کد خبر: ۶۱۵۰۱
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۰
اولین جشنواره مدافعان تولید ملی 10 الی 14 شهریور در سالن حجاب تهران برگزار خواهد شد.
اولین جشنواره مدافعان تولید ملی 10 الی 14 شهریور در سالن حجاب تهران برگزار خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین، این جشنواره با اهداف شناسایی سازمانها ،نهادها،شرکتها وتولیدکنندگان داخلی - ایجاد رقابت بین سازمانها،نهادها،شرکتها وتولیدکنندگان داخلی - کمک به ارتقای سطح سرانه تولیدات ملی در کشور وصادرات به کشورهای هدف - ترغیب سازمانها،نهادها،شرکتها وتولیدکنندگان داخلی در فرآیند تولید محصولات داخلی - جذب مشارکت تشکل های علمی، تخصصی وصنفی در فرآیند جایزه مدافع تولید داخلی در سالن حجاب تهران برگزار خواهد شد.
دکتر جواد حاتمی رئیس جشنواره مدافعان تولید ملی و دانشیار دانشگاه تربیت مدرس گفت: برای نخستین بار جشنواره مدافعان تولید به تبعیت از منویات مقام معظم رهبری و فرهنگ‌سازی برای استفاده از تولیدات داخلی برگزار خواهد شد. که یکی از مهمترین اهداف آن ایجاد زمینه تغییر نگرش‌های فرهنگی و مصرفی در میان آحاد مردم جامعه است.
وی با بیان اینکه جامعه باید به این باور برسد که تولید ملی و شعار ما می توانیم دست یافتنی است، خاطرنشان کرد: این جشنواره به دنبال تغییر نگاه فرهنگی و باورمندی عمومی در جامعه برای تقویت تولید ملی است.
وی با اشاره به فعالیتهای پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس اظهار کرد: در روزگاری نه چندان دور این تصور که در محل پارک علم و فناوری تولیدات علمی و فنی مناسب تولید شود دور از ذهن بود اما این مرکز اکنون توانسته به جایگاه خود در راستای پیشبرد علمی و فنی کشور دست یابد.
رئیس جشنواره مدافعان تولید ملی عنوان کرد: آحاد جامعه باید از تولیدات ملی حمایت کنند و باید گفت دفاع و نبرد تنها در میادین جنگی نیست و با توجه به بحث بنیانهای اقتصادی بر این باور هستیم که دفاع ما در حوزه تولید ملی است تا بتوان قدم کوچکی برای قدردانی از زحمات تولیدکنندگان و صادرکنندگانی که با دشواری‌های گوناگون به فرایند تولید ادامه داده‌اند ، برداشت.
وی ادامه داد: در این جشنواره تولیدکنندگان برتر کشور در حوزه‌های علمی و فنی مورد تقدیر قرار می گیرند .
حاتمی تصریح کرد: کشور مالزی قبل از مالزی نوین جمعیتی داشت که 74 درصد آنها در زیر خط فقر بودند اما پس از پایان دولت ماهاتمیر محمد میزان فقرای این کشور به 6 درصد کاهش یافت و نمی‌توان نقش علم ، دانش و فناوری را در رشد و توسعه اقتصادی و بهبود وضعیت زندگی و معیشت مردم نادیده گرفت.
وی تاکید کرد: ایران کشوری با ظرفیتهای مناسب است که باید از اقلیم 24 گانه و ظرفیت مناسب نیروی انسانی و منابع کشور به درستی بهره برد.
وی با بیان اینکه بر اساس تحقیقات انجام شده 92 مشکل در پیش‌روی تولید ملی ارزیابی شده است، گفت: فضای رقابتی در کشور هنوز به مرحله بلوغ خود نرسیده است و تولیدکنندگان باید به این باور برسند که سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه و توجه به ارتقا کیفیت رمز ماندگاری در تولید و صادرات مناسب است.
حاتمی افزود: در کشورهای پیشرفته 70 درصد سود شرکتها در تحقیق و توسعه هزینه می‌شود موضوعی که در کشور ما توجه لازم به آن صورت نگرفته است.
رشد و ترویج و همگانی شدن تولید در دستور کار
در ادامه این نشست محمدحسن زاده دبیر علمی جشنواره مدافعان تولیدملی و مسئول رشد و فناوری پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس عنوان کرد: یکی از وظایف دانشگاه‌ها و پارکهای علمی و فناوری این است که علاوه بر تغذیه فکری صنایع بتوانند به رشد و ترویج و همگانی شدن آنها یاری رسانند. در این راستا مراکز رشد در تلاش برای ایجاد بستر رشد ایده‌ها ،‌بلوغ آنها و معرفی در میان مردم نقشی بسیار اساسی خواهند داشت و این جشنواره بر پایه چند پیش‌فرض کار خود را اجرائی خواهد کرد.
حسن زاده تصریح کرد: پیش‌فرض نخست آن است که برای تولیدملی ظرفیتهای بی پایانی در کشور وجود دارد که یکی از آنها نیروی تحصیلکرده متخصص و دانشگاهی است. 5 میلیون دانشجو اکنون در حال تحصیل در دانشگاه‌ها هستند که در سالهای آینده وارد بازار کار می‌شوند و در خدمت صنایع کشور قرار می‌گیرند.
وی افزود: سالانه تعداد زیادی ایده علمی در قالب مقاله و نوشته‌های دانشگاهی در سطح بین‌المللی منتشر می‌شود و بر اساس آمارها هر ساله 40 هزار مقاله بین‌المللی و هزاران ایده در داخل کشور ثبت می‌شود بنابراین یکی از پتانسیل‌های مهم کشور وجود نیروی آموزش دیده انسانی است.
دبیر علمی جشنواره مدافعان تولیدملی خاطرنشان کرد: کشف منابع غنی زیرزمینی و رشد روزافزون فناوری‌هایی که می‌توانند به صنایع کمک کنند از دیگر ظرفیت‌های مهم کشور است و برای رشد اقتصادی نیازمند اقدامات حمایتی همانند تزریق پول ، آموزش نیروی انسانی ، ایجاد ارتباطات داخلی و خارجی و ترویج استفاده از کالای داخلی با تاکید بر بهبود کیفیت هستیم.
وی با بیان اینکه در این جشنواره مدافعان تولید ملی انتخاب و به جامعه معرفی می شوند، عنوان کرد: این اقدام موجب می‌شود تا نیروی کاری که در آینده قرار است وارد عرصه تولید و تجارت شود پا جای پای مدافعان فعلی تولید بگذارد.
حسن زاده با تاکید بر اینکه بهبود کیفیت تولید محصول یکی دیگر از اهداف این جشنواره است خاطرنشان کرد: ساختار علمی پیچیده ای برای ارزیابی شرکت‌کنندگان در این جشنواره معین شده است و مدافعان ملی از فیلترهای دقیق علمی عبور خواهند کرد. این فیلترها برگرفته از مواد 7گانه اقتصاد مقاومتی است که اگر مبنای عمل در داخل کشور قرار بگیرد می‌تواند از هجمه‌های بیرونی حفاظت شود.
حسن زاده تاکید کرد: توجه به دانش به عنوان یکی دیگر از معیارهای مهم در ارزیابی در نظر گرفته شده و تلاش می شود تا افرادی‌ که تندیس یا دیپلم افتخار دریافت می‌کنند از جمله تولیدکنندگانی باشند که با تکیه بر افزایش دانش فعالیت درازمدت خود را در عرصه اقتصادی ادامه می‌دهند.
دبیر علمی جشنواره مدافعان تولیدملی عنوان کرد: از بعد نگاه ملی جشنواره یک عامل ترویج تولید ملی در سطح کشور است و برای انکه سطح علمی آن افزایش یابد بر یافته‌های علمی و سیاست های کلی اقتصادی پایه گذاری شده است.
تلاش برای ایجاد رقابت میان تولیدکنندگان
در ادامه این نشست امیررضا داوودی پسند دبیر علمی جشنواره مدافعان تولیدملی عنوان کرد: شناسایی سازمان‌ها ،‌نهادها ، تولیدکنندگان داخلی و ایجاد رقابت میان آنها در راستای کمک به ارتقاء سرانه تولید ملی و صادرات به کشورهای هدف از جمله اهداف این جشنواره است.
وی افزود: در این جشنواره تلاش می‌شود تا شرکت‌ها و تولیدکنندگان ترغیب شوند در فرایند تولید کیفی قرار گیرند و به این منظور از مشارکت انجمن‌ها و تشکلهای مختلف برای انتخاب و اهداء جایزه تولیدملی استفاده خواهد شد.
وی با بیان اینکه این جشنواره در سالن حجاب مرکز پرورشهای فکری کودکان و نوجوانان برگزار خواهد شد افزود: سخنرانی مدیران ارشد،‌ نشست‌های معتبر علمی در طول فرایند جشنواره، اعطای گواهینامه‌های معتبر حضور به شرکت‌کنندگان و تجلیل از برگزیدگان از جمله برنامه‌های این جشنواره است.
وی گفت: تلاش در جهت اگاهی‌بخشی عمومی، خلاقیت و نوآوری و ارائه راهکارهای علمی اثربخش،‌ همکاری در آموزش و حمایت‌های اقتصادی، مشارکت سازمانی در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی و مشارکت با نهادهای بین‌المللی از جمله برنامه های این جشنواره است.
داوودی پسند عنوان کرد: فراخوان عمومی نیز برای شرکت در این جشنواره ارائه شده و کمیته ارزیابی تلاش می‌کند تا ارزیابی درستی از شرکت کنندگان داشته باشد و در پایان لوح زرین ، سیمین و برنز نشان تولیدملی به برگزیدگان اهدا می‌شود.
در ادامه رئوس برنامه های جشواره در ذیل درج می گردد.
اهداف جشنواره
شناسایی سازمانها ،نهادها،شرکتها وتولیدکنندگان داخلی
ایجاد رقابت بین سازمانها،نهادها،شرکتها وتولیدکنندگان داخلی
کمک به ارتقای سطح سرانه تولیدات ملی در کشور وصادرات به کشورهای هدف
ترغیب سازمانها،نهادها،شرکتها وتولیدکنندگان داخلی در فرآیند تولید محصولات داخلی
جذب مشارکت تشکل های علمی،تخصصی وصنفی در فرآیند جایزه مدافع تولید داخلی
دبیرخانه
مرکز اتحادایرانیان جوان بعنوان محل دائمی جشنواره می باشد که پیمانکار برگزاری ومجری طرح جشنواره نیز خواهد بود .
ارزیابی شرکت کنندگان در بخش مسابقه جشنواره
ارزیابی شرکت کنندگان در بخش مسابقه جشنواره از طریق میزان اثرگذاری آنان در 7محور مرتبط با امر اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی خواهد بود که میزان اثر گذاری مجموعه ها از طریق جمع آوری اطلاعات و بررسی کارشناسی توسط هیئت داوری در محورهای 7گانه اندازه گیری میشود که این 7محور با یکدیگر درتعامل هستند .
محورهای ارزیابی
1)تلاش در ارتقاء آگاهی عمومی،تخصصی وفرهنگ سازی مؤلفه های اقتصاد مقاومتی وتولیدات داخلی ، مشارکت در برنامه های رسانه ای ، برگزاری مسابقات وفعالیتهای حرفه ای در راستای سطح دانش عمومی ،طراحی دوره ها،کارگاهها ،توسعه وپیشبرد اینگونه فعالیت ها
2)خلاقیت ونوآوری وعرضه شیوه ها و روش های جدید ،ارائه دیدگاهها ونظرات جدید ، راهکارهای علمی اثر بخش ،طراحی و توسعه روش ها وسیستم های موفق در زمینه های گوناگون مدیریتی ،طراحی وبرقراری سیستم های ارزیابی ،روان سازی و ایجاد تغییر وتحول سازمانی با محوریت موضوع جشنواره
3)همکاری درآموزش وارتقاء سطح مهارتهای اقتصاد مقاومتی ،مشارکت وارائه دوره های کاربردی ، تأثیر و نقش موثر در دوره های دانشگاهی مرتبط ،همکاری درپژوهشکده ها و پارکهای علم وفن آوری ، فعالیت و همکاری با تشکل های تخصصی ومشارکت در فعالیتهای حرفه ای
4)مشارکت سازمانی در زمینه هایی از صنایع وخدمات در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی ،ارائه راهکارهای ارزنده وایجاد ارزش افزایی ،تلاش در جهت استقرار برنامه های اقتصاد مقاومتی در مجموعه های تولیدی ومشارکت در استاندارد سازی محصولات ، اثربخشی در ارتقاء واحدهای تولیدی در زمینه خروجی وخدمات از لحاظ معیارهای کیفیت
5)حمایت از موازین حرفه ای ونیازهای منابع انسانی وجلب نظر کارکنان وطرف های ذینفع در عملکرد واثرگذاری خدمات حرفه ای
6)فعالیت های علمی وپژوهشی در راستای توسعه کاربردی اصول ومبانی با فنون کیفیت ،تهیه کتب ومقالات ، پژوهش ، عضویت در گروههای تحقیقاتی ومطالعات کاربردی در زمینه سازی طرحهای کاربردی نوین
7)مشارکت در فعالیتهای بین المللی مرتبط با اقتصاد مقاومتی وبرندسازی ،شرکت در اجلاس ها، کنفرانس ها،سمینارهای داخلی وخارجی مرتبط با حوزه فعالیت ،ارائه مقاله ومطرح کردن نام جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور
نحوه گزینش شرکت کنندگان
1)فراخوان عمومی ،اطلاع رسانی کتبی به کلیه مجموعه های مرتبط با کیفیت وتعالی متقاضی و دریافت کنندگان جوایز در برنامه های سالهای قبل
2)جمع آوری معرفی نامه ها در زمان پیش بینی شده
3)بررسی معرفی نامه ها در زمان پیش بینی شده
4)جمع آوری اظهارنامه ومدارک در زمان پیش بینی شده
5)بررسی وامتیاز دهی توسط کمیته ارزیابی
6)ارزیابی منطبق ومستقل توسط کمیته نظام کیفیت
7)اخذ نظریه های شورای سیاست گذاری
مراحل ونحوه ارزیابی
1)بررسی اظهارنامه داوطلبان توسط هیئت 3نفره داوری و در صورت نیاز مصاحبه 40%
2)ارزیابی مستقل ،مستند وشفاف توسط دست اندرکاران صاحب نظر در امر اقتصاد مقاومتی وتولیدات داخلی از طریق سایت جشنواره 20%
3)ارزیابی نهایی شورای سیاست گذاری 40%
ارزیابی مرحله اول :
1)معرفی نامه ها از طریق فراخوان عمومی ،سایت وستاد جشنواره دریافت میشود .
2)در این فراخوان کلیه واجدین شرایط و داوطلبان شرکت در جشنواره دلایل ومستندات خود را با ذکر شرایط و توضیح علمی در خصوص معیارهای اعلام شده به دبیرخانه معرفی می نماید.
3)بدین ترتیب تعدادی از نامزدهای جایزه مدافع تولید داخلی یا بصورت داوطلب یا معرفی مراکز مرتبط شناسایی میشوند.
4)تعداد آراءکه هر داوطلب ونامزد کسب کرده امتیاز وی در این مرحله تلقی میشود که از کل امتیاز 20%را به خود اختصاص میدهد.
مرحله دوم : ارزیابی سوابق
1)پس از تعیین نامزدها نامه رسمی به همراه فرم سوابق برای منتخبین ارسال میگردد که بایستی فرم تکمیل شده را با مدارک لازم در مهلت مقرر به دبیرخانه عودت نمایند.
2)متعاقباً سوابق و مدارک دریافتی مورد بررسی هیئت 3 نفره جشنواره قرار خواهد گرفت که حسب نیاز نسبت به برنامه ریزی و برقراری جلسه یا جلساتی با داوطلبان اقدام خواهد شد.
3)امتیاز دهی به هریک از عوامل اظهارشده داوطلبان بر اساس نظر هر داور تعیین میگردد .
4)امتیاز دهی داوران در جلسه گروهی وبا راهبری رئیس هیئت 3 نفره اجرا میشود .
مرحله سوم :ارزیابی مستقل اهداف جشنواره
1)اسامی واطلاعات داوطلبان ونامزدها در سایت دبیرخانه جشنواره قرار میگیرد و طی اطلاعیه هایی از دست اندر کاران و مصرف کنندگان خواسته میشود که مجموعه های مورد نظر خود را انتخاب و فرم ارزیابی مربوطه را تکمیل و ارائه نمایند.
2)هرارزیابی میتواند به هرتعداد داوطلب از شرکت کنندگان معرفی شده با ذکر نکات مثبت وی را مورد ارزیابی قرار دهد.
3)ارزیابی مستقل در طول مهلت پیش بینی شده جمع آوری وجهت تحلیل وتعیین امتیاز در اختیار هیئت 3 نفره نظارت قرار خواهد گرفت.
تلفیق نتایج 3 مرحله ای ارزیابی
)امتیاز نهایی داوطلب از100 محاسبه میگردد.
2)امتیاز مراحل دوم 60 وسوم 40 امتیاز خواهد بود .
3)امتیاز نهایی مرحله اول هر داوطلب از حاصلضرب تعداد آرای کسب شده در ضریب امتیاز گروه در این مرحله محاسبه میگردد که این ضریب از حاصل تقسیم 20بربالاترین تعداد آرای داوطلبان  نهایی درآن گروه بدست آمده است .
4) ارزیابی هیئت داوری نهایی در مرحله دوم که هریک از معیارهای خاص برای هرنفر در فرم مربوط لیست شده اند توسط هیئت 3 نفره مورد بررسی ومحاسبه دقیق وبیطرف قرار گرفته وامتیاز دهی میشود.
5)امتیاز نهایی مرحله دوم هر داوطلب از حاصلضرب امتیاز خام مربوط در ضریب امتیاز گروه در این مرحله محاسبه میشود که این ضریب از حاصل تقسیم 40بربالاترین جمع امتیازات خام داوطلبان ارزیابی شده در آن گروه بدست آمده است .
6)ارزیابی مستقل در هر گروه به تعداد که در مورد داوطلب دریافت شده باشد مشابه مرحله دوم ولی بدون حذف هیچ یک از امتیازات جمع زده میشود .
7)امتیاز نهایی مرحله سوم نیز براساس روش مذکور در بند5 فوق خواهد بود .در این خصوص ونظر به اینکه در فرم تلفیق امتیازات تنها 11 ستون برای این منظور پیش بینی شده است در صورت نیاز ستون اضافی رسم ویا از فرم ضمیمه استفاده خواهد شد.
8)کلیه محاسبات با تقریب بدون اعشار خواهد بود.
9)امتیازات کل هر داوطلب از جمع امتیازات نهایی دو مرحله بدست می آید که در واقع بصورت درصد کل بیان شده است .امتیاز کل پس از تأیید هیئت داوری در شورای سیاست گذاری به تصویب خواهد رسید.
ارسال سوابق
پس از ارسال فرم پرشده سوابق متقاضی ضروری است ،مستندات از کلیه سوابق ،فعالیت ها وصلاحیت های خود را به فارسی تنظیم وبه آدرس دبیرخانه ارسال گردد.
هزینه های ارزیابی
هزینه های ارزیابی برای داوطلبان در سطوح 3 گانه جشنواره مشتمل برهزینه های ذیل خواهد بود :
1)ارزیابی توسط هیئت داوران
2)تهیه وارائه گزارش بازخورد ارزیابی
3)اخذ نظر شورای سیاست گذاری
4) معرفی فرد برتر در مراسم نهایی جشنواره
جهت قطعی شدن فرآیند ثبت نام ضروری است حداکثر تا زمان تعیین شده فیش واریزی ثبت نام به حساب مجری طرح به همراه فرم پرشده تقاضانامه حضور در جشنواره را از طریق فکس یا پست به دبیرخانه جشنواره تحویل شود .
متقاضیانی که مشمول بازدید از محل توسط ارزیابان شوند ،هزینه های سفر واسکان احتمالی ارزیابان به محل را تحت پوشش قرار خواهند داد.
نحوه تجلیل از نفرات برتر
هدایای تعلق گرفته به نفرات برتر هریک از بخش ها شامل تندیس مدافع تولید ملی سال 97 در 3سطح (زرین ،سیمین وبرنز )به همراه دیپلم افتخار (لوح)می باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر: