کد خبر: ۶۱۱۸۷
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۲
دستاويز تکراری بازار براي گراني
مناسبتها بهانه‌هايي براي کسبه هستند تا برخي کالاها را گرانتر بفروشند و ماه رمضان يکي از اين مناسبتهاست. در اين ماه قيمت محصولاتي همچون خرما، باميه زولبيا، برخي از انواع نانها، مرغ و کالاهاي مصرفي رشد سرسام آوري مي‌کند
سفره افطار گران‌تر شد
مناسبتها بهانه‌هايي براي کسبه هستند تا برخي کالاها را گرانتر بفروشند و ماه رمضان يکي از اين مناسبتهاست. در اين ماه قيمت محصولاتي همچون خرما، باميه زولبيا، برخي از انواع نانها، مرغ و کالاهاي مصرفي رشد سرسام آوري مي‌کند و تاسف آور اينکه پس از ماه رمضان به روزهاي گذشته باز مي‌گردد. اين در حالي است که مسوولان نيز قول مي‌دهند قيمتها را کنترل خواهند کرد.

گراني 10درصدي کالاهاي اساسي
رئيس اتحاديه فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي با بيان اينکه کالاهاي اساسي ۱۰ درصد گران شده‌ است، گفت: نمي‌توان گفت که اين افزايش سبب سود توليد کننده شده بلکه فقط قسمتي از هزينه‌ها را پوشش داده است. خسرو فخريان افزود: توليدکنندگان مطابق مجوزي که از سازمان‌هاي مربوطه و صنفي گرفته‌اند در روزهاي اخير قيمت کالاي خود را افزايش داده‌اند و معمولا اين اتفاق در ابتداي سال و به صورت هماهنگ صورت مي‌گيرد. وي در گفت‌وگو با ايلنا گفت: اگر درآمد مردم با اين افزايش قيمت‌ها همخواني نداشته باشد، شاهد کوچک شدن سبد خريد مردم خواهيم بود که متاسفانه اکنون شاهد چنين امري هستيم. فخريان با اشاره به نزديک شدن ماه مبارک رمضان گفت: ما از تمام فروشگاه‌ها خواسته‌ايم که برنامه‌هاي خود را به ما اعلام کنند تا ما آن را به وزارت صنعت تحويل دهيم و در روزهاي مانده تا آغاز ماه مبارک برنامه‌هاي ويژه فروش خود را آغاز و تخفيف‌هاي ويژه‌اي که شامل کالاهاي پر مصرف در اين ماه مبارک مي‌شود اعلام کرده‌ايم. در اين طرح سعي شده تا با حداقل سود اين کالا‌ها به دست مصرف کننده برسد

افزايش قيمت خرما 
از سوي ديگر دبير انجمن خرما گفت: طبق روال همه ساله، قيمت خرما در آستانه ماه رمضان ناشي از سودجويي دلالان با نوساناتي در بازار روبه‌روست. علي اصغر موسوي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: با توجه به آنکه تمامي‌امکانات بازار در اختيار دلالان است که براي کسب سود بيشتر به دنبال افزايش کاذب قيمت هستند؛ بنابراين با کمبود تصنعي خرما در بازار بر اين نوسان قيمت دامن مي‌زنند.موسوي نرخ خريد هر کيلو خرما از باغدار 2 هزار و 500 تا 3 هزار و 500 تومان اعلام کرد و گفت: براين اساس نرخ منطقي فروش هر کيلو خرما در مغازه‌ها 5 هزار تومان بوده و اين درحالي است که هم اکنون هر کيلو خرما با نرخ حداقل 15 هزار تومان در بازار عرضه مي‌شود.دبير انجمن خرما خريد توافقي خرما در ابتداي فصل تنها راهکار کنترل قيمت در بازار دانست و اضافه کرد: وزارت جهاد کشاورزي در ابتداي فصل برداشت همانند ساير محصولات کشاورزي بايد خرما را با قيمت منطقي از کشاورزان خريداري کند.وي تصريح کرد: با وجود آنکه 50 درصد خرما در ماه رمضان و مابقي در ساير فصول توليد مي‌شود، بديهي است که افراد سودجو با سوءاستفاده از اين موضوع به طور کاذب قيمت خرما در سايه کمبود نظارت دستگاه‌هاي مسئول افزايش دهند.
کمبودي نخواهيم داشت در همين رابطه رئيس اتحاديه تهيه و توزيع گوشت گاوي اعلام کرد: در ماه مبارک رمضان با هيچ‌گونه کمبودي در زمينه گوشت گاو مواجه نخواهيم شد چرا که تقاضاي آن به ميزان کافي تامين است. علي خندان‌رو در مورد واردات گوشت گاو و گوسفند گفت: «در حال حاضر بخشي از نياز کشور به گوشت گوسفندي از کشور استراليا وارد مي‌شود و در نهايت‌ با قيمت تمام‌شده هر کيلوگرم ۳۳ هزار تومان به دست مصرف‌کننده مي‌رسد. همچنين گوشت گاو منجمد از کشور برزيل وارد و در کشور توزيع مي‌شود.» وي در مورد تقاضاي مردم نسبت به خريد گوشت گاوي گفت: «در شهر تهران روزانه ۴۰۰ تن گوشت گاو مصرف مي‌شود و اين در حالي است که آمار سرانه مصرف گوشت قرمز کاهش يافته است.» خندان‌رو گفت: «يکي از دلايل کافي بودن گوشت گاو در بازار و آمادگي براي توزيع آن در بازار در روزهاي ماه مبارک رمضان موضوع قيمت است. در واقع به دليل کاهش قدرت خريد مردم و کم شدن تقاضا، گوشت در بازار بيش از نياز هم وجود دارد.»

*افزايش قيمت باميه و زولبيا
از سوي ديگر رئيس اتحاديه قنادان گفت: قيمت زولبيا و باميه براي ماه مبارک رمضان در واحدهاي فروش درجه يک با قيمت 14 هزار تومان و در واحدهاي درجه دو به بعد با قيمت 12 هزار تومان به فروش مي‌رسد و با هرگونه تخلف در افزايش قيمت اين شيريني برخورد خواهد شد.علي بهره‌مند در گفت‌وگو با ايلنا گفت: قيمت زولبيا و باميه نسبت به سال گذشته 2 هزار تومان افزايش داشت و تا پايان ماه رمضان تغيير نخواهد کرد.

*عرضه دولتي ۶ محصول 
در همين رابطه مديرکل دفتر تنظيم بازار وزارت کشاورزي با اعلام اينکه ۱۱۴هزار تن برنج، شکر، روغن نباتي، گوشت مرغ، گوشت قرمز و تخم‌مرغ براي طرح ضيافت در نظر گرفته شده است گفت: بر اساس مصوبات موجود در اين طرح ۳۰ هزار تن برنج، ۴۰ هزار تن شکر، ۲۰ هزار تن روغن نباتي، ۲۰ هزار تن گوشت مرغ منجمد، دوهزار تن گوشت قرمز منجمد و دوهزار تن تخم‌مرغ در استان‌ها عرضه مي‌شود که اين طرح ابلاغ و آغاز شده و تا پايان ماه رمضان ادامه دارد. مسعود بصيري افزود: براي شکر ۲۰ هزار تن به مصرف خانوار و ۲۰ هزار تن به مصرف صنف و صنعت مي‌رسد. همچنين قيمت برنج هندي ۲۶۰۰ توماني تا برنج تايلندي ۳۹۰۰ توماني و برنج هندي ۵۶۰۰ توماني متفاوت است و قيمت محصولاتي مانند روغن نباتي و شکر نيز ۱۵ درصد زير نرخ مصوب بازار در نظر گرفته شده است.وي با بيان اينکه عرضه محصولات استراتژيک و اساسي پرمصرف در ماه رمضان به معناي کمبود نيست، بلکه براي جلوگيري از حباب قيمتي و جديد و کاذب در بازار اين ماه است گفت: هر کيلوگرم گوشت مرغ منجمد در قالب اين طرح ۶۲۰۰ تومان و هر کيلوگرم گوشت قرمز منجمد وارداتي نيز ۲۳ هزار تومان در استان‌هاي مختلف عرضه مي‌شود. قيمت مصوب ۱۲ هزار و ۶۰۰ توماني براي هر شانه تخم‌مرغ نيز پيش بيني شده است.وي گفت: انبارها و سردخانه‌هاي همه استان‌هاي براي اجراي طرح ضيافت پر است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار