کد خبر: ۶۱۰۷۵
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۳
عضو هیات مدیره بانک مسکن: هرگونه افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن از محل صندوق پس ‌انداز مسکن یکم، مشمول سپرده‌گذاران قبلی‌این‌صندوق‌نیز‌خواهد‌شد.
خبر خوش برای متقاضیان تسهیلات صندوق یکم

عضو هیات مدیره بانک مسکن اعلام کرد: هرگونه افزایش احتمالی سقف تسهیلات خرید مسکن از محل صندوق پس ‌انداز مسکن یکم، تحت شرایطی مشخص،‌ مشمول سپرده‌گذاران قبلی این صندوق نیز خواهد شد.
به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن -هیبنا، اگرچه موضوع افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن به عنوان یکی از پیشنهادها و مطالبات وزارت راه و شهرسازی دست کم از حدود یک سال قبل مطرح بود، اما از بهمن‌ ماه که موضوع افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن با اولویت بافت‌های فرسوده از سوی رییس ‌جمهور مطرح شد، این موضوع جدی‌تر از قبل مورد پیگیری و دقت عمل قرار گرفت و وزارت راه و شهرسازی با اهتمام بیشتری تحقق پیشنهادهای خود در این زمینه را از مبادی تصمیم‌ساز دنبال کرد.

با وجود اینکه هنوز سقف تسهیلات خرید مسکن در هیچ یک از انواع تسهیلات چه از محل خرید اوراق و چه از محل سپرده‌گذاری حداقل یک ساله در صندوق یکم محقق نشده است، اما هر از چندگاهی خبری از احتمال افزایش سقف این تسهیلات در رسانه‌ها منتشر می‌شود. 

ماه گذشته در یک نمونه، برخی مسولان بخش مسکن از برنامه افزایش سقف تسهیلات صندوق یکم به 100 میلیون تومان برای متقاضیان انفرادی و 200 میلیون تومان برای زوجین در تهران خبر دادند که البته چنین برنامه ای هنوز مورد بررسی بانک مرکزی قرار نگرفته است.

انتشار مکرر این قبیل خبرها در چند ماه اخیر سبب شده عده‌ای از متقاضیان دریافت تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم که یکی از ارزان‌ترین و به‌صرفه‌ترین انواع تسهیلات قابل پرداخت در شبکه بانکی کشور در حال حاضر است، دچار تعلل شوند. آنها با شنیدن این اخبار موقتا از افتتاح حساب یکم خودداری می‌کنند و ترجیح می‌دهند قدری صبر کنند تا زمان افتتاح حساب آنها به پس از تصمیم گیری جدید درباره سقف تسهیلات خرید از محل صندوق پس‌انداز یکم موکول شود تا مشمول این افزایش شوند.

این در حالی است که محمدعلی دهقان، عضو هیات مدیره بانک مسکن در گفت و گو با هیبنا، با تاکید بر اینکه افزایش سقف تسهیلات در بانک مسکن منوط به تامین منابع مالی کمکی برای حفظ تعادل میان منابع و مصارف صندوق پس انداز مسکن یکم است، گفت: اگرچه هنوز کمک اعتباری به بانک محقق نشده است، اما اگر این موضوع در آینده رخ دهد و سقف تسهیلات تغییر کند، قطعا با لحاظ شرایطی مشمول سپرده‌گذاران قبلی صندوق پس‌انداز مسکن یکم که هنوز قرارداد دریافت تسهیلات آنها با شعبه منعقد نشده است، خواهد شد.

پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی این است که در قبال تامین پشتوانه مالی (برداشت از صندوق توسعه ملی)، مبلغ سپرده‌گذاری در صندوق یکم از 40 به 50 میلیون تومان افزایش یابد و سقف تسهیلات نیز از این محل در تهران از 80 به 100 میلیون تومان و در شهرهای بزرگ و سایر مناطق شهری نیز به ترتیب از 60 به 80 و از 40 به 60 میلیون تومان افزایش یابد. در این صورت سقف وام زوجین از محل صندوق یکم در تهران به 200 میلیون تومان خواهد رسید و به همین نسبت در شهرهای بزرگ، مراکز استان و شهرهای کوچک تقویت می شود.

با توجه به اطمینانی که عضو هیات مدیره بانک مسکن به متقاضیان دریافت این نوع تسهیلات داد، تغییرات احتمالی سقف و شرایط سپرده‌گذاری تسهیلات یکم در آینده مانعی برای شمول متقاضیان خرید مسکن که از قبل در این صندوق سپرده‌گذاری کرده‌اند وجود نخواهد داشت و آنها در قبال سپرده‌گذاری بیشتر در مدت زمان مشخص که شرایط آن در صورت تحقق افزایش سقف تسهیلات اعلام خواهد شد، می‌توانند در صورت تمایل مطابق با سقف‌های جدید، تسهیلات خود را دریافت کنند.

از این‌ رو تعلل در سپرده‌گذاری در صندوق پس‌انداز مسکن یکم از بابت تغییرات احتمالی آینده بی مورد است و متقاضیان دریافت این نوع تسهیلات که یا خانه اولی و یا کسانی هستند که قصد خرید مسکن در بافت فرسوده را دارند، می‌توانند بدون فوت وقت نسبت به افتتاح حساب اقدام کنند تا موعد دریافت تسهیلات آنها نیز زودتر فرا برسد و بتوانند وارد فاز جست ‌و جو در بازار ملک شوند.

دهقان عضو هیات مدیره بانک مسکن با تشریح تازه ترین آمار مربوط به عملکرد صندوق پس انداز مسکن یکم به هیبنا گفت:‌ تا تاریخ 20 اردیبهشت ماه سال جاری، 419 هزار و 350 نفر در صندوق پس انداز مسکن یکم، ثبت نام و سپرده گذاری انجام داده اند که از این تعداد، نزدیک به 60 هزار سپرده گذار تا کنون موفق به دریافت تسهیلات خود در شهرهای مختلف شده اند.

نام:
ایمیل:
* نظر: