کد خبر: ۶۱۳۸۷
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۹
هشدار معاون وزیر کشاورزی
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در باغ‌هایی که سم‌پاشی انجام می‌شود باید اطلاع‌رسانی لازم به زنبورداران صورت گیرد، زیرا این امر منجر به مردن تمام زنبورها و تولید عسل سمی می‌شود.
مراقب عسل‌های سمی باشید
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در باغ‌هایی که سم‌پاشی انجام می‌شود باید اطلاع‌رسانی لازم به زنبورداران صورت گیرد، زیرا این امر منجر به مردن تمام زنبورها و تولید عسل سمی می‌شود.

به گزارش  تسنیم، رضایی معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی در همایش روز جهانی زنبور عسل، اظهار کرد: صرف نظر از اهمیت تولید خود عسل، تولید فراورده‌های آن شامل گرده، موم و غیره بسیار مورد اهمیت است و کاربردهای متعددی دارد.

وی افزود: حیات بدون گرده‌افشانی زنبور عسل معنی ندارد زیرا این موجود باعث ایجاد تنوع ژنتیکی و گرده‌افشانی گیاهان می‌شود.

معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که کشور ما در زمینه پرورش و تولید محصولات زنبور عسل جزو رتبه‌های ابتدایی در دنیا به حساب می‌آید گفت: در زمینه تولید عسل جزء 5 کشور ابتدایی دنیا و در زمینه تعداد کلونی‌های عسل جزء 4 تا 5 کشور اول دنیا هستیم که این امر افتخاری برای کشورمان به حساب می‌آید.

رضایی با بیان این که برگزاری روز جهانی زنبور عسل در ایران پاسداشت زحمات این بخش است، تصریح کرد: زنبور عسل با وجود این که موجود بسیار کم نهاده‌ای است و برای تولید خود صرف هزینه کمی دارد اما ارزش افزوده بالایی ایجاد می‌کند و محصولات ان از جمله ژل رویال با قیمت‌های بالایی به فروش می‌رسد.

وی گفت: بزرگترین حرکتی که در بخش تولیدات زنبور عسل در کشور باید ایجاد شود لزوم برندسازی و مشخص شدن عسل طبیعی از عسل نیمه طبیعی، ساختگی، تقلبی یا آب‌نبات‌های ذوب شده است.

* امکان تشخیص عسل طبیعی از آب‌نبات برای مردم فراهم نیست

معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: در حالی که عسل با قیمت‌های بالایی در کشور به فروش می‌رسد هنوز مصرف کنندگان نمی‌توانند به درستی تشخیص دهند که عسل طبیعی را خریداری می‌کنند یا عسل‌ غیرطبیعی و ساختگی؛ بنابراین برندسازی و استانداردسازی تولیدات این محصول باید در دستور کار قرار گیرد هرچند که در این ارتباط کارهایی انجام شده است.

* هشدار معاون وزیر کشاورزی درباره تولید عسل‌های سمی

رضایی با بیان این که گرده افشانی زنبور عسل تا 30 درصد در عملکرد تولید کلزا تاثیرگذار است گفت: وقتی در باغی در محدوده پرورش زنبور عسل سم‌پاشی انجام می‌شود باید اطلاع‌رسانی‌ انجام شود تا منجر به مرگ تمام زنبورهای زنبورداران و تولید عسل سمی نشود.

وی گفت: امیدواریم که تولیدات بخش زنبور عسل تا پایان سال به یک اداره کل در وزارت جهاد کشاورزی تبدیل شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار