کد خبر: ۶۱۰۹۳
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۵
پایین آمدن تب طلا، سکه را ارزان کرد
تجارت آنلاین: حدود یک هفته اخیر بازار طلای داخلی با روند کاهشی روبرو شده و هر گرم طلای ۱۸ عیار حدود ۱۱ هزار تومان افت قیمت پیدا کرده است و به ۱۸۳ هزار تومان رسیده است.
پیش بینی سقوط آزاد قیمت ها در بازار طلا و سکه
تجارت آنلاین: حدود یک هفته اخیر بازار طلای داخلی با روند کاهشی روبرو شده و هر گرم طلای ۱۸ عیار حدود ۱۱ هزار تومان افت قیمت پیدا کرده است و به ۱۸۳ هزار تومان رسیده است.

این روزها بازار طلا و جواهر با رکود عمیقی مواجه است و عملا خرید و فروشی در بازار انجام نمی‌شود. مدتی است که بعد از نوسانات در بازار طلا و سکه این‌ بازارها با رکود نسبی مواجه شده و به طور ویژه این رکود در بازار سنتی طلا و جواهر این روزها بیشتر به چشم می خورد. این وضعیت باعث شده که خرید و فروش به شکل مطلوب انجام نشود و حتی برخی طلافروشان ترجیح بدهند کرکره‌هایشان را پایین بکشند.

به گفته محمد ولی - رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران - اگر حتی فروشندگان بخواهند طلای ساخته شده‌ای را بفروشند، ضرر می‌کنند، به دلیل اینکه نمی‌دانند آیا طلایی را که می‌فروشند را می‌توانند با همان قیمت جایگزین کنند یا خیر. به همین دلیل قدرت تصمیم‌گیری از خریدار و فروشنده گرفته شده است.

در بازار سکه هم بعد از ورود سکه های پیش فروش شده به بازار روند سقوط قیمت ها اغاز شده و در روزهای اخیر قیمت سکه به زیر دو میلیون تومان رسیده است.

محمد کشتی آرای - عضو هیات رییسه اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر - در خصوص وضعیت بازار می گوید: با وجود اینکه قیمت هر اونس طلای جهانی پنج دلار افزایش پیدا کرده، به دلیل واگذاری سکه‌های ثبت‌نامی و توزیع آنها در بازار، تا حدی تقاضاهای موجود پاسخ داده شده و همین موضوع باعث شده قیمت‌ها تحت تاثیر قرار گیرد و کاهش یابد.

وی اظهار کرد: تحت تاثیر شرایط پیش آمده قیمت هر سکه که روز گذشته یک میلیون و ۹۸۰ هزار تومان بود، اوایل صبح امروز به یک میلیون و ۹۵۵ هزار تومان و اکنون به یک میلیون و ۹۱۰ هزار تومان رسیده است. این در حالی است که قیمت طلای جهانی افزایش پیدا کرده است.

کشتی ‌آرای همچنین با تاثیر این موضوع بر کاهش قیمت طلا اشاره کرد و گفت: قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی امروز ۱۳۲۱ دلار بوده و سکه طرح قدیم اکنون به یک میلیون و ۸۹۰ هزار تومان، سکه طرح جدید به قیمت یک میلیون و ۹۱۰ هزار تومان، نیم سکه ۹۷۱ هزار تومان و ربع سکه ۵۷۰ هزار تومان و سکه گرمی ۳۶۱ هزار تومان شده است.

عضو هیات رئیسه اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر افزود: قیمت هر مثقال طلا در حال حاضر ۸۱۰ هزار تومان است که این رقم از روز گذشته حدود ۲۰ هزار تومان کاهش یافته است.
کشتی‌آرای ادامه داد: هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز قیمتی معادل ۱۸۷ هزار و ۳۰۰ تومان دارد که این رقم صبح دیروز ۱۹۱ هزار و ۶۰۰ تومان بود و در طول چند ساعت ۴۳۰۰ تومان کاهش پیدا کرد.

به گفته وی، قطعا در روزهای آینده قیمت طلا و سکه ارزان‌تر خواهد شد و اگر واگذاری‌ها ادامه داشته باشد، قیمت‌ها همچنان کاهش خواهد داشت. البته بررسی روند قیمتی طلا در بازار داخلی طی یک هفته اخیر نشان از کاهش ادامه دار قیمت طلا دارد.

۱۹ اردیبهشت ماه قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱۹۴ هزار تومان بود. تا ۲۱ اردیبهشت حرکت صعودی این نوع طلا ادامه داشت و به بیش از ۲۰۰ هزار تومان رسید. اما از این روز به بعد روند قیمت طلا ۱۸ عیار معکوس شد. در ۲۳ اردیبهشت به حدود ۱۹۱ هزار تومان رسید و ۲۴ اردیبهشت شیب کاهش تندتر شد و حدود ۱۸۳ هزار تومان عرضه شد. در مجموع طی یک هفته اخیر هر گرم طلای ۱۸ عیار حدود ۱۱ هزار تومان کاهش قیمت پیدا کرده است.

محمد کشتی آرای - عضو هیات رئیسه اتحادیه طلا و جواهر - درباره آینده بازار طلا به ایسنا گفته است که پس از خروج آمریکا از برجام برای ساعاتی بازار طلا با نوسانات قیمت مواجه شد اما در حال حاضر شرایط با روز گذشته تفاوت چندانی ندارد و شوک قیمتی به طلا وارد نشده است. همچنین پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده افزایش قیمت نداشته باشیم.

به گفته وی بازار طلا در شرایط عادی است و حتی پیش‌بینی می‌کنیم در روزهای آینده با نوعی ثبات قیمت مواجه شویم و قیمت‌ها بالاتر از حد فعلی نرود و همچنین بی‌شک تحویل سکه‌های پیش‌فروش شده نیز عاملی مثبت در کنترل بازار و کاهش قیمت‌ها خواهد بود.

این پیش بینی ثبات قیمت ها در حالی اتفاق می افتد که برخی از فعالان بازار با نگاهی ناامیدانه معتقدند با وجود حباب قیمت چند صد هزار تومانی در بازار سکه و اشباع بازار با ورود پیش فروش ها باید منتظر سقوط آزاد قیمت ها و ترکسیدن این حباب چند صد هزار تومانی در بازار باشیم.





نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار