کد خبر: ۶۱۴۷۴
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۵
نماد معاملاتی زعفران در تابلوی بازار آتی (غیرنقدی) بورس کالا درج شد و نخستین داد و ستد آن از دوم خرداد در بورس کالا آغاز می شود.
معاملات آتی زعفران از فردا در بورس کالا آغاز می شود
نماد معاملاتی زعفران در تابلوی بازار آتی (غیرنقدی) بورس کالا درج شد و نخستین داد و ستد آن از دوم خرداد در بورس کالا آغاز می شود.


به گزارش ایرنا، در صورت عرضه محصولات در بورس، مصرف کنندگان اصلی و نهایی می توانند با سهولت و اطمینان بیشتری مواد پایه مورد نیاز خود راخریداری کنند و دیگری فضایی برای فعالیت دلالان و رانت خواران وجود نخواهد داشت.
عرضه محصولات پایه دربورس کالا، سبب شفافیت اقتصادی شده و جلوی رانت، انحصار و سوءاستفاده را می گیرد؛ بر این اساس، گروه های و افرادی که به طور معمول به وجود رانت خو گرفته اند، تلاش می کنند در مقابل طرح هایی که باعث شفافیت اقتصادی شود، سنگ اندازی کنند.
اکنون محصولات مختلف پتروشیمی، معدنی و کشاورزی در بورس کالا عرضه می شود و به تدریج قرار است محصولات دیگری نیز به جمع آنها افزوده شود.
تازه واردترین محصول بورس کالا، اکنون زعفران یا همان طلای سرخ است که معاملات آتی آن از فردا آغاز خواهد شد.
به گزارش سازمان بورس و اوراق بهادار، با توجه به برنامه راهبردی شرکت بورس کالای ایران در خصوص توسعه دارایی‌های پایه جدید در قراردادهای مشتقه، از روز چهارشنبه نخستین قرارداد آتی زعفران برای تحویل شهریور ماه 97 در بورس کالای ایران راه اندازی می‌شود.
نماد معاملاتی نخستین قرارداد آتی زعفران برای تحویل شهریور ماه 97 نیز از امروز (سه شنبه) در فهرست نمادهای تابلوی بازار آتی بورس کالا درج شد.
قرارداد آتی زعفران تحویل شهریور ماه 1397 در حالی از چهارشنبه هفته جاری راه اندازی می شود که این سررسید تا تاریخ 20 شهریور ماه 1397 قابل معامله خواهد بود.
همچنین اندازه هر قرارداد 100 گرم زعفران رشته ای بریده ممتاز (نگین) به عنوان دارایی پایه و حد نوسان قیمت روزانه زعفران در این معاملات نیز مثبت و منفی سه درصد نسبت به قیمت تسویه روز قبل خواهد بود.
به گزارش ایرنا، به گفته رامین اسمی، مسئول واحد زعفران سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی، نبود یک مرجع قیمتی برای محصول زعفران در دنیا موجب شده قیمت زعفران نه تنها در ایران بلکه در بازارهای خارجی نیز چندان شفاف نباشد و همین امر شکاف قیمتی قابل توجهی را بین بازار داخل و بازارهای صادراتی ایجاد کرده است.
نبود این شفافیت در بازار زعفران موجب شده است با توجه به رقابت شدید بین تجار و صادرکنندگان، تعیین قیمت ها کار دشواری باشد.
نام:
ایمیل:
* نظر: