کد خبر: ۶۱۵۱۶
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۱


مهندس ولی آذروش
مدیرعامل هلدینگ آتیه صبا

آنچه که اقتصاد امروز به آن نیاز دارد بازتعریف برخی مفاهیم رایج در ادبیات اقتصادی کشوری است و همین طور لازم است تا با نگاهی تازه به برخی از ارکان اقتصاد سنتی خود نگاه کنیم.

باید بپذیریم اقتصاد امروز پیچیدگی‌ها و ظرافت‌های منحصر به فرد خود را دارد که در این شرایط نمی‌توان از سرعت حرکت آن عقب ماند چرا که جبران آن در آینده نزدیک بسیار سخت خواهد شد. بنابراین آنچه که باید در روند سیاست گذاری های اقتصادی به آن توجه کرد گسترش استفاده از فناوری های نوین در عرضه خدمات و همچنین فراهم آوردن زیرساخت های مناسب برای تامین زنجیره های مهم لجستیکی، که بدون شک این موضوع الفبای توسعه اقتصادی در هر کشور خواهد بود.

به طور قطع بسیاری از کشورها امروز به واسطه همین تغییر نگاه توانستند خود را به عنوان یک قدرت مهم در اقتصاد جهان معرفی کنند. یکی از مهمترین مسائلی که توسعه اقتصادی به آن گره خورده است مسئله توجه به لجستیک است که آن هم نیازمند باز تعریف در سپهر اقتصادی کشور است.
باید گفت که مفهوم لجستیک بسیار گسترده تر از آن است که تنها آن را به حیطه حمل و نقل محدود کرد. لجستیک هنر و علم به دست آوردن تولید، توزیع مواد و محصول در مکان مناسب و در مقدار مناسب است و یکپارچه‌سازی اطلاعات، حمل و نقل، موجودی کالا، انبارداری، جابه‌جایی کالا و بسته‌بندی و در مواردی نیز امنیت را شامل می‌شود و قسمتی از زنجیره تامین است که ارزش زمان و مکان را به آن می‌افزاید. اما متاسفانه مسئله مهمی مانند لجستیک در کشور ما چندان که باید مورد توجه قرار نگرفته است،در حالی که می توان گفت فعالیت‌های‌ لجستیکی‌ بر میزان‌ نرخ‌ بهره‌وری‌، نرخ‌ سود و حتی نرخ‌ تورم‌ و دیگر خصوصیات‌ اقتصادی‌ تأثیرگذار است.
در عصر حاضر با افزایش جمعیت و رشد تقاضا، بازارهای فروش کالا و مراکز عرضه خدمات و کالا به شکل گسترده ای ایجاد شده است که در نهایت توزیع محصولات از تولید تا ارسال به دست مصرف کننده نهایی، به یکی از شاخص های مهم در توسعه اقتصادی کشورها تبدیل شده است.
وجه بین المللی عملکرد لجستیک موضوع مهمی در رشد اقتصادی و رقابت پذیری کشورها دارد. لجستیک امروز یکی از ستون های اصلی توسعه در جهان شناخته می شود و سیاستگذاران در کشورهای توسعه یافته و البته اقتصاد های نوظهور به لجستیک پایدار به عنوان یک محرک مطمئن نگاه ویژه ای در اقتصاد دارند.
در واقع امروزه، خطوطی که به طور سنتی بین سازمان‌ها، وظایف و امور تجاری و بازرگانی ترسیم می‌شد، در حال محو شدن است؛ سازمان‌ها و موسسات مجزا به لحاظ حقوقی، برای رفع موانع رقابتی با یکدیگر همکاری و مشارکت می‌کنند. الزامات بازار و تغییر در انتظارات مردم در عصر حاضر ایجاد یک نظام مبتنی بر شبکه را می طلبد.
نباید نادیده گرفت که فعالیت‌های بنگاه‏ها در همکاری‌های سازمان‌یافته و بلندمدت از طریق زنجیره‌های تامین به شدت بر افزایش رقابت‌پذیری تولیدات ملی، افزایش رضایتمندی مشتریان و کاهش هزینه‌های تولید محصولات و خدمات موثر خواهد بود. بنابراین به نظر می رسد باید با سرعت هر چه بیشتر نسبت به تغییر تفکر مدیریتی در ارکان اقتصادی کشور اقدام کرد. نیازهای امروز اقتصاد بسیار متفاوت از گذشته شده که برای درک کاربردی آن باید روح تازه ای به کالبد اقتصاد سنتی کشور دمیده شود. پس لجستیک را به عنوان یک عنصر مهم در اقتصاد باید جدی گرفت.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار