کد خبر: ۶۱۴۸۷
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۰
بیمه اتکایی یکی از حوزه‌های مهم صنعت بیمه به شمار می‌رود که با تقسیم ریسک‌های بزرگ بین شرکت‌های بیمه‌گر داخلی و خارجی، هزینه و ریسک صنعت بیمه را کاهش می‌دهد.
تحریم مجدد خدشه‌ای بر بیمه‌های اتکایی وارد نمی‌کند

به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از روابط عمومی بیمه حافظ، بیمه اتکایی یا "بیمه مجدد"، شرکت‎های بیمه را که از ضررهای احتمالی مصون نیستند، بیمه می‌کند. طبق قوانین اکثر کشورها، شرکت‌های "بیمه مستقیم" مجبور به عقد قراردادهای بیمه اتکایی هستند تا منافع مشتریان محفوظ بماند و افراد و موسسات جان و مال خود را در برابر خسارت‌های احتمالی نزد شرکت‌های بیمه مستقیم، بیمه می‌ کنند.

این شرکت‌ها که افراد و اموال بسیاری را در سطح گسترده‌ای بیمه می‌کنند، به نوبه خود در مقابل خطرات سنگین و یا انبوه تعهداتی قرار می‌‌گیرند که جبران خسارت‌‌های احتمالی آن‌ها خارج از توان مالی این شرکت ‌است یا اساسا نگهداری این تعهدات فاقد توجیه فنی و اقتصادی است.

 بنابراین شرکت‌‌های بیمه مستقیم، معمولا بخشی از تعهدات بیمه‌ ای مازاد بر ظرفیت مالی و فنی خود را مجددا نزد شرکت‌‌های دیگر بیمه می‌‌کنند. تجربه نشان داده نگهداری همه ریسک‌ها در داخل کشور خطرناک بوده و باید نظام‌مند شود. البته باید توجه داشت تا بیمه را از سایر کشورها گران خریداری نکنیم. قطعا اگر با اروپا و منطقه ارتباط اتکایی برقرار شود، کشور بیش از این به شرکت اتکایی نیازمند نخواهد بود.
بنابراین باید مطالعه و دقت کافی در خصوص بازار اتکایی جهانی داشته و میزان خسارت و حق بیمه ها را رصد کنیم، تا در زمان انتقال ریسک ها به خارج از کشور ضرر نکنیم.
برجام موافقتنامه بین‌المللی در جهت منافع ملی ایران و منافع جامعه بین‌الملل است. با خروج یک کشور از آن ممکن است مشکلاتی به دلیل اخلال اقتصادی و بانکی ایجاد شود، اما مانع جدی نیست.
جمعه گذشته با خروج آمریکا از برجام، رییس کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرد که این اتحادیه برای محافظت از شرکت‌های اروپایی در برابر تحریم‌های آمریکا علیه ایران قرار است، مقررات مسدودکننده‌ای را به اجرا درآورد.
این اقدام اتحادیه اروپا پس از آن صورت گرفته است که رییس‌جمهور آمریکا سرانجام پس از بارها انتقاد از توافق هسته‌ای، خروج کشورش از آن را اعلام کرده و گفته که تحریم‌های تهران را باز می‌گرداند. این اقدام در حالی انجام گرفت که کشورهای اروپایی به ویژه انگلیس، فرانسه و آلمان که از امضاکنندگان توافق هسته‌ای محسوب می‌شوند به شدت برای متقاعد کردن ترامپ به ماندن در توافق تلاش کردند.
سران این سه کشور اروپایی پس از اعلام خروج آمریکا نیز بیانیه‌ای منتشر و تاکید کردند که متعهد به ادامه اجرای توافق هسته‌ای هستند و در این توافق می‌مانند.
با تصمیم اتحادیه اروپا مبنی بر حمایت از ایران و تاثیر این حمایت بر وضعیت فعالیت های بیمه اتکایی با "عبدالرسول عطایی" مدیرعامل بیمه حافظ به گفت وگو پرداختیم که ما حصل آن در ادامه آمده است.

در صورت تحریم علیه ایران مشکلی در بخش اتکایی نداریم
"عبد الرسول عطایی " مدیرعامل بیمه حافظ با اشاره به اعلام نظر اخیر اتحادیه اروپا درخصوص برنامه مبارزه با تحریم های امریکا علیه ایران و تاثیر آن بر فعالیت های بیمه اتکایی ایران، گفت: نظر اتحادیه اروپا قطعی نیست. در زمان تحریم ها علیه ایران با تدابیر مناسب دولت و به پیشنهاد بیمه مرکزی، " صندوق ذخیره ارزی اتکایی"درکشور ایجاد شد و در بخش بیمه‌های اتکایی مشکل خاصی نداشته ایم و بخش زیادی از خسارت ها با کمک این صندوق جبران کردیم. بنابراین با تدابیر مناسبی که در نظر گرفته شده است، در صورت اعمال تحریم‌ها علیه ایران در حوزه اتکایی خارجی مشکلی در بخش اتکایی ایجاد نخواهد شد.
وی افزود : حضور شرکت های خارجی در ایران غنای بیشتری در رشد فعالیت های بیمه ای خواهد داشت و در صورت اعمال تحریم به دلیل قراردادهایی که با شرکت های بزرگ داشتیم، مشکلی نخواهیم داشت.

تاسیس "صندوق ذخیره ارزی اتکایی" در صنعت بیمه
عطایی درخصوص دستاوردهای برجام در صنعت بیمه، ادامه داد: بعد از برجام شرکت های بزرگی مانند "مونیخ ری" به قرارداد اتکایی با ایران پرداختند. قبل از برجام نیز "صندوق ذخیره ارزی اتکایی "ایجادشده تا درصورت مواجه با ریسک های بزرگ، شرکت های بیمه بتوانند از امکانات این صندوق بهره مند شوند. بنابراین با تدابیر شایسته بیمه مرکزی در زمان تحریم علیه ایران، در بخش بیمه های اتکایی چیزی از دست نخواهیم داد.
مدیرعامل بیمه حافظ با اشاره به وضعیت شرکت های بیمه اتکایی در ایران، خاطر نشان کرد: در ایران با توجه به پیچیدگی و حساسیت فعالیت‌های بیمه ای، فعالیت های شرکت های اتکایی داخلی مناسب بوده است.
خوشبختانه با حضور بیمه مرکزی به عنوان نهاد ناظر و اتکایی اجباری، حضور 2 شرکت اتکایی در داخل کشور و برخی شرکت‌های قدرتمند، مشکلی در این حوزه نداریم ، اما حضور بیمه گران اتکایی خارجی غنای بیشتری به فعالیت های اتکایی صنعت بیمه ما خواهد بخشید.

نگهداری ریسک های بزرگ صنعت بیمه در کشور عقلایی نیست
وی در خصوص نگهداری تمام ریسک های بیمه ای در داخل کشور، بیان داشت: نگهداری تمامی ریسک های بزرگ صنعت بیمه در داخل کشور عقلایی و منطقی نیست و باید در این حوزه فعالیت‌های اتکایی با خارج صورت گیرد. در حال حاضر در صنعت بیمه بخشی از فعالیت های اتکایی با خارج از کشور است و برخی نیز توسط صندوق ذخیره ارزی اتکایی صورت می گیرد که شرکت های بیمه ریسک های بزرگ را اغلب به این صندوق انتقال می‌دهند. شایان ذکر است که اتکا به خارج از کشور در صورت هدایت درست، مفید خواهد بود.

ضرورت فعالیت‌های اتکایی با اروپایی‌ها با ارز یورو
مدیر عامل بیمه حافظ با اشاره به تصمیم رییس کل بیمه مرکزی درخصوص فعالیت‌های اتکایی با یورو، اظهار داشت: متاسفانه آمریکا در خصوص دلار شیطنت‌هایی را داشته و طبیعی است که فعالیت‌های اتکایی با اروپایی‌ها با یورو انجام شود و البته این سیاست اقتصادی دولت بوده که کلیات آن را در نظر گرفته است و بیمه مرکزی فقط مجری این امر است. همچنین دستور رییس کل بیمه مرکزی مبنی بر انتقال 30 درصد پوشش اتکایی ایران به اروپا اقدام مناسبی است.
عطایی در پایان با اشاره به فعالیت های اتکایی بیمه حافظ یاد آورشد: بیمه حافظ بخشی از ریسک‌های بزرگ را به بیمه مرکزی وشرکت های بیمه اتکایی داخلی، واگذار کرده است.

شرکت‌های جهانی بیمه تاثیر خروج آمریکا از برجام را رصد می‌کنند
همچنین روز گذشته رویتز نوشت که دو شرکت بزرگ بیمه جهانی اعلام کردند که در حال رصد تحولات ناشی از خروج آمریکا از برجام بر کسب و کارشان در ایران هستند.
شرکت‌های جهانی بیمه بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و تهدید به تحریم علیه کمپانی‌هایی که با ایران کسب و کار دارند در حال بازنگری در پروژه‌هایشان هستند.
براساس این گزارش، شرکت بیمه «آرتور جی گالاگر» اعلام کرد که به رصد تحولات در پی خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ادامه می‌دهد.
شرکت «سوییس ری» گفته در حال ارزیابی تاثیر تصمیم آمریکا بر کسب و کارشان هستند. همچنین آرتور جی گالاگر، یک شرکت بریتانیایی- نروژی است که در چهارماه اول سال ۲۰۱۸ دلالی بیمه‌ها و مشاوره به مشتریانی که فعالیت‌هایی مرتبط با صنایع نفت و گاز ایران دارند را ارائه می‌دهد.

هرمس به همکاری با ایران ادامه خواهد داد
همچینن دراین خصوص ایسنا نوشت که با وجود تصمیم "دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا برای خروج از توافق هسته ای با تهران، شرکت بیمه ضمانت صادرات " اویلر هرمس" اعلام کرد این موسسه از سال ۲۰۱۶ صادرات به ایران به ارزش ۲۰۰ میلیون یورو را تضمین کرده است و این برنامه اکنون نیز پابرجاست و شرکت ها هنوز می توانند برای ضمانت نامه درخواست کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر: