کد خبر: ۶۱۵۵۵
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۵
قیمت نفت با احتمال افزایش تولید اوپک، کاهش یافت
منابع آگاه در صنعت نفت و اوپک اظهار کردند این گروه به دلیل نگرانی‌ها نسبت به عرضه ایران و ونزوئلا به دنبال تهدیدهای واشنگتن برای اعمال تحریم ممکن است تصمیم بگیرد در ژوئن تولید نفت خود را افزایش دهد.
سیاست های اوپک نفت را ارزان می کند؟
منابع آگاه در صنعت نفت و اوپک اظهار کردند این گروه به دلیل نگرانی‌ها نسبت به عرضه ایران و ونزوئلا به دنبال تهدیدهای واشنگتن برای اعمال تحریم ممکن است تصمیم بگیرد در ژوئن تولید نفت خود را افزایش دهد.
به گزارش تجارت آنلاین از ایسنا، منابع آگاه اظهار کردند: کشورهای عضو اوپک حاشیه خلیج فارس مذاکرات اولیه را درباره زمانی که اوپک می‌تواند تولید نفت خود را برای آرام کردن التهاب بازار افزایش دهد و این‌که هر عضو تا چه میزان می‌تواند به تولید خود اضافه کند پیش می‌برند. قیمت‌های نفت هفته گذشته به بالای ۸۰ دلار در هر بشکه صعود کرده بود.
اوپک و گروهی از تولیدکنندگان خارج از این سازمان شامل روسیه به منظور حذف مازاد عرضه جهانی و تقویت قیمت‌ها موافقت کردند تولیدشان را حدود ۱.۸ میلیون بشکه در روز کاهش دهند. این توافق از ژانویه سال ۲۰۱۷ آغاز شد و قرار است تا پایان امسال ادامه پیدا کند، اما مازاد ذخایر اکنون به هدف اولیه اوپک که میانگین پنج ساله ذخایر نفت کشورهای صنعتی بوده، نزدیک شده است.
یک منبع نفتی آگاه در منطقه خلیج فارس به رویترز گفت: همه گزینه‌ها روی میز است و تصمیم برای افزایش تولید ممکن است در ژوئن که نشست بعدی اوپک برای بازبینی سیاست تولید خود برگزار می‌شود گرفته شود، اما هنوز درباره این‌که این گروه چه میزان لازم است تا از محدودیت عرضه خود بکاهد تصمیمی گرفته نشده است.
یک منبع دیگر گفت: اوپک و متحدانش ممکن است تصمیم بگیرند پایبندی بالای خود به توافق کاهش تولید را کمتر کنند. پایبندی اوپک به توافق کاهش تولید در آوریل به ۱۶۶ درصد رسید که به معنای کاهش تولید بالاتر از سطح هدف‌گذاری شده بوده است.
یک منبع دوم اظهار کرد: ما همچنان در حال بررسی سناریوهای مختلف هستیم و حتی اگر اوپک در ژوئن تصمیم بگیرد محدودیت‌های تولید خود را تسهیل کند، ممکن است سه یا چهار ماه طول بکشد که این تصمیم اجرایی شود.
یک منبع آگاه در اوپک با اشاره به تصمیم گیری برای تولید بیشتر در نشست ژوئن،  گفت: این یکی از گزینه‌ها است. کاهش تولید ونزوئلا به دلیل بحران اقتصادی کمک کرده استاوپک و متحدانش کاهش تولید بالاتر از حد پیش بینی شده را داشته باشند.
خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی، قرار است هفته جاری با همتایان روسی و اماراتی خود در سن‌ پترزبورگ به منظور گفت‌وگو درباره این موضوع دیدار کنند.
تاکنون اوپک با وجود کاهش ذخایر جهانی به سطح مورد نظر این گروه و نگرانی کشورهای مصرف‌کننده نسبت به افزایش قیمت‌ها، اعلام کرده نیازی به تسهیل محدودیت تولید نمی‌بینند.
اما منابع آگاه می‌گویند افت سریع ذخایر نفت جهانی و نگرانی‌ها نسبت به تاثیر خروج آمریکا از برجام بر صادرات ایران و همچنین ریزش تولید ونزوئلا، عامل تغییر تفکر اوپک هستند. همچنین انتقاد آمریکا از بالا رفتن قیمت‌های نفت نیز باعث شده در داخل اوپک بحث‌هایی شکل بگیرد. دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا ماه گذشته اوپک را متهم کرد به طور غیرواقعی قیمت‌ها را بالا برده است.
فالح که یکی از پرنفوذترین وزیران نفت اوپک است، هفته گذشته اظهار کرده بود همتایانش در امارات، آمریکا و روسیه و همچنین کره جنوبی را که یک مصرف‌کننده بزرگ نفت است برای یک اقدام جهانی هماهنگ به منظور کاهش التهاب بازار فراخوانده است.


نام:
ایمیل:
* نظر: