کد خبر: ۶۱۶۷۶
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۶


مجتبي آزاديان
روزنامه‌نگار
mojtaba.azadiyan@gmail.com

دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا ماه گذشته در توئيتي نوشته بود، «اوپک به صورت مصنوعي قيمت نفت را افزايش داده است». حال يک ماه پس از اين توئيت رويترز به نقل از منابع آگاه اعلام کرده است که عربستان سعودي و روسيه در حال مذاکره در مورد افزايش يک ميليون بشکه‌اي توليد نفت کشورهاي عضو و غير عضو اوپک هستند. از طرفي محمد بارکيندو دبيرکل اوپک نيز گفته گلايه ترامپ از قيمت‌هاي بالاي نفت موجب مطرح شدن ايده افزايش توليد شده از طرف اين سازمان و نيز کشورهاي غير عضو براي برگزاري نشست در خصوص توافقي ديگر شده است.

در همين رابطه وزراي انرژي عربستان (خالد الفالح) و روسيه (الکساندر نواک) گفته‌اند که رياض و مسکو به منظور کاستن از نگراني‌هاي مصرف کنندگان در مورد ميزان عرضه؛ آماده تعديل کاهش توليد نفت هستند.

بارکيندو در نشستي در سن‌پترزبورگ روسيه اعلام کرده که ما خود را مفتخر به دوستي با آمريکا مي‌دانيم. اين در حالي است که پيش از اين قرار بود اوپک و متحدانش از جمله روسيه، اجراي توافق کاهش توليد را تا پايان سال 2018 ميلادي ادامه دهند.

البته بايد اين نکته را در نظر گرفت که در ماه آوريل، اعضاي اوپک و غير اوپک 52 درصد بيش از ميزان تعيين شده به توافق کاهش توليد پايبند بوده‌اند که دليل اصلي آن کاهش شديد توليد نفت ونزوئلا به دليل بحران اقتصادي بوده است. اين بدين معني است که افزايش حدودا يک ميليون بشکه‌اي توليد نفت ميزان تبعيت از توافق را همچنان حول و حوش 100 درصد نگاه خواهد داشت.

در چند سال اخير کشورهاي عرب به سرکردگي عربستان سعودي همواره نشان داده‌اند که تصميمات‌شان در اوپک؛ با چراغ سبز و مشاوره آمريکا بوده است، چه آن زماني که با افزايش توليد نفت؛ به بهانه کاهش قيمت جهاني آن، به دنبال همراهي با آمريکا و جذب مشتريان بيشتر بودند و چه در يک سال اخير که با کاهش توليد نفت؛ و در پي آن افزايش بهاي جهاني نفت؛ موجبات قوت گرفتن شيل آمريکا را فراهم آوردند و چه اکنون که با يک توئيت از سوي ترامپ، سعودي‌هايي که تا يک ماه پيش طرفدار پروپاقرص کاهش توليد و افزايش قيمت نفت بودند، به يکباره تغيير نگرش داده و در پي تثبيت قيمت نفت در يک بازه مشخص هستند. بدتر آنکه زمان امور اوپک اکنون در دست عرستان سعودي و امارات است و به نوعي اوپک ساز خوش‌کوک سعودي‌ها شده است.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار