کد خبر: ۶۱۱۵۷
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۶
عضو کميسيون انرژي مجلس در گفتگو با «تجارت آنلاین» تشریح کرد؛
«تجارت آنلاین»: نماينده مردم کرمانشاه گفت: موضوع خروج آمريکا از برجام و بازگشت تحريم‌ها به ويژه تحريم‌هاي نفتي موضوعي است که شخصي مانند ترامپ به صورت خودسرانه و بدون مشورت با هيچ کارشناسي و بدون برگزاري هيچ جلسه‌اي گرفته و به همين دليل پس از سخنراني وي، اتحادي منطقي بين مردم و همبستگي بين مسئولان در راستاي بيانات مقام معظم رهبري در ايران شکل گرفت و از طرف ديگر کشورهاي ديگر اروپايي و آسيايي به صراحت اعلام کردند که از برجام خارج نمي‌شويم، موجب شد که به راحتي به اين نتيجه برسيم که اين تحريم‌ها هيچ تاثيري بر اقتصاد ايران نخواهد گذاشت.
مبادلات انرژی بدون دلار؛ گزینه روی میز


مجتبی آزاديان: احمد صفري نماينده مردم کرمانشاه در مجلس شوراي اسلامي‌و عضو کميسيون انرژي در خانه ملت در گفتگو با «تجارت» در خصوص تحريم‌هاي نفتي آمريکا عليه ايران و اثرات مثبت و منفي آن براي ايران و آمريکا و ديگر کشورها اظهار داشت: موضوع خروج آمريکا از برجام و بازگشت تحريم‌ها به ويژه تحريم‌هاي نفتي موضوعي است که شخصي مانند ترامپ به صورت خودسرانه و بدون مشورت با هيچ کارشناسي و بدون برگزاري هيچ جلسه‌اي گرفته و به همين دليل پس از سخنراني وي، اتحادي منطقي بين مردم و همبستگي بين مسئولان در راستاي بيانات مقام معظم رهبري در ايران شکل گرفت و از طرف ديگر کشورهاي ديگر اروپايي و آسيايي به صراحت اعلام کردند که از برجام خارج نمي‌شويم، موجب شد که به راحتي به اين نتيجه برسيم که اين تحريم‌ها هيچ تاثيري بر اقتصاد ايران نخواهد گذاشت.

وي افزود: متاسفانه ما خودمان به خودمان ظلم مي‌کنيم، به طور مثال با يک سخنراني نابحردانه شخصي مانند ترامپ، بازار مسکن که هيچ ارتباطي به برجام ندارد، دچار تلاطم شده و اعلام کرده‌اند که مسکن گرانتر شده است، در صورتي که برجام و بود و نبود آن از قبل اثر خودش را گذاشته است و اين تلاطمات اين روزها غيرمنطقي است؛ به همين دليل مي‌يم که ما نبايد خودمان به خودمان ظلم کنيم. مي‌توان با حمايت از کالاي ايراني و با استفاده از توليد داخل خودمان وابستگي‌ها به کشورهاي زورگو و غربي را کمتر کنيم و بايد جلوي خروج ارز از کشورمان را با اين اقدامات بگيريم، ما ملت نجيبي داريم و اين مردم تاکنون از ابتداي انقلاب چندين بار در بحران‌هاي مختلف نجابت خودشان را نشان داده‌اند و ثابت کرده‌اند که در زمان مشکلات در کنار نظام مي‌ايستند به همين دليل هم در اين بحران جديد که توسط آمريکا به وجود آمده نيز قطعا ايراني‌ها ترامپ را سر جايش خواهند نشاند. زندگي ما وابسته به دلار نيست و مردم بايد با هوشمندي تحت تاثير القائات منفي ناشي از گران شدن نرخ ارز قرار نگيرند تا بازار دچار تلاطم نشود.
عضو کميسيون انرژي در پايان اظهار داشت: به هر حال در حوزه انرژي، در برنامه‌هاي بلندمدت وزارت نفت و دولت لست که به سمت گاهش وابستگي به خام فروشي و حمايت از توليدات نفتي داخلي برويم و سال به سال نيز در اين زمينه بهتر خواهيم شد. کشورهاي ديگر قراردادهاي زيادي با ايران در حوزه نفت و گاز دارند و اکثرشان به آن پايبند نيز هستند، ما اين هفته بازديدي از جزيره خارگ داشتيم و با توجه به بررسي شرايط آنجا و نيز موضع گيري‌هاي کشورهاي اروپاييبه نظرم قرارداد توتال هم اجرايي خواهد شد و توتال در شرايط فعلي ادامه خواهد داد.

 تحريم ايران جايگاه دلار را در معاملات نفتي به خطر مي‌اندازد
لازم به ذکر است که پايگاه خبري اويل پرايس آمريکا اعلام کرد: يک کشور از تحريم نفتي ايران بايد بسيار خشنود باشد و آن کشوري نيست جز بزرگ‌ترين واردکننده نفت در جهان و بزرگ‌ترين خريدار نفت ايران يعني چين.
وقتي چين ماه گذشته معاملات آتي با سيستم قيمت گذاري يوان را راه اندازي کرد، اين کار را در راستاي استراتژي گسترش استفاده از يوان در سطح بين المللي انجام داد.
اکنون با توجه به چشم انداز تحريم ايران توسط آمريکا، راه چين براي پيشبرد اين استراتژي هموارتر مي‌شود، زيرا چين قول داده است که به خريد نفت از ايران که به احتمال زياد پول آن را به يوان پرداخت خواهد کرد، ادامه دهد.
ايران نيز بايد طرفدار اين ايده باشد، تهران حتي پيش از خروج آمريکا از برجام نشان داده بود که خواهان معامله به ارزهاي ديگري بجز دلار آمريکاست.
ماه گذشته، تهران و مسکو نيز قراردادي را امضا کردند که بر اساس آن تمامي‌معاملات به جاي اينکه در قبال دلار آمريکا باشد به صورت تهاتري انجام مي‌شود، زيرا هر دو کشور خواهان کاهش نفوذ آمريکا بر اقتصادشان هستند.
يک ماه پيش، ايران تسويه حساب قراردادهاي واردات کالا به دلار آمريکا را ممنوع و يورو را جايگزين آن کرد. تهران همچنين حساب ذخاير ارزي خود را به يورو اعلام مي‌کند.
به عبارت ديگر، ايران خشنودتر است که به جاي دلار از يوان در معاملات نفتي استفاده کند يا حتي نفت را در برابر کالا بدهد.
نکته همينجاست که آن يک ميليون بشکه در روز نفتي که تصور مي‌شود بازگشت تحريم‌ها از بازار خارج کند، ممکن است در عمل از بازار خارج نشود.
تحليلگران در حقيقت بر اساس تجربه قبلي تحريم ايران که در آن آمريکا و اتحاديه اروپا هر دو نفت ايران را تحريم کرده بودند، اين رقم (يک ميليون بشکه در روز) را به عنوان کاهش صادرات نفت ايران اعلام کرده اند. اما اين بار واشنگتن در تحريم نفت ايران تنهاست. کشورهاي اروپايي امضاکننده برجام به وضوح نشان داده‌اند که از برجام خارج نخواهند شد.
آلمان يکي از امضاکنندگان برجام گفته است که از شرکت‌هاي خود براي انجام کسب و کار در ايران حمايت خواهد کرد.
فرانسه نيز از اين سياست پيروي مي‌کند، غول نفتي اين کشور توتال، سرمايه‌گذاري زيادي در ميدان گازي پارس جنوبي کرده است. مهمتر آنکه، کشورهاي اروپايي روي هم بزرگترين خريدار نفت ايران هستند و سال گذشته به طور متوسط 624 هزار بشکه در روز نفت از تهران خريداري کرده اند.
بنابراين، برخلاف دفعه قبل، همه خواهان خريد نفت ايران هستند هر چند ممکن است برخي کمتر بخرند. ايران نيز براي نفت خود بازار مي‌خواهد حتي اگر پولش را به يوان بگيرد و سپس با تقبل هزينه اي، آن را به يورو تبديل کند. همچنين براي ايران ارزان تر فروختن بهتر از اصلا نفروختن است.
چين به احتمال زياد سرمايه گذاري خود در ايران را افزايش خواهد داد. ايران بخشي از طرح سرمايه گذاري زيرساختي پروژه يک کمربند يک جاده چين است و از سهم خود در صنعت نفت و گاز طبيعي اين کشور محافظت مي‌کند و خريد نفت به يوان، تضمين اين سهم است.
پرداخت پول نفت ايران به يوان تنها شروع ماجراست. به نظر مي‌رسد در بلندمدت بسياري از معامله گران نفت ناچار مي‌شوند پول نفت ايران را به ارز کشوري بپردازند که بزرگ‌ترين خريدار نفت ايران است.
البته سال‌ها طول مي‌کشد که يوان جاي دلار به عنوان ارز غالب در معاملات نفتي تصاحب کند. در کوتاه مدت نيز تحريم آمريکا شرايط يک معامله برد-برد را براي چين و ايران فراهم مي‌کند.

توليد ماهانه نفت ايران و اوپک افزايش يافت
طبق جديدترين گزارش ماهانه اوپک، توليد نفت ايران طي ماه ميلادي گذشته ۱۰۰۰۰ بشکه در روز افزايش داشت.
آمار اوپک بر مبناي اطلاعات منابع ثانويه نشان داد که توليد نفت ايران در ماه آوريل به ۳.۸۲۳ ميليون بشکه در روز رسيد که در مقايسه با ۳.۸۱۳ ميليون بشکه در روز در مارس، ۱۰۰۰۰ بشکه در روز افزايش داشت.


برچسب ها: انرژی ، دلار ، نفت ، صفری
نام:
ایمیل:
* نظر: