کد خبر: ۶۱۵۵۷
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۰
دکتر محمدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار؛
نخستین قرارداد آتی زعفران با سررسید شهریور ماه ۹۷ در بورس کالای ایران معامله شد و از این پس دارندگان کد معاملاتی قراردادهای آتی می‌توانند در نماد "نگین بورسی" به خرید و فروش زعفران بپردازند.
ایران، مرجع قیمت گذاری زعفران می شود

به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از  بازار سرمایه (سنا)، دکتر شاپور محمدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در مراسم افتتاح قرارداد آتی زعفران که در سالن معاملات بورس کالای ایران برگزار شد به ایراد سخن پرداخت و ضمن قدردانی از راه اندازی قرارداد آتی زعفران و همکاری بی دریغ کمیسیون اقتصادی مجلس برای توسعه بازار سرمایه و بورس کالا گفت: بورس کالای ایران از لحاظ تنوع محصولات در دنیا بی نظیر است و امروز قرار داد آتی زعفران به ویترین آن اضافه شد.

دبیر شورایعالی بورس با اشاره به تجربیات جهانی قراردادهای آتی محصولات کشاورزی، افزود: قراردادهای آتی در حوزه کشاورزی سال ها است که در دنیا مورد استفاده قرار گرفته و کنترل نوسانات قیمتی، شفافیت اطلاعاتی، قیمت گذاری منصفانه از مهمترین کارویژه های آن است .

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به سایر مزیت های قراردادهای آتی اشاره کرد و اظهار داشت: کنترل ریسک و کشف قیمت از مهمترین مزیت های مهم قرارداد آتی است.

دکتر محمدی افزود: استفاده از قرارداد آتی در حوزه محصولات کشاورزی تکثر معاملات را به همراه دارد و تجربه جهانی نشان می دهد در اکثر کشورهای پیشرفته که بورس کشاورزی فعال دارند قرارداد آتی به عنوان یکی از مهمترین ابزارها مورد استفاده است. کشورهای هند، برزیل، مالزی و آفریقای جنوبی از جمله کشورهایی هستند که از قرار داد آتی بهره برداری میکنند.

 دبیر شورایعالی بورس با تاکید بر اینکه ایران بزرگترین تولید کننده و صادر کننده زعفران جهان است ابراز امیدواری کرد با تلاش بورس کالا و بهره برداری از قرارداد آتی، ایران را به مرجعیت قیمت گزاری زعفران در جهان تبدیل کند.
 
بر اساس این گزارش، معاملات آتی زعفران؛ از روز شنبه تا جهارشنبه هر هفته، از ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۵:۳۰ انجام می شود. امروز و در روز نخست ۷۵۰ قرارداد زعفران مورد معامله قرار گرفت که هر قرارداد شامل ۱۰۰گرم زعفران است. هرکدام از قراردادها با قیمت متفاوتی معامله خواهند شد که این موضوع به دلیل ماهیت قراردادهای اتی است.
نام:
ایمیل:
* نظر: