کد خبر: ۶۱۳۱۵
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۲
همزمان با روز جهانی زنبور مطرح شد:
سفیر اسلوونی در تهران همزمان با روز جهانی زنبور از آمادگی این کشور برای واردات عسل از ایران خبر داد و گفت: تولید یک چهارم مواد غذایی در جهان حاصل تلاش جانوران و حشرات گرده‌افشان همچون زنبور است.
اسلوونی خواهان عسل ایرانی

سفیر اسلوونی در تهران همزمان با روز جهانی زنبور از آمادگی این کشور برای واردات عسل از ایران خبر داد و گفت: تولید یک چهارم مواد غذایی در جهان حاصل تلاش جانوران و حشرات گرده‌افشان همچون زنبور است.


« کریستینا رادی» روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به اقدامات انجام شده از سوی این کشور برای ثبت روز جهانی زنبور اشاره کرد و افزود: یک فرآیند سه ساله دیپلماتیک برای ثبت این روز در سازمان ملل طی شد؛ در واقع این ایده، ناشی از سابقه طولانی زنبورداری در اسلوونی است.
وی گفت: پیش از آنکه روز جهانی زنبور در سازمان ملل متحد ثبت شود رئیس انجمن زنبورداران اسلوونی این ایده را با فائو (سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد) مطرح کرده بود.
وی ادامه داد: نتیجه این پیگیری ها سبب شد پس از طرح در کمیته اقتصادی سازمان ملل، بیستم دسامبر 2017 (29 آذرماه 96) با حضور نمایندگان 115 کشور از جمله ایران در سازمان ملل ثبت شود.
سفیر اسلوونی افزود: با ثبت این رخداد بین المللی، 20 می هر سال، صیانت و حفاظت از موجودات گرده افشان در جهان بویژه زنبور بیشتر مورد توجه کشورها قرار می گیرد.
رادی یکی از مشکلات کنونی را نابودی زنبورهای عسل در جهان برشمرد و گفت: متاسفانه در سال های اخیر به علت استفاده زیاد از آفت‌کش‌های قوی در کشاورزی، نسل زنبورهای عسل و بسیاری از گرده افشانان در خطر انقراض قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه در قرآن کریم، آیاتی درباره عسل و زنبور عسل نیز وجود دارد، خاطرنشان ساخت: امروز عسل به عنوان یکی از مواد غذایی پرتقاضا در جهان شناخته شده است.

** 1.5 کیلوگرم، مصرف سرانه عسل در اسلوونی

سفیر اسلوونی با بیان اینکه زنبورداری و تولید عسل در کشورمان همانند ایران سابقه دیرینه دارد، گفت: هر اسلوونیایی سالیانه 1.5 کیلوگرم عسل مصرف می کند.
وی به تولید عسل در ایران نیز اشاره کرد و گفت: در سال 2017 بیش از 88 هزار تن و در سال 2016 بیش از 77 هزار تن عسل در ایران تولید شد.
وی در ادامه به تشکیل نخستین آکادمی بین المللی آموزش زنبورداری در اسلوونی نیز اشاره کرد و گفت: پیش از این، چنین آکادمی بین المللی وجود در جهان نداشت؛ قرار است این آکادمی با استفاده از تجارب جهانی در زمینه آموزش زنبورداری، در سال 2018 به طور رسمی کار تخصصی و علمی خود را آغاز کند.
سفیر اسلوونی با اعلام اینکه این کشور یکی از مناطق متخصص در امور زنبورداری جهان مطرح است، افزود: اکنون یک پروژه آزمایشی با همکاری متخصصان زنبورداری اسلوونی در بنگلادش آغاز شده تا با آموزش های لازم، به رفع قحطعی و گرسنگی در این کشور کمک شود.
وی به جمعیت 2 میلیون نفری اسلوونی اشاره کرد و گفت: از هر یک هزار نفر، چهار اسلوونیایی به زنبورداری و تولید عسل مشغولند.
به گفته رادی، در این کشور از عسل برای تولید لوازم آرایشی، بهداشتی و دارویی استفاده می شود که نشان از جایگاه ویژه این محصول در اسلوونی است.
وی اضافه کرد: برخی از زنبورداران اسلوونیایی فقط به جنبه های پزشکی و دارویی عسل توجه دارند، اما شماری نیز با تولید عسل کیفی، به دنبال صادرات اند.

** آمادگی اسلوونی برای واردات عسل از ایران
وی با اعلام اینکه اسلوونی آمادگی واردات عسل از ایران را دارد، گفت: اکنون بخش زیادی از عسل مورد نیاز مصرفی اسلوونی از آلمان، اتریش و شیلی وارد می شود.
سفیر اسلوونی ابراز امیدواری کرد با برگزاری نشست اقتصادی مشترک با ایران و امضای تفاهم نامه همکاری های اقتصادی، امسال شاهد صادرات عسل کیفی ایران به این کشور باشیم.
وی در ادامه به همکاری خوب اسلوونی با انجمن‌ها و اتحادیه‌های زنبورداران ایران اشاره کرد و افزود: تلاش داریم ایرانی ها از تجربه زنبورداران اسلوونیایی در بخش گردشگری استفاده کنند.
به گفته رادی، یکی از زنبورداران اسلوونیایی مکانی را برای تولید صدا با استفاده از زنبور برای مقابله با استرس آماده کرده که با استقبال گردشگران همراه بوده است.
به گزارش ایرنا، قرار است امروز(یکشنبه 30 اردیبشهت ماه) مراسم روز جهانی زنبور با حضور «رائو ماتا» نماینده موقت سازمان خوابار و کشاورزی ملل متحد ( فائو) در تهران و با حضور نمایندگان برخی از کشورهای جهان در ایران با سخنرانی «کریستیانا رادی» در سفارت اسلوونی برگزار شود.
نام:
ایمیل:
* نظر: