کد خبر: ۶۱۰۴۳
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۴
ساسان ايران نژاد

کارشناس ارشد روابط بين الملل

عهدشکني و خروج يک جانبه آمريکا از برجام، در ابتدا موجب ترديد ايران براي باقي ماندن در برجام شد و از سوي ديگر موجي از واکنش‌هاي منفي و گسترده اغلب رهبران اروپايي و جهان را نسبت به رفتار آمريکا در پي داشت،‌ زيرا اين اقدام ترامپ درواقع نقض حقوق
بين الملل بود و اين کشور را به عامل تحريم‌هاي اقتصادي جهان تبديل کرد؛ رفتاري که براي اتحاديه اروپا مورد قبول واقع نشد، چراکه مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا پس از خروج آمريکا از توافق هسته اي، بر ادامه پايبندي اعضاي اين اتحاديه به برجام تاکيد کرد و قرار شد در همين راستا وزراي خارجه اعضاي اتحاديه اروپا با وزير امور خارجه ايران ديدار کنند تا به ايشان ضمانت دهند که گام‌هاي عملي لازم را براي حفاظت از توافق هسته‌اي ايران در برابرتحريم‌هاي وزارت خزانه داري امريکا برخواهند داشت.

رفتار اروپايي‌ها نشان مي‌دهد که برجام براي اتحاديه اروپا شکلي حيثيتي، سياسي و حقوقي دارد تا بتوانند براي استقلال عمل و حفظ مواضع خودشان، با يک ارده سياسي گام بردارند. با اين وصف هنوز هيچ چيز مشخص نيست و بايد ببينيم اتحاديه اروپا در مقابل امريکا که بزرگترين شريک اقتصادي اروپا به حساب مي‌ايد، مقاومت مي‌کند يا تصميم جديدي اتخاذ خواهد کرد. اگر قرار باشد اتحاديه اروپا بر مواضع برجامي‌خود اصرارداشته باشد، بايد سازوکارهايي را به تصويب برساند تا از آن طريق به شرکتهاي اروپايي اجازه ادامه تجارت با ايران داده شود و ايران نيز راضي شود و در برجام باقي بماند. اروپا اين را به خوبي مي‌داند که ايران مواضع شفافي در اين رابطه دارد و طبق دستور رييس جمهور به وزير امور خارجه، ظريف براي گفتگو با کشورهاي عضو برجام، اولين گام را با جديت برداشت و به چين سفر کرد تا درادامه به مسکو و سپس به اروپا برود تا تضمين‌هاي عملي مورد تاييد ايران براي باقي ماندن در برجام را از آنان بگيرد. نکته ديگر اينکه ايران نيز براي افزايش ثبات اقتصادي بايستي به سرعت تاثير تحريم‌ها را به حداقل برساند و از آنجا که رشد اقتصادي بالايي را ترسيم کرده، بايد به حمايت ازسرمايه گذاري در زير ساخت‌هاي داخلي و سرمايه گذاري خارجي بپردازد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار