داشته باشد، تا جایی که امکان دارد در داخل زندان انجام می‌شود و در غیر آن در خارج از زندان صورت می‌گیرد اما الآن آخرین وضعیت را خبر ندارم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار